Forvirret!!
Fra : Ole Thomsen

Dato : 29-02-04 18:13

Hej alle
Er noget forvirret over hvad der dur til at sikre min trådløse
internetforbindelse.
Wip, Wap og Wup, kryptering, firewalls osv.

Jeg kan vel starte med at specificere hvad jeg vil beskytte?

Så for det første vil jeg sikre min "hjemmebank".
Eller er den sikker nok i sig selv. (Den danske bank)

Og er der forskellige slags indtrængninger?
Ind og kigge.
Ind og ændre(hærge).
Ind og tag.
(Jeg vil nu gerne beskytte mig mod det hele.)

Kræves der forskellige beskyttelser eller er der et (program)
der klare det meste?
Jeg er godt klar over, at en eller anden monsterhjerne
godt kan bryde igennem hvad som helst, men er der et eller
andet program som er nemt at installere.

Ole

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-02-04 21:03

"Ole Thomsen" <arntdesign@hotmail.dk> wrote:

>Hej alle

>Er noget forvirret over hvad der dur til at sikre min trådløse
>internetforbindelse. Wip, Wap og Wup, kryptering, firewalls osv.

Det kan jeg godt forstå...

Men du kan ta' det roligt, for faren ved trådløse net er groft overdrevet....

Du skal selvfølgelig ikke lade netværket stå åbent så alle-og-enhver kan kigge med. Men brug den kryptering som udstyret
understøtter, begræns adgangen med MAC-filter og måske rækkevidden ved kun at vælge de høje rates.

Så kan du være rimelig sikker - Men ikke 100%, for det kan trådløse net aldrig blive.

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-02-04 21:25

In article <njg440d8kgr7k3dv9vjj6tbhih3elur5a6@4ax.com>, Michael Rasmussen wrote:
> Men du kan ta' det roligt, for faren ved trådløse net er groft overdrevet....

Hvorfor, er det noget du tror eller ved?

> [...]
> understøtter, begræns adgangen med MAC-filter og måske rækkevidden ved kun at vælge de høje rates.

Hvilken kryptering er det? Hvor sikker er den?
Hvor sikker er producentens implementering?

Hvilken adgang bliver begrænset af et MAC-filter...i min windows maskine
kan jeg i GUI'en ændre mit trådløse netkorts MAC adresse.

Hvordan kan du styrer røkkevidden, der er flere dokumenter der beskriver hvordan
du forøger modtager (og sende) forholdende, vha. en dåse flået tomater.

> Så kan du være rimelig sikker - Men ikke 100%, for det kan trådløse net aldrig blive.

Hvorfor er man rimelig sikker

Hvad med at bruge netværkskabler?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-02-04 22:00

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

Det her kan godt blive en lang tråd, Christian

>Hvorfor, er det noget du tror eller ved?

Der er mange der udtaler sig i denne sag, men hvem ved egentlig noget

> [...]
>
>Hvilken adgang bliver begrænset af et MAC-filter...i min windows maskine
>kan jeg i GUI'en ændre mit trådløse netkorts MAC adresse.

Det kan i hvert fald forhindre de værste Brian typer i at logge på - Men selvfølgelig ikke folk der kender lidt til netværk

>Hvordan kan du styrer røkkevidden, der er flere dokumenter der beskriver hvordan
>du forøger modtager (og sende) forholdende, vha. en dåse flået tomater.

Nu bor jeg selv i parcelhus og jeg har været rundt med den bærbare for at tjekke rækkevidden. Men de rette indstillinger i access
pointet er rækkevidden stort set begrænset til min parcel, så jeg føler mig ret sikker. Og jeg har endnu til gode at se folk
rende rundt med dåsetomater eller paraboler her i kvarteret.....

Men situationen er selvfølgelig lidt anderledes hvis man bor i et højhusbyggeri

>Hvad med at bruge netværkskabler?

Altid at foretrække, men ikke altid praktisk muligt...

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-03-04 00:04

In article <94j440dud8e205qn9d07f9dmdi9ub3s5fc@4ax.com>, Michael Rasmussen wrote:
> Der er mange der udtaler sig i denne sag, men hvem ved egentlig noget

Dem som læser på emnet og prøver det i praksis.

I mine øjne plejer folk der snakker om MAC filter
at have misforstået emnet.

> [...]
> rende rundt med dåsetomater eller paraboler her i kvarteret.....

En englænder på Defcon skulle angiveligt under optimale forhold kunne
modtage signal fra et AP i en afstand på 20 Km.

Generelt er det svært at udtale sig om modtageforhold
uden at man kender situationen.

Det samme AP kan dække 2 etager i et stort kontor miljø, men ikke
dække et 130 km2 paracel hus.

> Altid at foretrække, men ikke altid praktisk muligt...

Det er billigere, hurtigere, sikrere.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-04 06:39

Christian E. Lysel skrev:

>Det samme AP kan dække 2 etager i et stort kontor miljø, men ikke
>dække et 130 km2 paracel hus.

Det forstår jeg egentlig godt.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-04 12:40

Christian E. Lysel wrote:

> Det samme AP kan dække 2 etager i et stort kontor miljø, men ikke
> dække et 130 km2 paracel hus.

Stort parcelhus :)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-02-04 21:34

In article <40421d87$0$124$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ole Thomsen wrote:
> Jeg kan vel starte med at specificere hvad jeg vil beskytte?

Ja.

> Så for det første vil jeg sikre min "hjemmebank".
> Eller er den sikker nok i sig selv. (Den danske bank)

Det fremgår vel af den aftale du har underskrevet med
banken. Hvis du er i tvivl så spørg banken og få dem
til at bekræfte hvad de siger til dig,
på epost eller i et brev.

> Og er der forskellige slags indtrængninger?
> Ind og kigge.
> Ind og ændre(hærge).
> Ind og tag.
> (Jeg vil nu gerne beskytte mig mod det hele.)

Generelt bør du droppe trådløse netværk, da de fleste ikke
bekømre sig om sikkerheden.

Men du kan evt. gå efter producenter, der prioritere sikkerheden
højere. Dette har været oppe før, prøv at søge tilbage i denne
nyhedsgruppe (brug evt. google.com)

> [...]
> godt kan bryde igennem hvad som helst, men er der et eller
> andet program som er nemt at installere.

Monsterhjernen skal kunne downloade de rigtige programmer fra nettet
og kører dem i en bærbar med netværkskort.

Herefter kan han/hun registere dette centralt, så andre
også kan få glæde af dit netværk.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : OAT

Dato : 01-03-04 16:41

Tak for rådene, jeg snakker med banken.
Ole

Fra : Alex Holst

Dato : 03-03-04 15:41

Ole Thomsen wrote:

> Hej alle
> Er noget forvirret over hvad der dur til at sikre min trådløse
> internetforbindelse.
> Wip, Wap og Wup, kryptering, firewalls osv.

Kan dette hjaelpe lidt:

   http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#wireless

Saa vidt jeg forstaar dit indlaeg har du en almindelig PC eller latop
med foelsomme oplysninger, og den er forbundet til omverdenen med et
traadloest netvaerk.

Een ting er at sikre dit traadloese netvaerk mod misbrug fra gaden,
noget andet er at sikre mod indbrud fra nettet. OSS'en skulle gerne
kunne hjaelpe dig. Hvis du farer vild maa du spoerge igen.

   http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 03-03-04 20:52

Tak for links'ne, jeg vil gå i gang med at læse lidt og se om
jeg bliver klogere.

Ole

Fra : Carsten JvT

Dato : 05-03-04 12:34

Skulle en person komme ind på dit netværk, enten via Internettet eller den
trådløse forbindelse, kan du sikre din HD's lidt ved at fjerne delinger.
Især de default "rod delinger" der bliver lavet på win2000 og XP maskiner.
Mange installere idag XP som operativsystem. Hvert eneste partition bliver
per automatik delt (dog skjult) men de findes. Da administrator kontoen på
en privat PC ofte er den som bliver benyttet, eller ingen password har, er
det yderst nemt at komme ind på en brugers PC og hive de oplysninger der
skal bruges. Derfor kan du på hvert drev fjerne den deling der er (hedder
for C-drevet C$ og D$ for D-drevet.. osv).

Naturligvis kan de personer der VIL ind, komme ind, men jo flere måder man
sikrer sig, jo færrer "brian'er" har mulighed for at lave l**t i ens system.

Carsten

www.badazz-danes.dk - Spiller du Ghost Recon? Kig forbi
www.mc-onsdagsklubben.dk - MC klubben