/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Mail server
Fra : Erik Jacobsen


Dato : 02-03-04 11:44

Hej Ng

jeg har fået til opgave at finde ud af hvad der skal til for at lave et mail
hotel til hosting af ca. 20 forskellige domæner.

Hvad kræver det, båndbrede, hardware, DNS server, osv.



Er der nogen der har erfaring med software eller evt. link til nogen sider
på nettet hvor man kan få noget "inspiration". Det må gerne være Linux




 
 
Peter Makholm (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 02-03-04 11:53

"Erik Jacobsen" <Erik@aaendata.dk> writes:

> jeg har fået til opgave at finde ud af hvad der skal til for at lave et mail
> hotel til hosting af ca. 20 forskellige domæner.

Antallet af domæner siger absolut intet om hvilke resurser der er
nødvendige. Den primære størelse der styre resurseforbruget er mængden
af mail. Om den kommer på 5 eller 50 domæner er stor set underordnet.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless

Troels Arvin (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Troels Arvin


Dato : 02-03-04 12:13

On Tue, 02 Mar 2004 11:53:10 +0100, Peter Makholm wrote (subj. "Re: Mail
server"):

> Den primære størelse der styre resurseforbruget er mængden
> af mail.

- Og også antallet af POP3/IMAP brugere og disses mail-tjek frekvens.

Endelig kan det have betydning hvorledes man sætter evt.
antivirus/antispam op. Hvis det sættes uhensigtsmæssigt op, vil hver
enkelt mail blive ret krævende for systemet.


By the way:
Jeg har lige kørt lidt tests af to antivirus-systemer på en
Linux-server:
- Sophos, drevet af "sophie" (jeg kunne ikke få Sophos'
egen dæmon til at køre fornuftigt).
- Clam Antivirus, drevet af Clam's "clamd".
Begge blev kaldt via amavisd-new. Begge får opdateret virus-database
flere gange daglig.

Mail-mængden på serveren er lille (og usædvanlig virus-fri), men siden
23. februar så jeg:
- Clam fandt 16 virus, fordelt på seks typer.
- Sophos fandt 4 virus, fordelt på tre typer.

Ingen af de virus, som Sophos fandt, blev overset af Clam. Sophos'
dårlige resultat kan evt. skyldes, at sophie er dårlig til at udpakke
attachments. (Jeg kan ikke gennemskue, om det er amavisd-new eller
virus-dæmonerne, der er ansvarlige for attachment-udpakningen.)

Problemer med min sammenligning:
- Meget lille sammenligningsgrundlag.
- Har ikke undersøgt, om der måske er falske positive mellem
Clam's fund.

Med disse forbehold in mente vil jeg hævde:
Eftersom at Clam er gratis, open source og på Linux lettere at installere
ordentligt end Sophos, er der ingen grund til at købe Sophos, hvis man
har en Linux mail-server. (Og Sophos er endda en af de mest respekterede
antivirus-pakker, så vidt jeg er orienteret.)

Er der andre, der har sammenligninger i stil med ovenstående, som de vil
berette om?

--
Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark


Michael Rasmussen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 02-03-04 14:04

On Tue, 02 Mar 2004 12:12:52 +0100, Troels Arvin wrote:

> By the way:
> Jeg har lige kørt lidt tests af to antivirus-systemer på en
> Linux-server:
> - Sophos, drevet af "sophie" (jeg kunne ikke få Sophos'
> egen dæmon til at køre fornuftigt).
> - Clam Antivirus, drevet af Clam's "clamd".
> Begge blev kaldt via amavisd-new. Begge får opdateret virus-database
> flere gange daglig.
>
> Mail-mængden på serveren er lille (og usædvanlig virus-fri), men siden
> 23. februar så jeg:
> - Clam fandt 16 virus, fordelt på seks typer. - Sophos fandt 4 virus,
> fordelt på tre typer.
>
Jeg har en tilsvarende opsætning, dog noget mere virus da fruen benytter
M$. OS er dog Open BSD3.4-stable.
>
> Er der andre, der har sammenligninger i stil med ovenstående, som de
> vil berette om?
Jeg bruger F-Prot, som tilbyder samme faciliteter som Clam og Sophos -
daglige opdateringer (2 gange i døgnet default). F-Prot kaldes også fra
Amivisd-new. Jeg har i samme tidsrum som dig modtaget 64 virus fordelt på
8 forskellige typer (2 afvist pga. attachment pif og exe). Rent faktisk er
der ikke sluppet nogen emails igennem med virus, som jeg vil ikke tøve
med at anbefale F-Prot. Den er faktisk særdeles nem at installere.


--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
Repartee is something we think of twenty-four hours too late.
      -- Mark Twain



Anders Hansen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Anders Hansen


Dato : 02-03-04 16:53

Er F-Prot gratis ?

Mvh

Anders Hansen

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> wrote in message
news:pan.2004.03.02.13.03.54.307444@miras.org...
> On Tue, 02 Mar 2004 12:12:52 +0100, Troels Arvin wrote:
>
> > By the way:
> > Jeg har lige kørt lidt tests af to antivirus-systemer på en
> > Linux-server:
> > - Sophos, drevet af "sophie" (jeg kunne ikke få Sophos'
> > egen dæmon til at køre fornuftigt).
> > - Clam Antivirus, drevet af Clam's "clamd".
> > Begge blev kaldt via amavisd-new. Begge får opdateret virus-database
> > flere gange daglig.
> >
> > Mail-mængden på serveren er lille (og usædvanlig virus-fri), men siden
> > 23. februar så jeg:
> > - Clam fandt 16 virus, fordelt på seks typer. - Sophos fandt 4 virus,
> > fordelt på tre typer.
> >
> Jeg har en tilsvarende opsætning, dog noget mere virus da fruen benytter
> M$. OS er dog Open BSD3.4-stable.
> >
> > Er der andre, der har sammenligninger i stil med ovenstående, som de
> > vil berette om?
> Jeg bruger F-Prot, som tilbyder samme faciliteter som Clam og Sophos -
> daglige opdateringer (2 gange i døgnet default). F-Prot kaldes også fra
> Amivisd-new. Jeg har i samme tidsrum som dig modtaget 64 virus fordelt på
> 8 forskellige typer (2 afvist pga. attachment pif og exe). Rent faktisk er
> der ikke sluppet nogen emails igennem med virus, som jeg vil ikke tøve
> med at anbefale F-Prot. Den er faktisk særdeles nem at installere.
>
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussen
> --------------------------------------------------------------
> Repartee is something we think of twenty-four hours too late.
> -- Mark Twain
>
>



Michael Rasmussen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 03-03-04 00:48

On Tue, 02 Mar 2004 16:53:20 +0100, Anders Hansen wrote:

> Er F-Prot gratis ?
>
Ja, hvis det installeres på Linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
--------------------------------------------------------------
Use library functions.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)



Peter Kiil (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 06-03-04 22:02

Michael Rasmussen - mir@miras.org on 03/03/04 0:47 wrote:

>> Er F-Prot gratis ?
>>
> Ja, hvis det installeres på Linux.

Og bruges ikke-kommercielt.

--
/peter

http://spacerent.dk - Webhosting fra 39,-/md.


Kim Hansen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 03-03-04 14:34

Troels Arvin <troels@arvin.dk> writes:

> Med disse forbehold in mente vil jeg hævde:
> Eftersom at Clam er gratis, open source og på Linux lettere at installere
> ordentligt end Sophos, er der ingen grund til at købe Sophos, hvis man
> har en Linux mail-server. (Og Sophos er endda en af de mest respekterede
> antivirus-pakker, så vidt jeg er orienteret.)
>
> Er der andre, der har sammenligninger i stil med ovenstående, som de vil
> berette om?

Jeg har kun prøvet sophos til at scanne filsystemer, men der blev jeg
ganske overrasket over at den opretter device-filer i /tmp til de
harddiske den leder efter boot-sector virus på. Og endnu værre var det
at de devices havde standard permissions, så hvis ikke man havde sat
umask ordentligt endte man med at give alle brugere læserettigheder
til den rå disk.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.
2300 København S | |,4- ) )-,_. ,\ ( `'-' | Svar _efter_
Tlf: 32 88 60 86 | '---''(_/--' `-'\_) | spørgsmålet.

Peter Mogensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 02-03-04 11:54

Erik Jacobsen wrote:
> Hej Ng
>
> jeg har fået til opgave at finde ud af hvad der skal til for at lave et mail
> hotel til hosting af ca. 20 forskellige domæner.
>
> Hvad kræver det, båndbrede, hardware, DNS server, osv.

Det er da umuligt at svare på uden at kende forbrugsmønstre og antal af
bruger på de domæner.
Jeg kunne da sætte 10000 domæner op på min egen server og det ville køre
fint, sålænge jeg var den eneste bruger.

> Er der nogen der har erfaring med software eller evt. link til nogen sider
> på nettet hvor man kan få noget "inspiration". Det må gerne være Linux

En standard Debian (http://www.debian.org) skulle have alt hvad du behøver.

Du skal jo nok have en DNS-server, SMTP-server og POP/IMAP-server.
Prøv at kig på:
DNS: bind
SMTP: exim eller postfix
POP/IMAP: courier eller cyrus

Der findes en mail-adminstrator HOWTO, men den version jeg lige har er
fra 2000 og nævner ikke alle mulighederne for software.

Peter


Erik Jacobsen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Jacobsen


Dato : 02-03-04 12:32

Hej
Tak for svarende
det er svært at sige hvor meget trafik der kommer på hvert domæne, men det
bliver næppe det helt store. det er mindrere boligforeninger med ca 20-40
brugere på hvert domæne.

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:sHZ0c.2014$EC5.972@news.get2net.dk...
> Erik Jacobsen wrote:
> > Hej Ng
> >
> > jeg har fået til opgave at finde ud af hvad der skal til for at lave et
mail
> > hotel til hosting af ca. 20 forskellige domæner.
> >
> > Hvad kræver det, båndbrede, hardware, DNS server, osv.
>
> Det er da umuligt at svare på uden at kende forbrugsmønstre og antal af
> bruger på de domæner.
> Jeg kunne da sætte 10000 domæner op på min egen server og det ville køre
> fint, sålænge jeg var den eneste bruger.
>
> > Er der nogen der har erfaring med software eller evt. link til nogen
sider
> > på nettet hvor man kan få noget "inspiration". Det må gerne være Linux
>
> En standard Debian (http://www.debian.org) skulle have alt hvad du
behøver.
>
> Du skal jo nok have en DNS-server, SMTP-server og POP/IMAP-server.
> Prøv at kig på:
> DNS: bind
> SMTP: exim eller postfix
> POP/IMAP: courier eller cyrus
>
> Der findes en mail-adminstrator HOWTO, men den version jeg lige har er
> fra 2000 og nævner ikke alle mulighederne for software.
>
> Peter
>



Peter Mogensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 02-03-04 12:42

Erik Jacobsen wrote:
> Hej
> Tak for svarende
> det er svært at sige hvor meget trafik der kommer på hvert domæne, men det
> bliver næppe det helt store. det er mindrere boligforeninger med ca 20-40
> brugere på hvert domæne.

I 1998 havde vi en 133MHz pentium (RedHat) at køre mail for ca. 300
brugere på et kollegie... godtnok med et SCSI software RAID. Det klarede
den fint - ...undtagen da en bruger fandt på at sende 45Mb attachements
til sig selv og samtidig sætte sin POP3-klient til at checke post en
gang i minuttet - hvilket ikke var nok til at downloade 45Mb via
10Mbit/s netværket, så den startede forfra hvert minut.


Så dit største krav til hardwaren er nok ikke hastigheden (de fleste
udrangerede PC'er kan klare det), men nok nærmere stabilitet. Hvis du
skal servicere mail til almindelige brugere, så er de ret interesserede
i at deres mail ikke forsvinder eller er ude af drift et par dage i træk.
Overvej RAID, UPS og backup-løsninger.

Peter


Erik Jacobsen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Erik Jacobsen


Dato : 02-03-04 15:12

Hej
Tak igen
men hvilke mail programmer brugte i

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:_n_0c.2423$5e6.1507@news.get2net.dk...
> Erik Jacobsen wrote:
> > Hej
> > Tak for svarende
> > det er svært at sige hvor meget trafik der kommer på hvert domæne, men
det
> > bliver næppe det helt store. det er mindrere boligforeninger med ca
20-40
> > brugere på hvert domæne.
>
> I 1998 havde vi en 133MHz pentium (RedHat) at køre mail for ca. 300
> brugere på et kollegie... godtnok med et SCSI software RAID. Det klarede
> den fint - ...undtagen da en bruger fandt på at sende 45Mb attachements
> til sig selv og samtidig sætte sin POP3-klient til at checke post en
> gang i minuttet - hvilket ikke var nok til at downloade 45Mb via
> 10Mbit/s netværket, så den startede forfra hvert minut.
>
>
> Så dit største krav til hardwaren er nok ikke hastigheden (de fleste
> udrangerede PC'er kan klare det), men nok nærmere stabilitet. Hvis du
> skal servicere mail til almindelige brugere, så er de ret interesserede
> i at deres mail ikke forsvinder eller er ude af drift et par dage i træk.
> Overvej RAID, UPS og backup-løsninger.
>
> Peter
>



Peter Mogensen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 02-03-04 15:33

Erik Jacobsen wrote:
> Hej
> Tak igen
> men hvilke mail programmer brugte i

Jeg mener at serveren kørte sendmail og alm. pop3d

I dag ville jeg bare installere en Debian med exim og courier. Evt.
postfix eller cyrus, hvis specille ting talte for det.

Jeg ville undgå sendmail, med mindre du har en god grund (som f.eks. at
skulle sende mail til og fra ikke-Internet postsystemer.

Peter


Claus Larsen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Larsen


Dato : 03-03-04 13:05

Erik Jacobsen wrote:
> Hej Ng
>
> jeg har fået til opgave at finde ud af

Der er ved at blive planlagt et sslug-møde i den nærmeste fremtid der
kunne have din interesse, nemlig:

Et hyggemøde der handler om opsætning af et courier IMAP mailsystem:-

Tilkendegiv evt din interesse for mødet på sslug.moede.

Hilsen Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste