/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvorfor batteriet lades for lidt når du kø~
Fra : PKJ


Dato : 25-02-04 20:38

Vekselstrømsgeneratoren der sidder på din indenbordsmotor er beregnet til at
sidde på en bilmotor.
I bilen sidder generator og bilbatteriet i fartvinden og har samme
omgivelsestemperatur.
I båden sidder generatoren i det ofte meget varme motorrum, medens batteriet
normalt sidder udenfor i køligere omgivelser.

Batterispændingen afhænger af batteriets temperatur. For et 12 V batteri
falder spændingen ca 25 millivolt per grad.
F.eks med 55 gr. i motorrum og 20 gr ved batteriet = 35 gr. temp.stigning,
hvilket tilsvarer ca. 0.9 Volt.

Generatorens laderegulator, der normalt er indbygget i denne, er indrettet
til dette forhold og vil, når temperaturen stiger i motorrummet regulere
ladespændingen ned. Herved lades batteriet ikke fuldt op, ligesom det tager
al for lang tid at lade.

Afhjælpning kan ske på en af følgende måder:

1. Køb en ny generator med udvendig laderegulator. .... Den dyre løsning.
2. Fjern den indbyggede regulator i generatoren samt køb en udvendig
regulator........ Ikke sådyr
3. Fjern den indbyggede regulator og besøg en autoophugger. Find et gammelt
mekanisk laderelæ og monter dette udenfor
motorrummet. Det mekaniske relæ kan justeres med en fladtang eller en
skruetrækker. Koster ganske lidt men tager nogle timer.
Få endelig ledningen med til relæet.

I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet

/PKJ



 
 
Claus Tersgov (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-02-04 05:08



Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> Vekselstrømsgeneratoren der sidder på din indenbordsmotor er
beregnet
> til at sidde på en bilmotor.

Nej, det er noget vrøvl. Det gælder kun i hjemmeflikkede motor
installationer!

> Batterispændingen afhænger af batteriets temperatur. For et 12 V
> batteri falder spændingen ca 25 millivolt per grad.

Mon ikke laderegulatoren tager højde for dette, når den måler
batterispændningen??

Den er fløjtende ligeglad med batteriets temperatur, og er på en
rigtig bådgenerator stort set kun med for at sikre, at generatoren
ikke overlader og dermed brænder varm, hvis batteriet er defekt.

> I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet

Hvis man ikke har hjemmeflikkede fedmule installationer, så er det
noget sludder....

Dårlig ladning skyldes i ni ud af ti tilfælde dårlige og forkerte
kabler, beskidte batterier samt batterier, som er ødelagt af billige
autoladere.

Claus


Claus Tersgov (26-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 26-02-04 12:14



Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

> I praksis får du 40-50 % større effektiv batterikapacitet


Kunne du ikke løfte sløret for, hvordan du kommer frem til netop dette
tal?

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste