flere mailadresser i en formmail?
Fra : Henrik Brogaard Pede~

Dato : 29-02-04 22:11

Jeg sidder og er igang med at gøre klar til vores nye hjemmesíde
skal oploades i løbet at den kommende uge.
Siden omhandler musik anmeldelser, interviews, musik kalender
osv. Så der er megat at se til.
Vi gør derfor meget for at få den organiseret så meget som
muligt, derfor har vi del opgaver ud til forskellige personer,
med forskellige mail adresser. så her kommer spørgsmålet:

Jeg sidder og arbejder med en formmail, som skal bruges til at
kontakte os, gennem forskellige typer af mails som
"Generelt","Samarbejde","Online Radio" og "Links" via.
radiobottons.

Så er det jeg gerne vil have at vores formmail sender mailen til
en given mailadresse. fx. "Generelt" til mail
generelt@revolution-music.dk, "samarbejde" til mail
samarbejde@revolution-music.dk osv.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, og hvis - hvordan?

Jeg vil gerne have det til at se sådan ud, men som i kan se,
mangler der noget:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>
charset=iso-8859-1">
<!--
body {
background-color: #000000;
}
-->

<form name="knotakt" method="post"
action="http://www.revolution-music.dk/cgi-bin/FormMail.pl">
<input type="hidden" name="recipient"
value="kontakt@revolution-music.dk">
<input type="hidden" name="redirect"
value="http://www.revolution-music.dk/afsent.html">
bordercolor="#CCCCCC" bgcolor="#CCCCCC">
<th width="17%" height="25" scope="col">&nbsp;</th>
size="40"></td>
size="40"></td>
<th height="25" scope="row"> Type:</th>
<label>
<input name="type" type="radio" value="radio" checked>
Generelt</label>
<label>
<input type="radio" name="type" value="radio">
Samarbejde</label>
<label>
<input type="radio" name="type" value="radio">
Online Radio</label>
<label>
<input type="radio" name="type" value="radio">
Links</label>
size="40"></td>
<th height="108" align="left" valign="top"
id="besked"></textarea></td>
value="Submit">
<input name="reset" type="reset" id="reset" value="Reset">
</form>

Jeg skal lige tilføje at jeg ikke ligefrem er en haj til html
kodning, men jeg prøver så godt jeg kan.
Håber der er nogen der ude som kan hjælpe mig ;)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-02-04 23:11

Henrik Brogaard Pedersen skrev:

> [...]
> generelt@revolution-music.dk, "samarbejde" til mail
> samarbejde@revolution-music.dk osv.
> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, og hvis - hvordan?

Sagtens. Du skal lave et formelement med valgmuligheder - enten en
select-liste eller en radioknap-liste.

Select-listen er vist her:
<http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/option/>

Radioknapperne fungerer en smule anderledes. Du kan se et kort
eksempel på brug her:
<http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/input/> - men det er
desværre et ufuldstændigt eksempel, fordi der ikke er angivet value
til de to radio-muligheder. I dit tilfælde ville man kunne skrive
som her:

Afd. X: <input type="radio" name="recipient"
value="afdX@server.invalid"><br>

Afd. Y: <input type="radio" name="recipient"
value="afdY@server.invalid"><br>

(skal det gøres rigtig lækkert, skal Afd. X/Y laves med kode
<label>: <http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/label/>)

> Jeg vil gerne have det til at se sådan ud, men som i kan se,
> mangler der noget:

Hm - det kan vi ikke nødvendigvis se af en masse kodelinjer. Det er
en god ide at lægge et onlineeksempel op så man kan se problemet
der. Newsklienter er sjældent gode til at vise større kodestumper.

Læs gerne <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> <input type="hidden" name="recipient"
> value="kontakt@revolution-music.dk">

Det er formentlig adressen herover der modtager mails nu, ikke?

Slet dette form-element og indsæt et valg-element som beskrevet
ovenfor. Det skal have samme navn (recipient).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Brogaard Pede~

Dato : 01-03-04 12:51

> Slet dette form-element og indsæt et valg-element som beskrevet
> ovenfor. Det skal have samme navn (recipient).

det sideste forstod jeg ikke helt :S

Fra : Henrik Brogaard Pede~

Dato : 01-03-04 12:51

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-04 15:58

> det sideste forstod jeg ikke helt :S

Du har nu:

<input type="hidden" name="recipient" value="en.mail@adresse">

Det skal erstattes med fx følgende:

<select name="recipient" size="1">
   <option value="adresse1@server">Hovedkontoret</option>
   <option value="adresse2@server">Værkstedet</option>
   <option value="adresse3@server">Salgsafdelingen</option>
</select>

Value-parameteren indeholder den adresse der skal bruges mens
teksten mellem <option> og </option> bliver vist på skærmen. Prøv
at klippe ovenstående kodestump ind og se hvordan den bliver vist.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Brogaard Pede~

Dato : 01-03-04 14:24

undskyld jeg kom til at sende det sidste 2 gange.

Men hvis der er ok, har jeg et spørgsmål til.
foruden at kunne sende forskellige mails, alt efter havd man
vælger, ville det jo være smart, hvis man kunne gøre sådan at man
ikke kunne sende mailen uden at have udfyldt Navn og mailadresse.

Jeg håber at du også kan hjælpe mig med det. :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-03-04 16:01

Henrik Brogaard Pedersen skrev:

> undskyld jeg kom til at sende det sidste 2 gange.

Det går nok. Det er mere irriterende at du har sendt ovenstående
indlæg uden nogen form for citatmarkering - det gør det svært at se
sammenhængen med resten af tråden.

> foruden at kunne sende forskellige mails, alt efter havd man
> vælger, ville det jo være smart, hvis man kunne gøre sådan at man
> ikke kunne sende mailen uden at have udfyldt Navn og mailadresse.

Hvis det skal gøres helt effektivt, kræver det serversidesprog -
typisk asp eller php. I så fald skal hele din formular laves om. Du
kan dog klare dig langt hen ad vejen med javascriptvalidering. Det
ved de mere om i clientsidegruppen:

Men hvis jeg var dig ville jeg tage et problem ad gangen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen