hegn til Shetlænder
Fra : Finn Petersen

Dato : 03-03-04 11:12

Jeg skal have lavet et "udbrydersikkert" hegn til 2 Shetlændere. Mit
spørgsmål går på hvad er den optimale højde på et sådan når Stangmål
er ca. 1m. hvor mange tråde og hvor højt over jorden bør den nederste
sidde? Vil evt. et træhegn med jerntråd/strøm på indersiden være mere
flugtsikkert?

MVH
Finn

Fra : Anet

Dato : 03-03-04 20:45

"Finn Petersen" <finpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ca. 1m. hvor mange tråde og hvor højt over jorden bør den nederste
> sidde? Vil evt. et træhegn med jerntråd/strøm på indersiden være mere

(klip)

*GGGG*, shettere kan være nogle frygtelig værre udbryder konger. Jeg ville
købe et elhegn som var rimelig stærkt så det kan slå igennem en tyk
shetlænderpels. Så ville jeg sætte to tråde op. Den øverste ville jeg sætte
sådan at den var i mulehøjde og den anden midt imellem jord og den øverste
tråd.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 04-03-04 08:07

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> *GGGG*, shettere kan være nogle frygtelig værre udbryder konger.

Ja, det har jeg også altid fået at vide og hørt om. Så jeg var lidt oppe på
dupperne, da vi skulle have vores shetlænderpige i juni sidste år. Men der
har slet ikke været nogen problemer. Mine to heste går stadig uden strøm.

Jeg ville
> købe et elhegn som var rimelig stærkt så det kan slå igennem en tyk
> shetlænderpels. Så ville jeg sætte to tråde op.

Ja, det er til gengæld meget vigtigt, da de ellers bare går under - også
selvom der er strøm på!

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 04-03-04 18:27

Så ville jeg sætte to tråde op. Den øverste ville jeg sætte
> sådan at den var i mulehøjde og den anden midt imellem jord og den øverste

Hos os kan to tråde kun virke om sommeren. Når vores den bette får
vinterpels skal der 3 tråde til, at holde ham inde, selvom strømmen gir et
ordentligt rap.Så vi laver altid 3 tråde!!
Vi forventer dog til sommer, at kunne lave en træindhegning med 2 planker og
1 tråd mellem "hver" planke - om vi så vil have en planke eller en tråd
øverst er vi ikke helt afklaret med endnu. Det vil se pænest ud med en
planke øverst, men træls med en tråd så tæt ved græsset, som vokser op i det
og afleder strømmen.

Iben

Fra : KD

Dato : 11-03-04 08:49

SNIP
> Hos os kan to tråde kun virke om sommeren. Når vores den bette får
> vinterpels skal der 3 tråde til, at holde ham inde, selvom strømmen gir et
> ordentligt rap.Så vi laver altid 3 tråde!!

Enig. 2 tråde er heller ikke nok til vores "udbryderkonge"

> [...]
> øverst er vi ikke helt afklaret med endnu. Det vil se pænest ud med en
> planke øverst, men træls med en tråd så tæt ved græsset, som vokser op i

Hvis i bruger 2 planker, med tråden lige under , så tror jeg at det holder
med 2 tråde, der behøver ikke at være stor afstand mellem den nederste
planke og tråden, da hesten jo ikke kan komme under uden at skulle gnubbe op
af tråden, planken sørger jo for at den ikke bare løfter tråden. På den måde
kan i holde den nederste tråd mindst 30 - 40 cm over jorden, og det burde
være muligt at holde græsset herunder

/Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 12-03-04 06:02

> [...]
måde
> kan i holde den nederste tråd mindst 30 - 40 cm over jorden, og det burde

Hej Kim

Det er faktisk meningen vi kun vil have 2 tråde når vi bruger 2 planker, men
jeg synes alligevel at 30-40 cm over jorden/græsset er højt?!
Det er jo næsten halvdelen af hans højde *SS*
P.t. er vores nederste tråd ca 20 cm over jorden og der skal være godt smæld
på hvis han ikke skal smutte ud under. I hvert fald her om vinteren, men jeg
kan da prøve at stille det lidt an og se nærmere på det, for jeg skal da
ikke ud og slå græsset så tit, hvis de 30-40 cm er nok....
Selvfølgelig er der en større hest på fold sammen med ham, men hvis bare hun
ikke mangler selskab, så kan hun holdes inde med en selvbinderstrik i
knæhøjde, så dér skal jeg heldigvis ikke tage nogen specielle hensyn.

Iben

Fra : Anna Rasmussen

Dato : 20-03-04 23:36

Mine shetlændere (ca. 95 i stg)går bag to-tråds hegn med øverste tråd i ca.
80 cm højde og nederste ca. 40.
Almindeligvis holder det dem fint inde, selv om det er jordfold, med græs
uden for. MEN den ene vallak vil ikke lades alene, så hvis man prøver det,
springer han enten over ved ledet (fjederled, som han river i stykker) eller
kravler under ledet.

Så hvis det skal være flugt-sikkert ville jeg suplere det med planker.

Men start med tråd-hegnet og se om ikke det er nok. En af mine tidligere
ponyer (85 i stg) kan holdes inde bag en enkelt tråd i 80 cm højde og uden
strøm.

mvh Anna

Fra : Marlene

Dato : 21-03-04 13:12

"Anna Rasmussen" <annaras@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Men start med tråd-hegnet og se om ikke det er nok. En af mine tidligere
> ponyer (85 i stg) kan holdes inde bag en enkelt tråd i 80 cm højde og uden
> strøm.

Ja, og som tidligere nævnt gør min shetlænder det samme, og hun har endnu
ikke prøvet at bryde ud, siden vi fik hende i juni måned sidste år.

Mvh. Marlene.