/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
moms i udlandet
Fra : Martin Kiefer


Dato : 22-02-04 22:47

Hej

Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?

--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null



 
 
Ukendt (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-04 23:04


"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:4039235a$0$1670$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
> dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?
>
> --
> Mvh
> Martin Kiefer
> www.kiefer.dk
> Reply til min mail går til /dev/null
>
>
Jeg går ud fra, at der ikke er tale om privat køb og salg.

Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og køber
fremgår af fakturaen.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Michael Sørensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 22-02-04 23:26

> Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
køber
> fremgår af fakturaen.

Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.



Ukendt (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-04 13:02


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:40392c8d$0$24680$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%,
der
> > gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
> køber
> > fremgår af fakturaen.
>
> Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
> regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
> dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.
>
>
Hvornår er den regel indført?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


CS (22-02-2004)
Kommentar
Fra : CS


Dato : 22-02-04 23:47


"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:40392751$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og køber
> fremgår af fakturaen.
> --

Hvis du sælger til en privat tysker skal du lægge 25 pct moms på fakturaen, det er derfor
mange danske private køber i Tyskland hvor der kun lægges 16 pct moms på varen og mange
køber i England NUL pct i bogmoms og Sverige eks. bogmoms 6 pct også hvis bogen er dansk
og trykt i Århus Stiftsbogtrykkerie

CEnummer hedder nu CVR tjek selv www.cvr.dk

vh CS



Martin Kiefer (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kiefer


Dato : 23-02-04 00:18


"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
news:40392751$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> >
> Jeg går ud fra, at der ikke er tale om privat køb og salg.
>

Nej, det er i dette eksempel B2B.

> Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%, der
> gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
køber
> fremgår af fakturaen.

Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?

--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null



Nico de Jong (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 23-02-04 07:43

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:403938bf$0$1557> > Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager
betaler så den mom%, der
> > gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
> køber
> > fremgår af fakturaen.
>
> Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?
>
På en måde. Han kan jo trække den fra igen med det samme
Nico



Martin Kiefer (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kiefer


Dato : 23-02-04 09:19


"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
news:oeh_b.6$8v4.0@news.get2net.dk...
> >
> På en måde. Han kan jo trække den fra igen med det samme
> Nico
>

Takker så fik jeg det på plads. Men hvis det så er et salg til en privat i
f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk
eller tysk moms?

--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null



Nico de Jong (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 23-02-04 13:59

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:4039b788$0$1639> Takker så fik jeg det på plads. Men hvis det så er et
salg til en privat i
> f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk
> eller tysk moms?
>
>
Ved salg fra dansk firma til tysk privat person, skal du lægge normal dansk
moms oveni.

Nico



Knud Berggreen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Knud Berggreen


Dato : 23-02-04 20:46

On Mon, 23 Feb 2004 09:19:18 +0100, "Martin Kiefer"
<news1@kiefer.dk> wrote:

>
>"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse
>news:oeh_b.6$8v4.0@news.get2net.dk...
>> >
>> På en måde. Han kan jo trække den fra igen med det samme
>> Nico
>>
>
>Takker så fik jeg det på plads. Men hvis det så er et salg til en privat i
>f.eks. Tyskland. Hvordan afregner man så momsen. Skal der så svares dansk
>eller tysk moms?

Husk lige at hvis du sælger til f.eks. et tysk firma uden
moms fordi du har firmaets momsnummer så skal du:

1: (anbefales) udskrive momsverifikationen som du har
foretaget på www.toldskat.dk under gør det selv.

2: Listeangive ved kvartalets slutning. Listen skal
indeholde landekode, momsnummer og værdi i Dkr.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in
Denmark, Norway, Sweden, Finland, Poland, Germany and Austria
http://berggreen.dk

Martin Kiefer (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Kiefer


Dato : 24-02-04 21:15


"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:k0mk301a08fbt6v10o8ladl3fsr7fkgdm4@4ax.com...
>
> Husk lige at hvis du sælger til f.eks. et tysk firma uden
> moms fordi du har firmaets momsnummer så skal du:
>

Takker, det er noteret

--
Mvh
Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null



Ukendt (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-02-04 13:08


"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
news:403938bf$0$1557$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> news:40392751$0$94992$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > >
> > Jeg går ud fra, at der ikke er tale om privat køb og salg.
> >
>
> Nej, det er i dette eksempel B2B.
>
> > Du skriver en normal faktura uden moms. Modtager betaler så den mom%,
der
> > gælder i hans land. Husk at sørge for, at CEnumrer for både sælger og
> køber
> > fremgår af fakturaen.
>
> Det vil sige det så er op til modtager at angive momsen i hans land?
>
> --
> Mvh
> Martin Kiefer
> www.kiefer.dk
> Reply til min mail går til /dev/null
>
Ja, det svarer vel til den noget til den måde, det gøres herhjemme. Se
bagsiden af din momsredegørelse, der faktisk besvarer dit spørgsmål, hvor
der kan redegøres for _både_værdien af varesalg (B) og værdien varer _og_
ydelser, som sælges momsfri til udlandet etc.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
>


Britt Malka (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 23-02-04 21:29

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev:

>Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
>dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?

Jeg har læst nogle af de første svar, du har fået, men ikke alle, og
de første svar er forkerte.

Hvis du sælger til et firma i et EU-land, så skal der ikke svares
moms, hvis vel at mærke varen eller ydelsen flyttes fra Danmark til
eu-landet.

Det betyder, at du ikke skal beregne moms, men at modtageren heller
ikke skal beregne moms.

Hele idéen er jo netop, at firmaer ikke betaler moms. Det kan ske, at
de lægger ud for toldvæsenet, men ellers ikke.

Hvis du sælger til private, skal du beregne moms, men de kan vist bede
om at få momsen tilbagebetalt og betale deres eget lands moms. Det er
bare ikke dit problem. Du skal beregne moms.
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Michael Sørensen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 23-02-04 21:55

> Jeg har læst nogle af de første svar, du har fået, men ikke alle, og
> de første svar er forkerte.

Hej Britt,

jeg ved ikke, om ovenstående også var relateret til mit svar, som jeg har
kopieret / indsat herunder:

---
Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.
---

vis du mener det er forkert, må du meget gerne uddybe, da vi så ikke er
enige.

Reglerne for moms af ydelser over landegrænser siger:

Hovedregel: Momsbeskatningssted, der hovr leverandøren er etableret.

Undtagelser:
Fast ejendom
underholdning, sport, kunst, kultur, undervisning og videnskag
Arbejde udført på og vurdering af løsøregenstande
Liberale tjenesteydelser og edb-ydelser
Transportydelser

Formålet er:
- at sikre beskatning i alle tilfælde af ydelser
- at undgå dobbeltbeskatning
- at undgå at momsen medfører konkurrenceforvridning

Eks:

Køb af møbler i Tyskland = Har man et CVR-nummer kan møblerne købes
momsfrit, men man skal i Danmark derefter betale EU-erhvervelsesmoms
svarende til 25% af varens pris.

Dansk firma betaler for, at en tysk ejendomsmægler kan sælge et hus i
England = Engelsk moms

Et engels booking selskab arrangerer koncert i Parken i Danmark. Der skal
betales dansk moms.

Dansk kunde får lavet sit regnskab ved en tysk revisor = dansk moms



Britt Malka (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 23-02-04 22:20

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev:

>jeg ved ikke, om ovenstående også var relateret til mit svar, som jeg har
>kopieret / indsat herunder:

Nej, det er det ikke.

>Det kommer også an på, om det er varer eller ydelser. Der er forskellige
>regler. Er det (tjeneste)ydelser kan tilfældet være, at det alligevel er
>dansk moms, selvom kunden er fra Tyskland.

Ja, fordi varen skal flyttes fysisk, så vidt jeg har forstået.

>Køb af møbler i Tyskland = Har man et CVR-nummer kan møblerne købes
>momsfrit, men man skal i Danmark derefter betale EU-erhvervelsesmoms
>svarende til 25% af varens pris.

Nej.

Man skal ikke betale momsen, men den skal angives.
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Michael Sørensen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 23-02-04 22:29

> Man skal ikke betale momsen, men den skal angives.

Det vil jeg jo så kalde ordkløveri.

Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.

Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå



Britt Malka (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 23-02-04 23:32

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev:

>Det vil jeg jo så kalde ordkløveri.

Det vil jeg eddermanemig ikke.

Der er godt nok stor forskel på at betale momsen og at angive den.

Når man betaler momsen, skal man have penge op af lommen, som man evt.
får igen senere.

Når man angiver den, så skriver man tallene på et stykke papir -
elektroniske eller ej.

Eu-moms angives, men betales ikke.

>Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
>tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.

Nej, jeg betaler den ikke.

>Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå

Det ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på, at du har forstået det på
samme måde, som jeg har.
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Michael Sørensen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 24-02-04 00:14

> Der er godt nok stor forskel på at betale momsen og at angive den.

Det er der. Det er også derfor jeg kalder det ordkløveri. Jeg er enig i, at
du ikke betaler momsen fysisk. På nøjagtig samme tid, som du betaler momsen,
skal du jo have den retur igen i form af Indgående moms, hvorefter
regnestykket giver 0 (nul), hvorfor man i praksis angiver og ikke betaler.

> Når man betaler momsen, skal man have penge op af lommen, som man evt.
> får igen senere.

Du får dem igen på samme tid, hvorfor det giver nul jvf. ovenstående.

> Når man angiver den, så skriver man tallene på et stykke papir -
> elektroniske eller ej.

> Eu-moms angives, men betales ikke.

> >Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
> >tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.
>
> Nej, jeg betaler den ikke.
>
> >Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå
>
> Det ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på, at du har forstået det på
> samme måde, som jeg har.



Ukendt (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-04 00:45


"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
news:hmvk30hs9i2hb0grlaopd1hsbqro6is5im@4ax.com...
> "Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev:
>
> >Det vil jeg jo så kalde ordkløveri.
>
> Det vil jeg eddermanemig ikke.
>
> Der er godt nok stor forskel på at betale momsen og at angive den.
>
> Når man betaler momsen, skal man have penge op af lommen, som man evt.
> får igen senere.
>
> Når man angiver den, så skriver man tallene på et stykke papir -
> elektroniske eller ej.
>
> Eu-moms angives, men betales ikke.
>
> >Man kan godt argumentere for, at du betaler momsen, men du får den jo
> >tilbage igen som "købsmoms" hvor EU-momsen skal lægges til.
>
> Nej, jeg betaler den ikke.
>
> >Summa summarum. Vi mener det samme, som jeg kan forstå
>
> Det ved jeg ikke. Jeg er ikke sikker på, at du har forstået det på
> samme måde, som jeg har.
> --
> Britt Malka
> Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com
> (Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)


Helt ærligt og down to earth.

Ville det så ikke være uligt nemmere blot at læse mit indlæg igen - eller
den del af det, der henviser til de krævede angivelser på bagsiden af den
helt almindelig og ganske ordinære momsangivelse?

Det burde være højtlæsning for dværge (som min advokat sagde en gang)
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Michael Sørensen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 24-02-04 01:14

> Nej, jeg betaler den ikke.

Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg. Kun af forskellen
mellem deres varesalg og varekøb (groft sagt) selve varesalget og varekøbet
angives kun.



Ukendt (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-02-04 11:57


"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@FJERNstofanet.DANMARK.> skrev i en
meddelelse news:403a973a$0$24694$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Nej, jeg betaler den ikke.
>
> Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg. Kun af forskellen
> mellem deres varesalg og varekøb (groft sagt) selve varesalget og
varekøbet
> angives kun.
>
>

Som sagt fremgår det af din momsangivelse med redegørelsen på bagsiden. Det
er godt noget kringlet med at indregne den i indgående mom for så at trække
den fra igen i det samlede momstilsvar.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen


Michael Sørensen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 24-02-04 17:12

> Som sagt fremgår det af din momsangivelse med redegørelsen på bagsiden.
Det
> er godt noget kringlet med at indregne den i indgående mom for så at
trække
> den fra igen i det samlede momstilsvar.

Varesalg incl. moms 1.000.000
Varekøb i EU: 200.000
Varekøb i DK incl. moms: 500.000


Momsangivelse:

Udgående moms: 200.000
EU-erhvervelsesmoms: 50.000
-----------
250.000
Indgående moms 175.000
-----------
Momstilsvar 75.000

Sværere er det ikke. I den indgående moms SKAL jo både indeholde moms af
varekøb i DK (25% af 500.000 = 125.000) og EU-momsen (hvis du da vil spare
de kr. 50.000)

I praksis giver det nul, men som Britt rigtigt fortæller, så skal EU-momsen
angives-men begge steder, da den indgår i den indgående moms.






alexbo (24-02-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-02-04 18:53


"Michael Sørensen" > skrev

> Varekøb i DK incl. moms: 500.000

> Sværere er det ikke. I den indgående moms SKAL jo både indeholde moms af
> varekøb i DK (25% af 500.000 = 125.000)

Næh, men det er også svært nok, momsen af et varekøb incl. moms på 500.000
er 100.000.

mvh
Alex Christensen



alexbo (24-02-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-02-04 18:48


"Michael Sørensen"

> Mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg.

Næh, det er der ingen der gør, man betaler moms af sine køb, og opkræver
moms af salget.

Og i en NG, tager man navnet på den man svarer med, så det er til at finde
ud af, hvad man svarer på.
Og så ser det pænt ud med en underskrift.

mvh
Alex Christensen





Michael Sørensen (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Michael Sørensen


Dato : 24-02-04 22:04


"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c1g3a0$ef6$1@news.cybercity.dk...

> Næh, det er der ingen der gør, man betaler moms af sine køb, og opkræver
> moms af salget.

Da jeg skrev, "mine kunder betaler heller ikke moms af deres varesalg",
mente jeg, at de ikke betaler "udgående moms" til T&S, når de sælger deres
varer. De angiver det kun. (at jeg så i min beregning regnede / tastede
forkert og fik 25% af 500.000 til at være 125.000 er en anden sag)

De betaler ikke moms af deres køb, den kan de til gengæld få refunderet på
deres momsangivelse.

Jeg mener stadig, at tråden er begyndt at handle mere om ordkløveri end om
"loven om merværdiafgifter" så jeg holder her.

> Og i en NG, tager man navnet på den man svarer med, så det er til at finde
> ud af, hvad man svarer på.
> Og så ser det pænt ud med en underskrift.

OK. Det vil jeg da tage til efterretning. Dog vil jeg forsvare mig med, at
jeg normalt i mine indlæg skriver

/Michael Sørensen
8700 Horsens

men det kan glippe de gange, jeg er lidt presset tidsmæssigt.

Beklager.

/Michael Sørensen
8700 Horsens



Dennis Newel (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Newel


Dato : 24-02-04 09:33

Nu har hele tråden handlet om køb/slag til EU lande. Hvordan forholder
det sig, hvis jeg køber service ydelser fra USA/Canada?
(programmør-timer for at være eksakt :)

./Dennis

Martin Kiefer wrote:
> Hej
>
> Hvis man sælger til et andet EU-land f.eks. Tyskland. Skal der så svares
> dansk eller tysk moms af det beløb der sælges for?
>
> --
> Mvh
> Martin Kiefer
> www.kiefer.dk
> Reply til min mail går til /dev/null
>
>

Nico de Jong (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 24-02-04 11:06

"Dennis Newel" <dennis@newel.dk> skrev i en meddelelse
news:403b0c39$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
Nu har hele tråden handlet om køb/slag til EU lande. Hvordan forholder
det sig, hvis jeg køber service ydelser fra USA/Canada?
(programmør-timer for at være eksakt :)

Det er jo som det hedder "tredie lande", og der er sagen meget simpel som
udgangspunkt : der skal angives importmoms. I gamle dage var det sådan, at
der efter fortoldning blev sendt et girokort fra T & S, som så skulle
betales. Så kunne man trække det fra igen i den almindelige momsangivelse.

Idag behandles importmomsen (altså fra tredielande) helt på linie med "EU
moms".

Det du skal være opmærksom på, er om der er told på serviceydelser. SVJH er
det kun på fysiske varer, men man kan jo tage fejl.

Nico



Dennis Newel (24-02-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Newel


Dato : 24-02-04 12:13

Nico de Jong wrote:
> Idag behandles importmomsen (altså fra tredielande) helt på linie med "EU
> moms".

Tak for svaret - så skulle det jo være lige til at håndtere :)

>
> Det du skal være opmærksom på, er om der er told på serviceydelser. SVJH er
> det kun på fysiske varer, men man kan jo tage fejl.

Det vil jeg kigge nærmere på

./Dennis

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste