Forbandet SQL sætning...
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 03-03-04 20:41

Hey!

Jeg har et "#¤"#%!#¤% problem med en Insert sætning...
Den peger på en alm. access DB, uden de store dikkedarer...

1. forsøg:

vPath = "DB\auktion.mdb" 'use this one if database is in root of
cart folder
'vPath = "\8571\1758.mdb" 'use this one if database is in root of
your website
pPath = Server.MapPath( vPath )

ConString = "PROVIDER=MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0;DATA SOURCE=" &
pPath & ";" & "JET OLEDB:Database Password=jessen"

set rsInsert = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rsInsert.Open "varer", Conn, adOpenDynamic, adLockOptimistic,
adCmdTable

rsInsert.AddNew
rsInsert("varenummer") = request.form("varenummer")
rsInsert("varebeskrivelse") = request.form("strDesc")
rsInsert("MinBudIncr") = request.form("MinBudForhojelse")
rsInsert("Billedsti") = request.form("billedsti")
rsInsert("slutdato") = request.form("slutdato")
rsInsert.Update
rsInsert.Close
set rsInsert = Nothing

Conn.Close
set Conn = Nothing

Response.Clear

Får fejlen:

Argumenterne har en forkert type eller er uden for det angivne
område, eller der er opstået en konflikt mellem dem.
/DI/shoppen/adminAddAuctionProduct.asp, line 89

Linie 89 er: rsInsert.Open "varer", Conn, adOpenDynamic,
adLockOptimistic, adCmdTable

2. forsøg:

'Connect to DB
' ADODB connection objektet
' Husk at angive den rigtige sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath("DB/auktion.mdb")
' Åben databaseforbindelsen
Conn.Open DSN

strSQL = "INSERT INTO varer
(varenummer,varebeskrivelse,MinBudIncr,Billedsti,slutdate) VALUES
(" & request.form("varenummer") &",'"& request.form("strDesc") &
"'," & request.form("MinBudForhojelse") & ",'" &
request.form("billedsti") &"',"& request.form("slutdato") &")"
Conn.Execute(strSQL)
response.write strSQL & "<br>"
strSQL = "INSERT INTO Budtabel (bud,varenummer,budafgivet,email)
VALUES ("& request.form("startpris") &"," &
request.form("varenummer") & ","& date &",noget@nogen.dk)"
Conn.Execute(strSQL)

Får fejlen: Der mangler 1 parameter, ved linie xx, som er den
første Conn.Execute(strSQL)...

(Jeg har også prøvet uden dato, i begge....)

Jeg er ved at flå håret af mig selv - jeg fatter ikke hvad der er
i vejen!!
Er der nogle der kan hjælpe?

Mvh.

Søren Andersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-03-04 21:38

Søren G. Andersen wrote:
> [...]
> Conn.Open DSN
>
> strSQL = "INSERT INTO varer
> (varenummer,varebeskrivelse,MinBudIncr,Billedsti,slutdate) VALUES

Søren,

Skriv din SQL-sætning ud før at du kører den og send den til
nyhedsgruppen. Ikke al VB-koden ovenfor. Det gør fejlsøgningen nem som
en leg.

M.

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 03-03-04 22:47

> Søren,
>
> Skriv din SQL-sætning ud før at du kører den og send den til
> nyhedsgruppen. Ikke al VB-koden ovenfor. Det gør fejlsøgningen nem som
> en leg.

Som sagt, så gjort! :)

INSERT INTO varer
(varenummer,varebeskrivelse,MinBudIncr,Billedsti,slutdato) VALUES
(789456,'Den er fed!',25,'pic.jpg',03-05-2004)

(Det var den første af dem...)

INSERT INTO Budtabel (bud,varenummer,budafgivet,email) VALUES
(600,789456,03-03-2004,nomail@nowhere.com)

(det er den anden)

Håber i kan bruge det til noget!

Det skal lige nævnes at:
varenumme er sat til tal i DB.
Varebeskrivelse: Notat.
MinBudIncr: Tal
Billedsti: Tekst
slutdato: Dato eller tidspunkt
og
bud: tal
varenummer: tal
budafgivet: dato eller tidspunkt
email: tekst.

Alle værdier er indtastet gennem en form, på en tidligere side!

Håber det er godt nok?

Mvh.

Søren

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-03-04 23:38

Søren G. Andersen wrote:

> Som sagt, så gjort! :)
>
> INSERT INTO varer
> (varenummer,varebeskrivelse,MinBudIncr,Billedsti,slutdato) VALUES
> (789456,'Den er fed!',25,'pic.jpg',03-05-2004)

Generel ting: Prøv at køre dem i Access eller din
favorit-database-frontend og se hvad der sker.

Men ellers:

Der skal anførselstegn omkring datoer.

> (Det var den første af dem...)
>
> INSERT INTO Budtabel (bud,varenummer,budafgivet,email) VALUES
> (600,789456,03-03-2004,nomail@nowhere.com)

Der skal anførselstegn omkring tekststrenge.

M.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 10:24

Michael Zedeler skrev:

> Generel ting: Prøv at køre dem i Access eller din
> favorit-database-frontend og se hvad der sker.

Godt råd.

> Der skal anførselstegn omkring datoer.

Ja. Men det er en bedre løsning at benytte en datofunktion - i
Access normalt DateSerial. På den måde undgår man problemer med
forskellige datoformater.

Metoden er beskrevet her: <http://asp-faq.dk/article/?id=98>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 11:11

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Godt råd.

Mange tak for det råd, men jeg tror ikke Access kan klare INSERT
i dens frontend? Den vil ikke lade mig taste min egen ind fra
bunden, og i dens guides kan man kun hente information ud,
sååå....
Jeg tror ikke det er muligt...

> Ja. Men det er en bedre løsning at benytte en datofunktion - i
> Access normalt DateSerial. På den måde undgår man problemer
> [...]

Tak for tippet og linket!

Mvh.

Søren

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-03-04 11:25

"Søren G. Andersen" <no@spam.dk> escribió

> Mange tak for det råd, men jeg tror ikke Access kan klare INSERT
> i dens frontend?

Naturligvis kan den det.

> Den vil ikke lade mig taste min egen ind fra
> bunden,

Når du er i design view i en query, så prøv at trykke på den knap der er
øverst i højre hjærne og vælg "SQL"

> og i dens guides kan man kun hente information ud,

Det er heller ikke rigtigt.

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 11:39

Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Søren G. Andersen" <no@spam.dk> escribió

> Naturligvis kan den det.

Hvilket var grunden til jeg formulerede det som et spørgsmål - jeg vidste
det ikke. Læg mærke til "?" til sidst i sætningen.

> Når du er i design view i en query, så prøv at trykke på den knap der er
> øverst i højre hjærne og vælg "SQL"

Tak.

Mvh.

Søren

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 11:45

Hey til jer begge igen... :)

Jeg fik lavet SQL'en om, så Acces frontend ville acceptere den,
og satte det hele korrekt ind...

Men, når jeg nu kører det hele, så siger den:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge
en opdaterbar forespørgsel.
adminAddAuctionProduct.asp, line 112

Jeg har søgt lidt på det, men jeg syntes ikke der er noget
entydigt svar på hvad der kan være i vejen?

Både fra IIS og manuelt, har jeg sørget for at der er
skriverettigheder til såvel mappen, som DB filen...
Sååå... Ehh... Nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
Eller hvor jeg kan lede efter mere information?

Mvh.

Søren

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 12:04

Søren G. Andersen skrev:

> Hey til jer begge igen... :)

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Læs gerne min signatur.

> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge
> en opdaterbar forespørgsel.

> Jeg har søgt lidt på det, men jeg syntes ikke der er noget
> entydigt svar på hvad der kan være i vejen?

Prøv at søge på gruppens OSS-side:

<http://asp-faq.dk/search/?category=&query=Handlingen+skal+bruge+en+opdaterbar+foresp%F8rgsel>

> Både fra IIS og manuelt, har jeg sørget for at der er
> skriverettigheder til såvel mappen, som DB filen...

Er der fulde rettigheder til IUSR-kontoen?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 14:27

> Hvem svarer du og hvad svarer du på? Læs gerne min signatur.

Jeg svarede ikke på noget specifikt, og det var såmænd bare en hilsen til jer begge, da jeg
formoder at i begge ville læse denne post - i havde begge kommenteret det samme, så jeg følte ikke
der var nogen grund til at citere fra jer begge.

> Er der fulde rettigheder til IUSR-kontoen?

Det ved jeg ikke...
Jeg har prøvet at lege lidt med IIS 5.1, tror jeg den hedder? Den i XP pro...
Både mappen og DB-filen i mappen, har jeg haft højreklikket på, og valgt Egenskaber.
Dernæst har jeg sat hak i Læseadgang og Skriveadgang under "Lokal Sti", midt på dialog-boksen.

Under "Mappesikkerhed" -> Rediger
er der sat hak i Anonym Adgang og Tillad IIS at kontrollere adgangskode.
Brugernavn: IUSR_AMD64
Kordeord: ********* (jeg kender det ikke - IIS har sat det selv?)

Desuden har jeg, manuelt, idet webserveren ligger på min private maskine, været inde og sikret mig
at hverken mappen eller filen vises som skrivebeskyttet i explorer...

Hvis jeg vælger "Guiden Tilladelse", "Vælg Nye sikkerhedsindstillinger fra skabelon", "Public Web
Site", så får jeg kun muligheden at Admin kan ændre, og alle andre kan læse...
Jeg kan udskifte nuværende tilladelse, med den jeg lige har nævnt, lade dem være og tilføje, eller
bare lade det hele være...
Så jeg anullerede den bare igen...

Og, jeg får stadig samme fejl...

Er der andet jeg kan / skal gøre?
Har jeg givet IUSR adgang?

Mvh.

Søren

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-04 15:46

Søren G. Andersen skrev:

> Jeg svarede ikke på noget specifikt, og det var såmænd bare en
> hilsen til jer begge, da jeg formoder at i begge ville læse
> denne post

Det er også sandsynligt. Men når du ikke citerer, bliver det
sværere at se sammenhængen til hvad der er skrevet tidligere -
ligesom det er umuligt at se hvem "jer begge" referer til. Nogle af
os ser kun nye indlæg, og min hukommelse rækker ikke til at huske
indholdet i alle de aktive tråde jeg læser.

> - i havde begge kommenteret det samme, så jeg følte
> ikke der var nogen grund til at citere fra jer begge.

Det er der heller ikke. Men i stedet for helt at undlade et citat,
så prøv i stedet at citere et af svarene og forsæt tråden på den
måde. Du kan evt. tilføje et tak til den person du ikke besvarer
direkte.

> [...]
> højreklikket på, og valgt Egenskaber. Dernæst har jeg sat hak
> i Læseadgang og Skriveadgang under "Lokal Sti", midt på

Jeg har aldrig arbejdet med IIS på XP - men så vidt jeg husker fra
tidligere tråde, så kan der være problemer hvis den er sat til at
dele mapperne på en forkert måde.

> Er der andet jeg kan / skal gøre?

Lige en ting mere. Du har ikke databasen åben (i Access) samtidig
med at du prøver at tilgå den via Access, vel?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 16:32

>Nogle af os ser kun nye indlæg, og min hukommelse rækker ikke til at
>huske ndholdet i alle de aktive tråde jeg læser.

OK - det skal jeg huske!

> Du kan evt. tilføje et tak til den person du ikke besvarer direkte.

Det skal jeg ligeså huske!

> Jeg har aldrig arbejdet med IIS på XP - men så vidt jeg husker fra
> tidligere tråde, så kan der være problemer hvis den er sat til at
> dele mapperne på en forkert måde.

OK - ved du hvor jeg kan finde information om den rette måde at dele
mapperne på? Jeg har ikke kunnet finde noget selv endnu, men jeg leder
på google... Mere hvis du lige ved det?

> Lige en ting mere. Du har ikke databasen åben (i Access) samtidig
> med at du prøver at tilgå den via Access, vel?

Herregud nej, da...
Det havde jeg heldigvis fattet man ikke måtte... :)

Mvh.

Søren

Fra : Søren G. Andersen

Dato : 04-03-04 16:54

> Jeg har aldrig arbejdet med IIS på XP - men så vidt jeg husker fra
> tidligere tråde, så kan der være problemer hvis den er sat til at
> dele mapperne på en forkert måde.

Jeg har nu fundet ud af at dele mapperne korrekt...
Paradoksalt nok skal man ikke gennem IIS for at gøre det. (Jo, det
skal man nok også, men det er ikke nok...!)
Man skal gå ind til selve mappen og filen det handler om, gennem sin
explorer, og så højreklikke på dem, og så kan det indstilles derfra.

Det var jo ikke nemt at vide...

Men, nu er det som sagt klaret, og tak for hjælpen! :)

Mvh.

Søren