XP kan ikke holde forbindelse gennem route~
Fra : Jacob

Dato : 29-02-04 16:16

Router: dlink di804, os: win xp home.
Min computer vil af en eller anden grund ikke holde forbindelsen gennem
routeren. F.eks msn, telnet og downloads bliver afbrudt konstant. Der er
intet galt hvis jeg tilslutter computeren direkte til mit adsl modem. Alle
former for firewall er deaktiveret på computeren. En gammel maskine som jeg
tester lidt med kan sagtens holde forbindelsen gennem routeren. Den køre
første udgave af win 98. Jeg har prøvet at bytte netkortene rundt på de to
computere det hjælper ikke. Routeren er konfigureret fuldstændig ens for
begge computere. XP maskinen vil gerne holde forbindelsen hvis jeg
deaktivere firewall'en i routeren men 98 køre fint gennem firewall'en på den
gamle pc. Så vidt jeg husker var problemet det samme da jeg kørte win me på
den computer hvor jeg nu køre xp. Jeg kan ikke komme i tanke om flere ting
jeg kan ændre på så jeg håber i har nogle forslag. Kan der være noget i bios
der har inflydelse. Award bios på asus p3b-f motherboard. Der er i øvrigt
nyeste firmware i routeren og jeg har prøvet med både fast og dynamisk
tildelt ip pp lan siden men uden resultat. Jeg tror efterhånden at det er
selve pc'en der laver problemer men undre mig over at det gerne vil køre
uden om routeren. Samme programmer som jeg køre vil i øvrigt gerne køre på
en bærbar computer med xp home. Giver gerne flere oplysninger hvis det er
nødvendigt.

OZ0TE Jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-02-04 16:30

"Jacob" <dx-remove-@drnet.dk> wrote:

>Router: dlink di804, os: win xp home.
>Min computer vil af en eller anden grund ikke holde forbindelsen gennem
>routeren. F.eks msn, telnet og downloads bliver afbrudt konstant.

Træls problem...

Jeg kender ikke din router, men du skriver noget om 'firewall' indstillinger.

Normalt er man ganske godt beskyttet bag en router med NAT, dvs hvor routeren 'oversætter' mellem WAN-adressen og de interne
LAN-adresser. Så normale brugere har sjældent behov for mere avanceret firewall....

Prøv lige at beskrive hva' du mener med firewall.

<mlr>

Fra : Jacob

Dato : 29-02-04 22:28

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at beskrive hva' du mener med firewall.

Med firewall mener jeg den funktion der holder mine porte stealth (usynlige
eller hvad det nu hedder på dansk). Jeg har prøvet at aktivere dmz
funktionen der skulle holde alle porte åbne og det virker også på nogle
programmer men gør at msn samtale og fil overførsel holder op med at virke.
Det er bare mærkeligt at den gamle maskine vil og den nye vil ikke og de
kigger i gennem nøjagtig samme opsætning. Jeg har overvejet at prøve at låne
en anden router for at se om det løser problemet men en router burde vel
være lige glad med hvilken computer der er tilsluttet. Jeg ved ikke om der
er andet i en pc end os opsætning og netkort der kan have betydning?

OZ0TE Jacob