Pasning Belgisk hegn/pil
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-03-04 22:10

Jeg er endnu ganske målløs ovenpå linket til Engkærgaard! Jeg har
længe håbet på at ramle ind i et hegn, som passede ind i mine ønsker
og ideer. Og her fandt jeg så et Belgisk hegn.

Men inden jeg svæver helt væk, håber jeg, der er lidt praktisk
erfaring at trække på her

Er det svært for en fuldkommen, men dog fingerfærdig nybegynder at
lave sådan et hegn?

Kræver det megen pasning med noget i retning at en rosensaks i flere
timer - eller en hækklipper et par gange i løbet af året?

Kan man øge højden år for år eller er der en grænse for, hvor højt det
kan gøres?

Hvilken pil er bedst til sådan et hegn?

Kan hegnet bære at blive brugt som en art espalier for eksempelvis en
klatre-/buskrose?

På forhånd rigtig mange tak!
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-03-04 22:46

> [...]
> erfaring at trække på her
>
> Er det svært for en fuldkommen, men dog fingerfærdig nybegynder at

Nja. Det sværeste er faktisk at sætte pilen skrå nok - altså 45 grader og
ikke 75. Og du skal give dig god tid, så det bliver helt perfekt - jeg har
set et hegn, hvor der hverken havde været vinkelmåler eller tommestok i
nærheden, og det er synd.

> Kræver det megen pasning med noget i retning at en rosensaks i flere
> timer - eller en hækklipper et par gange i løbet af året?

Ja, det kræver jævnlig klipning/studning med en saks for at være pænt. Hvis
du vil bruge en plæneklipper, så køb en liguster.

> Kan man øge højden år for år eller er der en grænse for, hvor højt det
> kan gøres?

Du kan godt øge, men på et eller andet tidspunkt bliver det noget bøvlet at
holde det. Der er en del klipning, og hvis det skal foregå med
stige................jeg ville ikke få det gjort.

> Hvilken pil er bedst til sådan et hegn?

Noget langsomtvoksende, så du ikke skal sidde og klippe pil hele sommeren

Der er mange farver både løv og grene, så find noget du kan lide. Røde grene
kan være rigtigt flotte om vinteren, mens andre måske synes at det godt må
være lidt mere diskret. Løvet varierer fra sølvgråt til mørkegrønt, så også
her er der valgmuligheder.

> Kan hegnet bære at blive brugt som en art espalier for eksempelvis en
> klatre-/buskrose?

Nej. Pilen har brug for vand, og vil trække alt vandet fra roserne. Der gror
ikke græs de sidste 10-20 cm omkring sådan et hegn, så det siger lidt om
hvor lidt vand der er.

Mvh Maria