Lidt kolde fødder
Fra : Kim2000

Dato : 24-02-04 19:57

Jeg havde sat det helt store i værk, men arbejde fik forhindret mig i at
komme videre med projekt dappix (knoppix), efterfølgende er jeg kommet i
tvivl:

Kan jeg umiddelbart udføre installationen og derefter boote i XP, hvis jeg
f.eks. ikke kan finde ud af det (f.eks. at sætte nettet op), eller er jeg
nødt til at rode mig ud i både at lave det smarte bootsystem (som guiden
viser) og knoppix på en gang.

Lige nu venter jeg f.eks. en mail som ikke kan klare at vente 2-3 dage på
jeg får styr på tingene, og det vil jo heller ikke være smart ikke at kunne
spørge nogen til råds, hvis det hele kokser.

mvh Kim

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-04 22:54

On 2004-02-24, Kim2000 <kim2000@mail.dk> wrote:
> [...]
> jeg får styr på tingene, og det vil jo heller ikke være smart ikke at kunne
> spørge nogen til råds, hvis det hele kokser.

Dappix er en dansk knoppix, og kører fra CD, og piller kun
ved din harddisk hvir du virkeligt presser den til det.

Fra : Kim2000

Dato : 24-02-04 23:57

> Dappix er en dansk knoppix, og kører fra CD, og piller kun
> ved din harddisk hvir du virkeligt presser den til det.

Det er jeg klar over, men jeg har nu læst en del om det, jeg har fundet frem
til hvordan jeg installere det på harddisk, og har besluttet mig til at
benytte en partion på 30 Gb på Linux, så langt så godt, ud fra de guider jeg
har fået anvist føler jge mig nogenlunde sikker på det skal lykkes - på
nogenlunde overskuelig tid - men jeg er nervøs for om jeg ikke kan boote op
i XP og gå på nettet, hvis noget går i ged eller det hvis det hele trækker
ud, at jeg ikke kan hente mine mails, få råd i grupperne eller lede efter
den vejledning, der kan løse problemet. Jeg synes installationen ser rimelig
overskuelig ud, men ikke boot guiden
(http://atu.cjb.net/software/grub/GRUB_Guide.html), den virker lidt svær -
for mig alle Linux brugere skriger sikkert af grin over mig nu

Fra : Claus Larsen

Dato : 25-02-04 06:55

Kim2000 wrote:

men jeg er nervøs for om jeg ikke kan boote op
> i XP o

I første omgang kan du evt. så undlade at installere lilo under
installationen ( gøre systemet opstartsbart ),

I stedet for kan du prette en opstartsdisk ( floppy) under installation,
og så starte din dappix op fra floppy. På den måde bliver din xp slet
ikke berørt.

Sidenhen kan du så installere lilo eller grub til din dualboot.

Hilsen Claus

Fra : @rsten

Dato : 25-02-04 11:41

Claus Larsen wrote:
> [...]
> bliver din xp slet ikke berørt.
>
> Sidenhen kan du så installere lilo eller grub til din dualboot.

eller installer lilo, de gange jeg har gjort det har knoppix altid fundet i
Win partitionen. Den har dog ikke været sat som default boot. Lav samtidig
en opstartdiskette, hvis det så ikke fungere så boot på din XP-cd og
reetabler mbr så skal XP boote normalt. Derefter kan du så reetablere lilo
ved at boote på disketten og køre lilo, når du får tid til lege videre

--
/carsten