Renovering af bundstykker i dør
Fra : Per P.

Dato : 04-03-04 12:00

Hej

Jeg har slebet bundstykkerne i vores døre ned til det rå og lyse træ. Jeg
kan sgutte lige se hvad sort det er. Anyway. Nu har jeg så en plan. Jeg vil
bejdse bundstykkerne med en teaktræs lignende farve og derefter give dem
noget lak i håb om at bundstykkerne så også kan forblive pæne.

Er min plan helt skeløjet eller er der ting jeg lige skal være opmærksomme
på inden jeg begiver mig i kaast med at bejdse dem? Måske anbefaling af
lakprodukter og om det skal være mat eller blank.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-03-04 19:16

Per P. skrev:

> Jeg har slebet bundstykkerne i vores døre ned til det rå og lyse træ. Jeg
> kan sgutte lige se hvad sort det er.

Nu fortæller du jo ikke, om det drejer sig om ind- eller udvendige
døre. Jeg gætter dog på, det er indvendige. Og så er det med stor
sandsynlighed bøgetræsbundstykker.

> [...]

> på inden jeg begiver mig i kaast med at bejdse dem? Måske anbefaling af
> lakprodukter og om det skal være mat eller blank.

Indvendige dørtræsbundstykker som bliver bejdset inden lakering,
er nok ikke noget, der bliver gjort så tit.

Hvis du insisterer på bejdse/lak, vil jeg anbefale, du bruger en
spritbejdse og lakerer 2 gange med noget blank lak. Blank fordi
denne giver en flottere overflade. Der kan købes noget lakbejdse,
som jeg ikke selv har prøvet. Foretrækker at bejdse først og så
lakere senere.

Hvis det nu drejede sig om udvendige dørtræsbundstykker, ville
behandlingen være noget anderledes. Jeg har selv irokoteak i mine
udvendige døre. Disse er behandlet med Gori 22 og derefter med blank
skibslak nogle gange. Det er en behandling, der kan tåle meget.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per P.

Dato : 04-03-04 20:50

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtomeseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvendige døre. Disse er behandlet med Gori 22 og derefter med blank
> skibslak nogle gange. Det er en behandling, der kan tåle meget.

Na ja, det er jo indvendige døre men det havde din skarpe sans også
fornemmet Jeg fik egentlig heller ikke fortalt årsagen til at jeg vil
bejdse dem.

Der har tidligere været monteret nogle messingkanter med noget linoleum
imellem i. Messingkanterne var slået på med bitte små søm og de har jo
efterladt nogle små huller som synes som små mørke pletter i det lyse træ.
Jeg spartler hullerne op og vil så bejdse det hele for at skjule hullerne.
Fruen har vist også besluttet at hun gerne vil have mørke bundstykker så der
er nok ingen vej unden om.

Jeg har noget vandbejdse som farvemæssigt passer til formålet, men skal det
være spritbejdse?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-03-04 21:42

Per P. skrev:

> Jeg har noget vandbejdse som farvemæssigt passer til formålet, men skal det
> være spritbejdse?

Det behøver ikke være spritbejdse. Men spritbejdse hæfter lidt
bedre på fx. spartelmasse, som du skal bruge i nogle sømhuller.

På en ren træflade kan man ganske udemærket bruge vandbejdse. Men
skal man eksempelvis bejdse en fineret overflade, hvor der kan være
lak- og limrester, er en spritbejdse helt klart at foretrække.

Når du nu skal i gang med dit bejdse- og lakarbejde, så lav lige
en prøve på et stykke træ af samme træsort. Bejdse har det med at
kunne give overraskelser, ved at det bliver FOR mørkt. Og så er det
rart at kunne fortynde inden, man går i gang med den rigtige opgave.

God arbejdslyst

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-04 00:21

"Per P." <per_p@wanadoo.dk> skrev

> [...]
> imellem i. Messingkanterne var slået på med bitte små søm og de har jo
> efterladt nogle små huller som synes som små mørke pletter i det lyse træ.

De huller ville jeg lukke med noget plastisk træ i samme træsort som
bundstykkerne. Så ses reparationerne mindre - især efter bejdsningen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin