Hjælp til newbie. Billede i venstre side s~
Fra : Jørgen Lyng

Dato : 26-02-04 17:38

Jeg er lidt grøn i det her, men i min søgen på nettet efter flotte
alternativer til brevpapir i Outlook Express fandt jeg et som jeg godt
kunne tænke mig at lave lidt anderledes.

Som det er nu er der et billede af Snurre Snup som befinder sig ovre i
venstre side. Billedet står gentagne gange over hinanden hvilket ser
fint ud, men billedet scroller nedad.

Desuden var der så brugt et andet billede som er meget nedtonet
(vandmærke?) og funktionen tile er brugt så det dækker hele baggrunden
til højre for det først omtalte billede.

Jeg kunne godt tænke mig at lave mit eget brevpapir hvor at billedet
ovre til venstre ikke scroller, men det må gerne gentages nedad.

Jeg poster mit indlæg i denne nyhedsgruppe da det er noget med html
programmering. Muligvis css?

I det eksempel jeg fandt på nettet fyldte html koden alene ca. 4
kilobytes. I teorien kunne jeg sikkert findet stedet hvor at der gives
ordre om at billedet til venstre scrolle og så bruge en anden kommando
i stedet for, men jeg ville meget gerne lære at lave brevpapir på den
måde som jeg beskriver ovenover.

Jeg håber virkelig at der er en venlig sjæl som vil træde til.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-02-04 21:39

"Jørgen Lyng" <nospam@zmail-online.dk> skrev

[snip]
> [...]
> ovre til venstre ikke scroller, men det må gerne gentages nedad.
>
> Jeg poster mit indlæg i denne nyhedsgruppe da det er noget med html

Her kan du læse om indsættelse af baggrundsbilleder:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#liste

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Lyng

Dato : 27-02-04 10:54

Erik Ginnerskov skrev:

>Her kan du læse om indsættelse af baggrundsbilleder:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#liste

Jeg kan godt finde ud af at sætte et baggrundsbillede ind, det er jo
peace of cake. Mit ønske går i retning af at have et baggrundsbillede
ovre til venstre og et andet billede til resten.

Her er et eksempel med 2 forskellige baggrunde:

http://carney-creations3.home.comcast.net/cartoons/bugs-bunny-director.zip

I forhold til eksemplet vil jeg blot undlade at lade billedet til
venstre scrolle.

Jeg tænkte på om man måske kan gøre det med frames?

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-04 17:04

> [...]

> ovre til venstre og et andet billede til resten.
> I forhold til eksemplet vil jeg blot undlade at lade billedet til

Det kunne du bare have sagt straks. Hvis du lægger baggrundsbilledet i
venstre side på body og sætter det til fixed, så kan du sætte det andet
baggrundsbillede i en container, f.eks. div.

> Jeg tænkte på om man måske kan gøre det med frames?

Frames er ikke nødvendigt, for at opnå det, du bad om.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Lyng

Dato : 27-02-04 19:16

Erik Ginnerskov skrev:

>Det kunne du bare have sagt straks. Hvis du lægger baggrundsbilledet i
>venstre side på body og sætter det til fixed, så kan du sætte det andet
>baggrundsbillede i en container, f.eks. div.

Dah, der fik du mig. Det ved jeg til gengæld ikke hvordan jeg skal
gøre.

Hvis du gider må du meget gerne forklare det lidt nærmere.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-04 21:08

"Jørgen Lyng" <nospam@zmail-online.dk> skrev

> Dah, der fik du mig. Det ved jeg til gengæld ikke hvordan jeg skal
> gøre.
>
> Hvis du gider må du meget gerne forklare det lidt nærmere.

I din css:

body{
color:black;
background:url(ditbillede1.gif) no-repeat top left fixed;
}
#indhold{
color:black;
background:url(ditbillede2.gif) no-repeat middle right;
}
____

I din html:

Her indsættes sideindholdet

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Lyng

Dato : 28-02-04 23:33

Erik Ginnerskov skrev:

>I din html:

>Her indsættes sideindholdet

Jeg takker for hjælpen. Jeg fulgte din fremgangsmåde, men det gav ikke
helt det ønskede resultat. Det var som om at den baggrund der skulle
fungere som vandmærke, kun duede når at der havde været skrevet noget
tekst i linien.

Jeg bliver nok nød til at nøjes med at lave en form for merge i et
billedredigeringsprogram. Havde bare troet at det andet kunne lade sig
gøre.

Jørgen Lyng
(uden z)