MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Print fra Damgaard C4 under XP?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-03-04 08:13

I den lokale forening har man en gammel Damgaard C4, der bruges til
regnskabet.
Den nye kasserer har XP på sin PC og en printer der er af Windowstypen
(Canon LPB-660).

C4 er et gammelt DOS-program.
C4 printer enten til fil eller direkte printerporten så vidt jeg kan se.
Pt. kommer der ikke noget ud på printeren når man printer fra C4.

Hvordan får jeg systemet til at printe?

Skal man f.eks. "snyde" med et eller andet lille, ekstra-program?

Sidespørgsmål:
Er det omsonst at forsøge at få Windowsprinteren til at printe fra C4;
skal man anbefale indkøbe af en "rigtig" printer istedet?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 01-03-04 09:32

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er det omsonst at forsøge at få Windowsprinteren til at printe fra C4;
> skal man anbefale indkøbe af en "rigtig" printer istedet?

PC spurgte om et lignende problem med PCPLUS i

Jeg anbefalede ham at prøve
Peter Lerup's Freeware programmer Printfile:
http://www.lerup.com/printfile/

Som godt nok ikke er beregnet til at afhjælpe problemet,
men er en gratis mulighed til programmer der kan
"print to file"

Du kan jo prøve om det er noget for dig.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-03-04 06:49

> [...]
> Er det omsonst at forsøge at få Windowsprinteren til at printe fra C4;
> skal man anbefale indkøbe af en "rigtig" printer istedet?

Nu kender jeg ikke C4, men de gamle dos-versioner af Navigator kender jeg
særdeles godt.
Der kan du blot sætte Navigator op til en passende og temmelig generel HP
laser driver og
bede den om at printe til Lpt1 - så kommer der "noget" på papiret.
Og det har virket under alle Windows-versioner - lige fra 3.x til XP.
I XP skal du et eller andet sted i printerens opsætning sætte et hak for
"print fra Dos" el. lign.

Med lidt held kan du få C4 til at gøre det samme

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-03-04 12:30

Jesper Hedegaard wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Nu kender jeg ikke C4, men de gamle dos-versioner af Navigator kender jeg
> særdeles godt.

Det her er også noget tekstmode/DOS-programmel.

> Der kan du blot sætte Navigator op til en passende og temmelig generel HP
> laser driver og

Noget PCL, that is?

> bede den om at printe til Lpt1 - så kommer der "noget" på papiret.
> Og det har virket under alle Windows-versioner - lige fra 3.x til XP.

Det lyder godt, hvor finder jeg dét flueben?

> I XP skal du et eller andet sted i printerens opsætning sætte et hak for
> "print fra Dos" el. lign.

Er dén funktionalitet driverspecifik?

> Med lidt held kan du få C4 til at gøre det samme

Dét, der udover problemet med at det er en gammel DOSapp. er at det er
en Windows-printer, der ikke taler PCL og PJL (så vidt jeg ved).

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-03-04 16:58

> [...]
>
> Dét, der udover problemet med at det er en gammel DOSapp. er at det er
> en Windows-printer, der ikke taler PCL og PJL (så vidt jeg ved).

Navigator er osse en gammel dos-slave - printeren, jeg bruger er en Oki
et-eller-andet, ganske lille + fix -
og udelukkende til Windows - ingen postscipr, PCL eller lignende.
Så det kan jo egentligt godt være at det er printerens Windows-driver, der
tager slæbet. Kommer til at
huske at i de glade Win98-dage var der både en driver og en
dos-print-capture-dims, du skulle have
kørende for at printe fra dos.
Gad vide hvor printer-specifikke de forskellige fabrikkers drivere egentligt
er til den type printere -
måske ku' man blande lidt produkter ?
Printeren hedder forresten Oki XXX 4W - og står jo ikke lige
herhjemme....men Oki har drivere til XP
på deres side, så måske den blanding ku' virke ?

--
Mvh