mount nosuid og Perl
Fra : Kim Hansen

Dato : 29-02-04 15:36

I mount(8) kan man læse følgende:
nosuid Do not allow set-user-identifier or set-
group-identifier bits to take effect. (This
seems safe, but is in fact rather unsafe if
you have suidperl(1) installed.)

Det læser jeg som om at det skulle være usikkert at bruge nosuid hvis
man samtidig har suidperl installeret. Det lyder ikke godt så jeg har
undersøgt lidt hvilken usikkerhed der er tale om. Det eneste jeg har
kunne finde er dette:
http://lists.nas.nasa.gov/archives/ext/linux-security-audit/1999/01/msg00103.html

Det er en meget gammel fejl, er der nogen der ved om den er rettet
eller om der måske er tænkt på en anden fejl i mount(8)?

Skaber man nogen sikkerhedhuller ved at bruge nosuid, eller er det i
værste fald bare virkningsløst?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-03-04 13:08

Kim Hansen wrote:
> [...]
> eller om der måske er tænkt på en anden fejl i mount(8)?
>
> Skaber man nogen sikkerhedhuller ved at bruge nosuid, eller er det i

Så vidt jeg har forstået er problemet suidperl og ikke mount. Suidperl
virker som et ret groft hack og plaget af talrige sikkerhedsproblemer.
Det er da også deprecated fremover og vil sikkert bliver fjernet fra
perl 5.10

Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-03-04 13:54

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

>Så vidt jeg har forstået er problemet suidperl og ikke mount. Suidperl
>virker som et ret groft hack og plaget af talrige sikkerhedsproblemer.

Jep. suidperl tjekker basalt set bare, om suid-bitten er der eller
ej. Den tjekker ikke, om nosuid er sat. Ergo er der et "hul" i den
sikkerhed, som nosuid giver.

I det hele taget er nosuid ikke noget, jeg vil fæstne lid til -
det er langt hen ad vejen falsk sikkerhed.

Mvh.
   Klaus.