SMB-kodeord i KDE
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-02-04 15:10

Hej

Jeg forsøger at sætte en arbejdsstation op med KDE. Det er væsentligt,
at netværksadgang via NetBIOS/SMB fungerer.

Det gør det imidlertid ikke rigtigt. Den husker ikke på kodeord og
popper derfor hele tiden bokse op, hvor den spørger efter
kodeord. Først lidt detaljer:

KDE 3.1.5 på Debian Testing (unstable med 3.1.5 giver samme
opførsel). Alle KDE-pakker installere (apt-get install kde lisa).

Jeg har bedt den huske på kodeord: Kontrolcenter->Sikkerhed->Kodeord
(kryds i "Husk kodeord", tidsbegrænsning sat til 120min). I de 4
faneblade i Kontrolcenter->Internet:

Windows shares: standard-brugernavn udfyldt, arbejdsgruppe sat
korrekt, indkodning sat til iso-8859-1.
LISa-dæmon: nmblookup slået til, broadcast og trusetd adresses sat til
lokalnettet. LISa-dæmonen er genstartet herefter.
ResLISa-dæmon: nmblookup slået til; trusted adresses sat til
lokalnettet.
land:/ og rland:/: FTP, HTTP, NFS og FISH slået fra, SMB sat til
check. Short names slået til og "rlan:/ insted of lan:/" slået fra.

Jeg starter nu konqueror og begynder at browse nettet; jeg får fint en
liste over lokale maskine og kan få listen over disses
shares. Tilslutter jeg et share uden kodeord virker det fint. Jeg kan
"surfe" rundt som var det et almindeligt filsystem.

Tilslutter jeg derimod et share, der er kodeordsbeskyttet (både share
mode og user mode prøvet), bliver jeg bedt om brugernavn og
kodeord. Nu indtaster jeg disse, de accepteres og jeg får
fillisten. Prøver jeg nu at åbne en fil eller læse et underkatalog
bliver jeg *igen* spurgt om kodeord. Jeg kan sagtens indtaste dette
igen og det accepteres påny. Men jeg vil indtaste det een gang
pr. session og ikke hver gang et element søges åbnet/læst.

Hvorfor husker den ikke på kodeordet i de to timer? Hvordan får jeg
den til det?

Jeg har forsøgt at google og læse, dog uden held - jeg har sikkert
overset et eller andet...

PFT
/Rasmus

I'm gonna wear some fake disguise.
-- Mick Jagger

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-03-04 15:17

spam@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) writes:

> [...]
>
> KDE 3.1.5 på Debian Testing (unstable med 3.1.5 giver samme
> opførsel). Alle KDE-pakker installere (apt-get install kde lisa).

Well, det var en fejl i KDE, som er rettet i 3.2.1.

/Rasmus

Tell them we are not Gods but SysAdmins,
which is the next best thing.