Boot af kerne...
Fra : Rander

Dato : 02-03-04 16:32

Jeg fatter ikke helt det her...

Jeg har installeret mig en Debian (Woody), og fik en kerne 2.2.20 ind på
den. For at være lidt mere up-to-date har jeg for første gang forsøgt at
bygge min egen kerne, så jeg hentede kernel-sourcen til 2.4.19 og alt det
der - støttet af
<http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-post-install.da.html#s-kernel-baking>.

Kernen bygger og installerer fint, men den vil ikke boote - jeg får blot en

VFs: Cannot open root device "301" or 03:01
Please append a correct "root=" boot option
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

I lilo.conf har jeg (udover kommentar-linier):

lba32
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1
install=/boot/boot-menu.b
map=/boot/map
message=/boot/bootmess.txt
prompt
delay=100
timeout=100

vga=extended

default=Linux

image=/vmlinuz
label=Linux
read-only

image=/vmlinuz.old
label=LinuxOLD
read-only
optional

Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt... Jeg har forsøgt at tilføje
"root=/dev/hda1" under /vmlinuz, men det gør ingen forskel.

Jeg troede først at kernen simpelthen ikke understøttede ext2 (alle
partitioner er ext2), men man kan så vidt jeg kan se slet ikke selv vælge
om kernen skal understøtte ext2 eller ej, så jeg regner da lidt med at man
slet ikke kan slippe for den!?

Hvad er det lige jeg har overset eller glemt?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Et menneske burde aldrig skamme sig over, at han har taget fejl. Det er jo blot
med andre ord at sige, at man er klogere i dag end i går. (Jonathan Swift)

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 02-03-04 16:40

Den Tue, 02 Mar 2004 16:31:53 +0100. skrev Rander:

<snip>

> [...]
> slet ikke kan slippe for den!?
>
> Hvad er det lige jeg har overset eller glemt?
At man godt kan vælge ext2 under "file systems" efter make menuconfig.
Smid evt. en gang dmesg output i grupen..

Fra : Rander

Dato : 02-03-04 16:51

Tue, 02 Mar 2004 16:39:43 +0100 brugte Jesper Mouridsen 13 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>At man godt kan vælge ext2 under "file systems" efter make menuconfig.

Er det den der hedder "Second extended fs support"? I så fald ER den
indbygget i kernen...

>Smid evt. en gang dmesg output i grupen..

Øhhh... Det er nok mig der er dum, men hvordan finder jeg den, når den
aldrig får mountet root-partitionen og derfor heller ikke kan skrive
loggen?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Danske tjenestemænd får bagdele i udlandet (Flensborg Avis)

Fra : Jesper Mouridsen

Dato : 02-03-04 17:04

Den Tue, 02 Mar 2004 16:50:40 +0100. skrev Rander:

> [...]
>
> Øhhh... Det er nok mig der er dum, men hvordan finder jeg den, når den
> aldrig får mountet root-partitionen og derfor heller ikke kan skrive
Nej det var mig, hvis din kerne har ext2 support ved jeg ikke lige hvad
der kunne være galt.

Fra : Rander

Dato : 02-03-04 17:42

Tue, 02 Mar 2004 17:03:56 +0100 brugte Jesper Mouridsen 26 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Nej det var mig, hvis din kerne har ext2 support ved jeg ikke lige hvad
>der kunne være galt.

Efter at have søgt noget rundt fandt jeg løsningen - - under
"ATA/IDE/MFM/RLL support", "IDE, ATA and ATAPI Block devices". Den blev
loadet som modul, og det var det den ikke kunne lide - selvfølgelig skal
den indbygges i kernen...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Evnen til at observere præcist kaldes ofte for 'kynisme' af de,
der ikke selv har den. (George Bernard Shaw)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-03-04 20:56

On Tue, 02 Mar 2004 16:31:53 +0100, Rander wrote:

> For at være lidt mere up-to-date har jeg for første gang forsøgt at
> bygge min egen kerne, så jeg hentede kernel-sourcen til 2.4.19 og
> [...]

Hvorfor 2.4.19? Nyeste er 2.4.25.

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rander

Dato : 03-03-04 07:47

Tue, 02 Mar 2004 20:56:00 +0100 brugte Adam Sjøgren 15 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Hvorfor 2.4.19? Nyeste er 2.4.25.

Fordi det var den nyeste source jeg kunne få via apt-get...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Der findes kun to måder at leve livet på. Den ene er, som om intet er et
mirakel. Den anden er, som om alting er et mirakel. (Einstein)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-03-04 16:20

On Wed, 03 Mar 2004 07:47:04 +0100, Rander wrote:

> Fordi det var den nyeste source jeg kunne få via apt-get...

Jeg overså "stable" i URL'en; sorry.

Mvh.