Linux som server
Fra : Qbic - 6400

Dato : 01-03-04 23:21

Jeg har ligget lidt på den lade side, måske lidt for længe for nu svier
det til min egen R** at jeg gerne vil have en server opstillet i
kælderen....

Kan denne maskine anvendes til e-mail, og netværksserver...

Compaq 600 MHz, AMD K7
256 Mb RAM
1 stk. 80 Gb Harddisk IDE

Maskinen kører stabilt, selv med Bill Gates førende operativsystem
installeret,
men er lidt træg til at køre Linux, måske fordi jeg bare installerede ALT
fra Fedora CD'erne.

Hvilke programmer skal jeg så til at sætte mig ind i for at kunne anvende
ovenstående ?

--
Qbic Sønderborg
Tlf. 2336 4892

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-04 23:52

"Qbic - 6400" <niels@qbic.dk> wrote:

>Kan denne maskine anvendes til e-mail, og netværksserver...
>
>Compaq 600 MHz, AMD K7
>256 Mb RAM
>1 stk. 80 Gb Harddisk IDE

Udmærket maskine til Linux....

>Maskinen kører stabilt, selv med Bill Gates førende operativsystem
>installeret, men er lidt træg til at køre Linux, måske fordi jeg bare installerede ALT
>fra Fedora CD'erne.

Det forstår jeg ikke da Linux kræver færre kræfter end Bill's OS

>Hvilke programmer skal jeg så til at sætte mig ind i for at kunne anvende
>ovenstående ?

Tja, hvis du ikke skal opholde dig for meget i kælderen ville jeg nok starte med lidt fjernkontrol som Webmin og VNC.

Men ellers er det vel Samba / SWAT til fildeling samt Sendmail og Squirrelmail til posten..

<mlr>

Fra : frank damgaard

Dato : 02-03-04 04:56

Qbic - 6400 wrote:

> [...]

> installeret,
> men er lidt træg til at køre Linux, måske fordi jeg bare installerede ALT

Jeg har selv en server med K6 / 500MHz og der er rigelig kræfter
til en hjemmeserver.

1)
Nu skal man jo ikke installere alt muligt GUI til en kælderserver
det vil muligvis kører langsomt, specielt med KDE, Gnome osv.
på desktop.

2)
hardisken, kører den med UDMA eller kun PIO mode?
brug hdparm til at checke hastighed og opsætning.

> Hvilke programmer skal jeg så til at sætte mig ind i for at kunne anvende
> ovenstående ?

Hvad vil du kunne :

Mailserver?
WebServer?

det er jo lidt svært at gætte, da "server" dækker bredt,
og nogle opgaver måske kræver meget disk eller meget RAM
eller hurtigt netkort eller...

--
Frank Damgaard |

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-03-04 17:00

On Tue, 02 Mar 2004 03:56:24 +0000, frank damgaard wrote:

> hardisken, kører den med UDMA eller kun PIO mode?

Dette er desværre ret ofte et problem. Og her vil skift af
Linux-distribution til Debian ikke i sig selv gavne.

Er der nogen, der kender et godt introduktions-dokument om hdparm og
konfiguration af hdparm-parametre på forskellige distributioner?

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 02-03-04 09:59

Qbic Sønderborg skrev:

> Kan denne maskine anvendes til e-mail, og netværksserver...
>
> Compaq 600 MHz, AMD K7
> 256 Mb RAM
> 1 stk. 80 Gb Harddisk IDE

Uden problemer. Jeg bruger en lignende maskine (dog med den halve
hukommelse og endnu mindre diskplads). Hvis den skal være server
ville jeg bare smide Debian/stable på den - og kun de absolut
nødvendige ting (lad for eksempel være med at bekymre dig om at sætte
XFree86 op).

Installation af Debian kan ske over nettet. Du starter med 2-4
disketter og resten bliver hentet efter behov.

Jacob
--
http://jacob.sparre.dk/LEGO/Transport/Fly/Colibri/
Byggevejledning til et LEGO-fly.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 05-03-04 16:49

"Jacob Sparre Andersen" <sparre@nbi.dk> wrote in message
> [...]
> XFree86 op).
> Installation af Debian kan ske over nettet. Du starter med 2-4
> disketter og resten bliver hentet efter behov.

Lige mine ord, jeg er helt enig, vælg Debian/stable fremfor Fedora.
Installerer minimalt, dvs basis operativsystem og så efterfølgende Apache og
Samba, fylder næsten ingenting og kører drøn stabilt.
Mvh
Torben
http://swampthing.dk

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 02-03-04 14:58

jeg ville nu hente en iso på www.e-smith.org eller www.clarkconnect.com
hvis jeg skulle sætte en ny server op.
Jens

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 02-03-04 23:58

> [...]

> kælderen....
>
> Kan denne maskine anvendes til e-mail, og netværksserver...

Den er jo næsten for stor
Nej spøg til side. Jeg har selv haft en 233Mhz med 128Mb RAM kørende
e-smith i ca 1½ år uden at der var noget vedligeholdelse, ud over de
ændringer/tilføjelser som jeg skulle bruge til de opgaver den passede.
Desværre døde bundkortet

> Maskinen kører stabilt, selv med Bill Gates førende operativsystem
> installeret,
> men er lidt træg til at køre Linux, måske fordi

ka det nu os pas?

> jeg bare installerede ALT
> fra Fedora CD'erne.

Det er der nu ingen grund til at gøre. Som andre har skrevet, kig på
e-smith eller clarcconnect.

Evt kan du kigge forbi i alslug (www.alslug.dk) vi har lige har
installfest, hvor der var masser af folk til at hjælpe, men ellers er
der som regel masser af hjælpe at hente på vores mailing-lister.

> Hvilke programmer skal jeg så til at sætte mig ind i for at kunne anvende
> ovenstående ?

Ikke det store. Hvis du kan finde rundt i din browser er du kommet
meget langt. Både sme og cc har et web-interface hvor du kan klare det
meste. Efterhånden som du så stiller større krav eller ønsker mere
fleksibilitet kan du begynde at kigge på selve linuxen som ligger i
baggrunden.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning