forskelle
Fra : Gusse.net

Dato : 28-02-04 19:26

hvad er foskellen mellem de forskellige dis...redhat, mandrake , suse osv

og hvilke er mest brugte ?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-02-04 22:52

Gusse.net skrev i -dk.edb.system.unix:

> hvad er foskellen mellem de forskellige dis...redhat, mandrake , suse osv

Hmm, de bygger alle på Linux, dvs. kernen, og har så kredset for alt det andet
vi forbinder med et OS.

Mandrake har f.eks. urpmi til at (un)installere programmer, og MandrakeControl
Center til at håndtere opsætning af HW med mere.

Suse har så noget de vist kalder Yatsi (eller noget i den retning) der kan det
samme.

Det er den slags forskælle der er.

> og hvilke er mest brugte ?

Det er så et godt spm. tror at det er RH der har flest bruger, men at Mandrake
er letter for begyndere,,,
Suse skal man vist betale for at kunne bruge, tror jeg nok,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 29-02-04 02:05

Gusse.net skrev:
> hvad er foskellen mellem de forskellige dis...redhat, mandrake , suse osv
>
> og hvilke er mest brugte ?

Jeg har selv igennem de sidste mange år forsøgt at finde et svar på dit
spørgsmål, men jeg må desværre indrømme, at der ikke findes et
universelt svar. Det afhænger meget af hvad du bruger computeren til,
hvilke distribution der er bedst til dig.

Både Mandrake og SuSE er (oprindeligt) baseret på Redhat og de tre
distributioner bruger derfor det samme installationspakkesystem (rpm).
Alle tre distributioner findes i både server-versioner og
hjemme-computer-versioner - jeg må indrømme, at jeg har mest erfaring
med hjemme-computer-versionerne. Det efterfølgende er min subjektive
vurdering af distributionerne.

Mandrake er meget med på noderne. Dvs. de nye frigivelser fra Mandrake
vil ofte have de allernyeste versioner af softwaren. Dette betyder også,
at Mandrake-distributionerne ind imellem er udstyret med småfejl når de
bliver frigivet. - Til gengæld er de gode til at lave opdateringer, der
korrigerer fejlene, men du er nødt til at hente disse opdateringer på
internettet.
Mandrake er udstyret med en grafisk brugerflade til redigering af
hardwareopsætning, denne brugerflade er meget anvendelig. Sidst jeg
havde Mandrake installeret på min computer (for at par måneder siden)
fandt softwaren (næsten) selv ud af at sætte min hardware op.
Mandrake vil være en god begynder-distribution, hvor du kan gå ind på
http://urpmi.org/easyurpmi/ for hjælp med opsætning af
urpmi-installeringssoftwaren. Problemet med Mandrake er, som jeg ser
det, at programmørerne ikke altid tester softwaren tilstrækkeligt,
hvorfor systemet ind imellem kan blive lidt ustabilt, men alligevel kan
du være helt sikker på, at Mandrake 10.0 bliver installeret på min
computer når den (færdige version) bliver frigivet...

SuSE er i min vurdering den bedste af de Redhat-baserede distributioner.
Ligesom Mandrake har den en fremragende grafisk opsætning i SuSE's egen
software YAST. Jeg har personligt oplevet systemet som værende mere
stabilt end Mandrake. Jeg fandt til gengæld, at SuSE's eget
pakkeadministreringssystem (under YAST) har nogle begrænsninger (hvor
Mandrakes URPMI system faktisk er lidt bedre), men dette kan helbredes
ved at installere apt-get/synaptic fra http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/
Overordnet set er SuSE en fremragende distribution, hvor man både kan få
stabilitet og udvalg af software (vha. apt-get/synaptic).
Hvis én af mine venner ville prøve linux, ville jeg helt sikkert
anbefale SuSE (eller Knoppix).

Hvis jeg skulle sætte en server op, ville jeg formentligt vælge Redhat -
det er også løgn, jeg ville vælge Debian Woody, men blandt de
rpm-baserede distributioner er Redhat (formentligt) den mest stabile,
men ellers har jeg faktisk ikke så positive erfaringer med Redhat. Jeg
havde Fedora Yarrow (Redhats desktop-distribution) installeret på min
computer i en uges tid i december 2003. Al hardware fungerede og jeg kan
faktisk ikke huske, hvorfor jeg ikke gav distributionen en bedre chance,
men andre personer ved mere om denne distribution end jeg gør... Jeg
havde Redhat 9 installeret i en længere periode i foråret 2003 og der
fik jeg et bedre indtryk, men Fedora har ikke efterladt et positivt
indtryk (endnu).

På min egen computer har jeg i øjeblikket installeret en Debian Sid og
en Slackware. Jeg må indrømme, at jeg er rimeligt sikker på, at Debian
får lov til at forblive på min computer fremover. Slackware er mest
installeret for at teste distributionen. Personligt synes jeg, at du
skal forsøge at hente en Knoppix Linux for at teste mulighederne i
Linux. Knoppix er en CD-distribution, hvor alt kan køre fra en CD-ROM og
du ikke behøver at installere noget på harddisken. Den internationale
udgave af Knoppix kan hentes ved http://www.knoppix.com/ og en dansk
version kan hentes ved http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Både den internationale og den danske version af Knoppix understøtter
dansk, men den danske version har også danske menuer i openoffice,
mozilla osv.

Mvh. Jacob Tranholm

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-02-04 08:19

Gusse net wrote :

> hvad er foskellen mellem de forskellige dis...redhat, mandrake , suse osv

Du kan da prøve at kikke på <URL: http://www.distrowatch.com/>.

Her holdes der øje med hvad der udkommer, og der er anmeldelser af de
forskellige udgivelser. Desuden er der en gennemgang af de vigtigste
distributioner:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.