Karaktersætproblemer
Fra : Steen

Dato : 24-02-04 13:21

Hej, jeg bruger Linux RedHat9, jeg har kørt en fuld install af alle
komponenter, men alligevel har jeg åbenbart ikke alle karaktersæt
installeret.

Jeg har lige downloaded Acrobat Reader til Linux fra Adobes hjemmeside,
udpakket og installeret programmet, men når jeg skal køre det, får jeg
følgende fejlmeddelelse:

"Warning: charset "UTF-8" not supported, using "ISO8859-1"
Abortet"

Hvad gør jeg i den situation? Jeg vil gerne læse nogle pdf-dokumenter fra
Linux, godtnok er der en pdf-reader standard installeret i RedHat, men den
er ret oldnordisk, så derfor vil jeg gerne benytte nyeste linux-version af
Acrobat Reader, det er lidt underligt, for sidst jeg har rodet med Linux
(for 3-4 år siden) havde jeg ikke nogle problemer med karaktersættet ifb.
med installation af Acrobat Reader.

/Steen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-02-04 14:32

Steen skrev:

> Hej, jeg bruger Linux RedHat9, jeg har kørt en fuld install af alle
> komponenter, men alligevel har jeg åbenbart ikke alle karaktersæt
> installeret.

Til gengæld tror jeg nu nok du har alle relevante tegnkodninger
> [...]

> køre det, får jeg følgende fejlmeddelelse:
>
> "Warning: charset "UTF-8" not supported, using "ISO8859-1"

Kan du ikke klippe-klistre (eller skrive rigtigt af) en anden gang.

> Hvad gør jeg i den situation?

Du ignorerer det bare. PDF er et binært format, så ting som
tegnkodning er (eller burde i det mindste være totalt irelevant) for
programmer, hvis eneste opgave er at vise PDF-filer.

Adobe er i øvrigt noget oldnordiske, når de distribuerer et program
der kommer med den slags meddelelser som »det nyeste nye«. En ting er
at Pine stadig ikke fatter UTF-8-kodet post, men kommercielle
leverandører som Adobe kan ikke tillade sig den slags.

Jacob
--
Wie "Tippfehler !?" Mein Modem hat doch Fehlerkorrektur...

Fra : Steen

Dato : 24-02-04 17:40

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote in

> Til gengæld tror jeg nu nok du har alle relevante tegnkodninger
> installeret.

Det var egentlig også hvad jeg havde på fornemmelsen.

> Kan du ikke klippe-klistre (eller skrive rigtigt af) en anden gang.

Hm, jeg kan ikke lige se, hvorledes jeg ikke har citeret korrekt (som du
åbenbart mener?), dette er hvad jeg har kopieret fra i x-terminal vinduet
som kom med fejlmeddelelsen. Jeg bør måske tilføje at jeg starter Acrobat
Reader op fra en x-terminal kommandopromt således:

'/usr/local/Acrobat5/Bin/./acroread'

> Du ignorerer det bare.

Aha, ja men så sker der jo ikke så meget yderligere idet programmet
afbrydes (som der står i fejlmeddelelsen i sidste linie: "Abortet").

> [...]
> at Pine stadig ikke fatter UTF-8-kodet post, men kommercielle
> leverandører som Adobe kan ikke tillade sig den slags.

Ok, jeg var ikke klar over den svaghed ved Pine, så blev jeg så meget
klogere.

/Steen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 24-02-04 22:03

Steen skrev:

> Aha, ja men så sker der jo ikke så meget yderligere idet programmet
> afbrydes

Javel. Prøv så at starte programmet med:

LANG=da_DK.ISO8859-1 acroread

i stedet for bare med

acroread

> Ok, jeg var ikke klar over den svaghed ved Pine, så blev jeg så
> meget klogere.

Det kan heldigvis omgås (jeg bruger Pine).

Jacob
--
- Kan jeg få en returbillet?
- Ja. Hvortil?

Fra : Steen

Dato : 26-02-04 07:57

> Javel. Prøv så at starte programmet med:
>
> LANG=da_DK.ISO8859-1 acroread

Tak, det var det, der skulle til!

/Steen

Fra : Steen

Dato : 24-02-04 18:56

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote in

> Kan du ikke klippe-klistre (eller skrive rigtigt af) en anden gang.

Sorry, først nu ser jeg fejlen - det hænger sammen med at første linie er
klippe-klistret, mens jeg har skrevet anden linie forkert af, det gik lidt
hurtigt

/Steen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-02-04 22:39