placering i køkkenhaven
Fra : Musen

Dato : 02-03-04 21:45

Hej igen
Jeg så engang et eller andet med, at man skal tænke over, hvor man placerer
hvad i sin køkkenhave.
Altså noget med, at der hvor man havde kartofler sidste år, er det godt at
plante f.eks. gulerødder i år...Kan det passe, og er der så nogen der har
sådan en plan?

Sidste år havde vi kartofler, gulerødder, ærter, en smule salat,
krydderurter og jordbær (nysåede så de gav ikke noget)
Jeg regner med at skulle have nogenlunde det samme iår, men skal jeg bytte
rundt på det, eller lade det være som det var?
Hvornår er det forresten jeg kan tage stiklinger fra jordbærrene er det for
sent nu? Og kan jeg flytte på dem, og stadig få bær til sommer?

Venlig hilsen Mia (igen *SS*)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-04 22:16

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> sent nu? Og kan jeg flytte på dem, og stadig få bær til sommer?

Du skal maximalt have et kartoffelstykke på en fjerdedel af arealet, så der
kan gå 4 år mellem kartoffeldyrkningen. Det kan selvf. også opnås ved at
springe x års avl over. Det er nok knapt så vigtigt med de andre afgrøder,
men det er et godt princip at variere hvert år.

Jordbær startes hurtigst muligt når der kommer gang i stiklingerne. Dem du
har nu, har vel rødder? De har så 'startet sig selv' og kan flyttes, bare du
får en god uforstyrret jord-rodklump med. Optimalt er det nok ikke, men
absolut gangbart. Du får ganske få, men meget store bær.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-03-04 23:06

On Tue, 2 Mar 2004 21:44:33 +0100, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

> [...]
>plante f.eks. gulerødder i år...Kan det passe, og er der så nogen der har

Aldrig det samme på et stykke jord i år som der var sidste år... Helst
skal der gå 4 år inden der igen kommer det samme.

Der er helt sikkert noget som går bedre efter andet, men hvad har jeg
ikke styr på - og det går fint nok uden at vide det. Nogle planter er
selvfølgelig mere 'sultne' end andre. Kål kræver f.eks rimeligt med
næring, mens ærter og bønner kan klare sig med meget lidt fordi de kan
udnytte kvælstof fra luften.

Det mest smart er hvis man kan indrette sin køkkenhave i ca. 4 dele, og
så rotere sine afgrøder mellem dem. Når du også har jordbær så bliver
det dog lidt mere besværligt, for de står jo gerne 3 eller 4 år på samme
sted - det skal også med i planerne.

Så vidt jeg lige husker er der en artikel om netop dette i det nyeste
nummer af bladet Haven fra det danske haveselskab - det kan du finde på
biblioteket.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-04 09:54

I news:4044f233$0$262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Musen>
<mivsesnabela@sol.dk> skrev:

> Hej igen
> Jeg så engang et eller andet med, at man skal tænke over, hvor man
> placerer hvad i sin køkkenhave.

"Praktisk Økologi" 4/2003 har en artikel om sædskifte i køkkenhaven.
Kan lånes på biblioteket.

mødes med en gunstig lejlighed....