Unikke data i database
Fra : Henrik Nygaard

Dato : 26-02-04 15:24

Jeg har i min Access database oprettet et index, som gør at data
i 3 felter skal være unikke. Hvis kombinationen findes i forvejen
må den ikke lægges ind i databasen.

Det går også fint. Hvis jeg laver en ikke unik record og forsøger
at indsætte den i databasen kommer der en fejl. Problemer er at
det er en "Siden kan ikke vises" fejl.

Hvordan kan jeg styre hvad der sker hvis record ikke er unik?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-02-04 16:04

Henrik Nygaard skrev:

> Det går også fint. Hvis jeg laver en ikke unik record og forsøger
> at indsætte den i databasen kommer der en fejl. Problemer er at
> det er en "Siden kan ikke vises" fejl.

Det er en pseudofejl. Se her hvordan du får vist den rigtige fejl:
<http://asp-faq.dk/article/?id=45>

> Hvordan kan jeg styre hvad der sker hvis record ikke er unik?

Der er to muligheder.

Enten undersøger du først om der er "plads" til den post du vil
indsætte (altså om der findes en anden post med de samme
nøgleværdier) eller også så bruger du fejlhåndtering til at
håndtere fejlen.

Den første er nok lettest at starte med. Du laver blot en select-
sætning med de tre berørte felter og kører den. Hvis postsættet er
tomt, kan du fortsætte og lave en insert-forespørgsel. Hvis ikke,
kan du udskrive en fejlmeddelelse.

Den anden kan du se (lidt) om her:
<http://www.4guysfromrolla.com/webtech/060399-1.shtml>
--