Søsyge
Fra : elsmic

Dato : 27-02-04 18:49

Hej NG

Det er i grunden ikke fordi jeg lider udpræget af transportsyge, idet jeg
har sejlet langfart i over fire år. Men risikoen foreligger, hvis man f.eks.
ligger ude på "Vapper" midt i Østersøen en hel dag i gummibåd. Derfor kunne
jeg godt, for min egen komforts skyld, tænke mig at afprøve præparatet
Scopoderm 1mg/72klst. Scopoderm er et præparat mod transportsyge, et lille
plaster, som monteres på øret 1 time før afgang. Det er virksomt i 72 timer,
og udmærker sig desuden ved ikke at virke sløvende som de fleste andre
transportsyge præparater. Er der nogle herinde, der har erfaring med
Scopoderm eller andre præparater ifbm dykning.

Med venlig hilsen Michael Møller

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-02-04 20:30

"elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> transportsyge præparater. Er der nogle herinde, der har erfaring med
> Scopoderm eller andre præparater ifbm dykning.

SVJH står den opført som årsag til voldsom dybderus på lavt vand i PADI's
encyclopædi.
Har ikke lige bogen ved mig, men det var den udgave der blev brugt 1994-95.
Måske er der nogen andre på NG der kunne slå det op ?

JZC

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-02-04 21:14

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
1994-95.
> Måske er der nogen andre på NG der kunne slå det op ?

Det er vist en "and". Det har også været hævdet i DYK at stoffet (
scopolamin ) kunne give nitrogenrus ved lægtvandsdykning og at det skulle
være dokumenteret. Jeg har aldrig kunne finde denne dokumentation.
Fra lægemiddelkatologet:
"Bivirkninger
Forbigående mundtørhed er almindelig. Vandladningsbesvær, obstipation og
takykardi kan ses. Akut glaukom er rapporteret. Pupildilatation og
irritation af øjenlåg forekommer, især hvis den aktive substans overføres
til øjnene med hænderne. Der er rapporteret om bivirkninger flere dage efter
fjernelse af plastret. Kramper er forekommet hos patienter med epilepsi."
Endvidere en bivirkning i flere amerikanske oversigter er hallucinationer.
Personligt ville jeg aldrig anvende en stof der nedsætter krampetærsklen i
forbindelse med dykning .

Allan Hansen

Fra : Have

Dato : 28-02-04 13:40