Trådløst/fast med sikkerheds problemer
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 08:42

Jeg har oplevet følgende situation:

Jeg har en bærbar med trådløst netkort installeret, dette kobler jeg op til
et access point, en dag glemmer jeg alt om dette og kobler mig samtidigt
fysisk til et andet net.

Med dette giver jeg jo pludselig andre udefra kommende personer en smutvej
til dette ellers sikre fysiske net ved at gå igennem det trådløse netkort.

Findes der en eller anden smart løsning på omtalte problem, udover ikke at
være koblet på begge net samtidigt?

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-02-04 11:14

Peter wrote:
> Findes der en eller anden smart løsning på omtalte problem, udover ikke at
> være koblet på begge net samtidigt?

Du antager ligesom at du ikke har tænkt dig at anvende hverken det ene
eller det andet net på en sikker måde.
Hvis du nu beskyttede dit trådløse net med WPA eller endnu bedre IPsec
og iøvrigt sikrede dig at der skulle mere til at kompromitere dit "sikre
fysiske net" end bare at få fat i din laptop og koble sig på, så burde
det jo være ret umuligt at gøre det du frygter.

Så konklussionen er lidt - at hvis det er muligt at gøre det du siger,
når nettene er koblet sammen via din bærbare, så var ingen af nettene
nok sikre hver for sig i forvejen.

Peter

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-03-04 08:15

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i indlægget
<kEj%b.2075$MK2.44@news.get2net.dk>:

> [...]
>fysiske net" end bare at få fat i din laptop og koble sig på, så burde
>det jo være ret umuligt at gøre det du frygter.

Det her forstår jeg ikke helt - måske fordi jeg har et noget begrænset
viden om netværk.

Hvis vi forestiller os at brugeren af den bærbare er logget på det
"fysiske net", og en skummel person samtidig får adgang ind på den
bærbare via den (ikke ordentligt sikrede) trådløse forbindelse:

Kan den skumle person så ikke få adgang til det fysiske net med samme
rettigheder som brugeren der sidder ved den bærbare?

Hvad skal der til for at den skumle person kan bruge (eller ikke
bruge) den den bærbare som springbræt til det "fysiske net"?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet