bagsiden af medaljen ved tidlig gang
Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-02-04 10:37

Hej derude,

Jeg har en datter som er kommet meget tidligt i gang med at gå. Hun
kunne stå frit da hun var omkring 8 måneder og gik omkring da hun var 9
måneder.

Idag er hun 11 måneder og hun har gået utrolig meget omkring siden da.

Problemet er at hun stille og roligt bliver mere og mere hjulbenet. Det
kan ses på hendes skinneben. Efterhånden er det ved at være nået til et
punkt hvor min kone og jeg er oprigtigt bekymrede for hvordan hun kommer
til at se ud når hun bliver voksen.

Mit spørgsmål er: er der nogle der har tilsvarende erfaringer og findes
der noget som man kan gøre for at mindske problemet?

Mvh. Michael.

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-02-04 11:04

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er: er der nogle der har tilsvarende erfaringer og findes
> der noget som man kan gøre for at mindske problemet?

Kom til læge i en fart - jo mere det sætter sig, og jo stivere hendes
knogler bliver, jo sværere bliver det at gøre noget ved det.

Endelig kan det jo være, at det ikke er noget.

Tine

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-02-04 12:42

Hej Tine,

Tine Andersen wrote:
> [...]
>
> Kom til læge i en fart - jo mere det sætter sig, og jo stivere hendes
> knogler bliver, jo sværere bliver det at gøre noget ved det.

Jeg har faktisk vekslet et ord eller to med lægen, men min datter er
endnu ikke blevet undersøgt. Det kommer vi nok til. Tak for vinket.

M.

Fra : ">Gee

Dato : 29-02-04 12:24

> [...]
>
> Mit spørgsmål er: er der nogle der har tilsvarende erfaringer og findes
> der noget som man kan gøre for at mindske problemet?

Hej Michael

Min søn på nu 5 år gik også da han var 9 mdr. Han blev også meget hjulbenet,
og jeg var ligesom du ret bekymret. Jeg kom til en speciallæge indenfor
ortopædi og børn. Han sagde at det rettede sig (efter at have set
røntgenbilleder osv). Jeg troede ærligt ikke rigtig på ham, men må nu
indrømme at hans ben er pænt lige igen. Knoglerne er bløde indtil omkring 3
års alderen, og de vil under alle omstændigheder ikke gøre noget før jeres
datter er ældre, i det tilfælde af at det retter sig af sig selv. Min søns
ankel sidder stadig skævt på, men benene er rettet pænt op. Hvis ikke anklen
er blevet bedre indenfor det næste år, skal de se på det igen, med henblik
på operation, men sandsynligheden er stor, for at det - også - retter sig
selv.

Spørg jeres læge ved 1 års undersøgelsen (eller er det 15 mdr??), for det
kan jo være jeres datters er meget værre end min søns, men jeg syntes hans
var slemt, da der kunne trille en mellemstr fodbold igennem.

Held og lykke.

/GA

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-02-04 12:45

> [...]
> ortopædi og børn. Han sagde at det rettede sig (efter at have set
> røntgenbilleder osv). Jeg troede ærligt ikke rigtig på ham, men må nu

Okay. Jeg har også en forestilling om at det vil gå sådan med min
datter, men jeg er selvfølgelig nervøs for om der er noget som jeg burde
gøre nu for at afhjælpe de værste problemer.

> [...]
> på operation, men sandsynligheden er stor, for at det - også - retter sig

Okay. Så selv efter de 5 år sker der nogle forandringer som kan være til
det bedre. Det er rart at høre.

> Spørg jeres læge ved 1 års undersøgelsen (eller er det 15 mdr??), for det
> kan jo være jeres datters er meget værre end min søns, men jeg syntes hans
> var slemt, da der kunne trille en mellemstr fodbold igennem.

Det lyder også som en del. Faktisk er det ikke så slemt med min datter.
Det kan være at det bare er en storm i et glas vand.

M.

Fra : ">Gee

Dato : 29-02-04 13:18

Hej igen
snip

> Okay. Jeg har også en forestilling om at det vil gå sådan med min
> datter, men jeg er selvfølgelig nervøs for om der er noget som jeg burde
> gøre nu for at afhjælpe de værste problemer.

Du kan sørge for rigtig godt fodtøj - det er nok det eneste. Ikke noget med
små søde fine sko, men gode solide og støttende sko. De billige tilbud fra
Kvickly osv er desværre ikke gode nok. Min erfaring er at Mod8, Elefanten og
PomDapi (staves sikkert anderledes) er de bedste - jo og så dem fra
Bundgaard også! De er ikke vildt flotte, men forholdsvis neutrale.

Held og lykke!

/GA