MS Windows
briani 27239
automatisk nedlukning
Fra : SimSalaBim

Dato : 29-02-04 15:15

Er der en der vil beskrive hvordan jeg laver en genvej som lukker computeren
via planlagte opgaver

Jeg ved kun man kan gøre det manuelt sådan.

cmd.exe "enter"
shutdown /s "enter"

Venligst hjælp en der ikke kan programmere overhovedet.

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 29-02-04 15:30

SimSalaBim wrote:

> Er der en der vil beskrive hvordan jeg laver en genvej som lukker
> computeren via planlagte opgaver
>
> Jeg ved kun man kan gøre det manuelt sådan.
>
> cmd.exe "enter"
> shutdown /s "enter"

Så burde man vel også kunne oprette en genvej (højreklik på skrivebordet
eller i en mappe -> New -> Shortcut) og lade den pege på "shutdown /s" (uden
anførselstegnene). Og derefter oprette en planlagt opgave, der kører
genvejen. Det ville jeg i hvert fald prøve.

Du skriver ikke hvilken Windows-version, du bruger. Jeg kører XP, hvor jeg
har en genvej til at referere til "%windir%\System32\rundll32.exe
user32.dll,LockWorkStation". Den låser kun computeren, men med en
modifikation, kan den vel sættes til at lukke computeren ned. Hvilken
modifikation, har jeg ikke helt fundet ud af endnu.

- M

Fra : Leony

Dato : 29-02-04 16:04

In news:4041f3f6$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
SimSalaBim <carsten1962@hotmail.com> typed:

> Er der en der vil beskrive hvordan jeg laver en genvej som lukker
> computeren via planlagte opgaver

Hvis du bruger NT/2000/XP så kan du gøre fløgende.

Download Budja's program "shutdown.exe".
http://www.budja.com/shutdown/

Læs instrukserne:
http://www.budja.com/shutdown/readme.html
Nederst kan du se eksempler på hvordan du bruger de forskellige
switches.

Opret en genvej (højreklik på skrivebordet, vælg ny, klik på "opret
genvej").
Så skal du vælge hvor shutdown.exe er placeret - i roden af c: ville
være nemt.
Så kunne det se sådan her ud: shutdown -u -t 10
Ovenstående lukker computeren med en 10 sekunders forsinkelse.
Tilføj dine switches og så er du kørende. Du kan evt teste at alt virker
ved at klikke på din genvej.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Heidi N. K.

Dato : 04-03-04 08:46

"SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> wrote in message news:<4041f3f6$0$29353$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Er der en der vil beskrive hvordan jeg laver en genvej som lukker computeren
> via planlagte opgaver

Man kan lukke Windows hurtig ned, uden at besvare om man ønsker at
lukke eller genstarte.

Opret en ny genvej på f.eks. skrivebordet, som der så skal
dobbeltklikkes på for at lukke.

Højreklik på skrivebordet.

Vælg Ny -> Genvej.

Skriv i kommandolinien.
C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE User,ExitWindows

Klik Næste og vælg et navn, f.eks "LUK".

Du får nu et ikon på skrivebordet med underteksten "LUK"

Der kan også laves en genvej til hurtig genstarte af windows ved i
stedet for at skrive.
C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE User,ExitWindowsexec

Det virker på min maskine og er faktisk et vejledning jeg fik her i
gruppen for nogle år siden.

Mvh.
Heidi

Fra : Heidi N. K.

Dato : 04-03-04 08:51

> [...]
> Er der en der vil beskrive hvordan jeg laver en genvej som lukker computeren

forsættelse til mit tidligere svar:

....mit svar før, virkede på en maskine med win98

Lur mig om ikke stien er anderledes ved WIN2000 + XP

....men det er der nok nogen der kan give svar på.

Mvh
Heidi

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 04-03-04 09:12

> ...mit svar før, virkede på en maskine med win98
>
> Lur mig om ikke stien er anderledes ved WIN2000 + XP
>
> ...men det er der nok nogen der kan give svar på.

Den genvej, jeg har, virker i XP, så ved at kombinere de to svar, kan det
være, noget i retning af

%windir%\System32\rundll32.exe user32.dll,ExitWindows

kunne bruges..?