Slette et enkelt felt i en database i sted~
Fra : Ole

Dato : 04-03-04 12:37

Hej NG.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg sletter indholdet i et enkelt
felt i en access-database. Kommandoen må ikke slette resten af recorden.

Jeg har forsøge mig med nedenstående script, men det fjerner netop hele
recorden. Øvelsen går i dette forenklede eksempel ud på at slette felt2 i
den record hvor Felt1 er lig 1:

' Åbner forbindelse til databasen
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN + "DBQ="& Server.MapPath("db1.mdb")
Conn.Open DSN
' Laver SQL-streng
strSQL = "DELETE Felt2 from Tabel1 Where Felt1 = 1"
' Eksekvere sletning
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close

På forhånd tak !!!

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 12:43

On Thu, 4 Mar 2004 12:36:41 +0100, "Ole"
<slethertil-->ok@postkasse.com> wrote:

>På forhånd tak !!!

Du skal i stedet for blanke/nulstille feltet og så lave en UPDATE, i
stedet for en DELETE.

Mvh. Brian

Fra : Ole

Dato : 04-03-04 13:01

Jeg skal helt aktuelt slette indholdet i et database-felt, der er
dato-formateret. Kan jeg opdatere sådan et felt med en blank værdi og på den
måde slette en dato??

Det virkede ikke for mig i første gang.

/ Ole

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> skrev
i en meddelelse news:bh5e40hrahck2puq3odpui55scee733dr4@4ax.com...

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 13:14

On Thu, 4 Mar 2004 13:00:43 +0100, "Ole"
<slethertil-->ok@postkasse.com> wrote:

>Jeg skal helt aktuelt slette indholdet i et database-felt, der er
>dato-formateret. Kan jeg opdatere sådan et felt med en blank værdi og på den
>måde slette en dato??

Eller NULL i stedet for blank

strSQL = "UPDATE tabel1 set felt2=NULL Where Felt1 = 1"

Det er taget lige fra hukommeren. Så måske skal det rettes til.

>Det virkede ikke for mig i første gang.

Hvilken fejlmeddelse fik du?

Mvh. Brian

Fra : Ole

Dato : 04-03-04 13:27

Sådan !!!

Idéen med NULL virker perfekt.

Det må være dejligt at have sådan en hukommelse at trække på

Jeg siger mange tak for hjælpen. Det var rigtigt godt !!!

i en meddelelse news:pb7e40di081u0o6rbhd9jl66bifser086i@4ax.com...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 13:31

Ole skrev:

> Jeg skal helt aktuelt slette indholdet i et database-felt, der
> er dato-formateret. Kan jeg opdatere sådan et felt med en
> blank værdi og på den måde slette en dato??

Ja. Du skal bruge den generelle blankværdi, Null:

UPDATE tabel SET datofelt = Null WHERE idfelt = 42

Null kan benyttes på alle felttyper (forudsat at de ikke er
markeret som obligatoriske/Not Null).

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen