problemer med tdc webspeed
Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 22-02-04 21:18

Hejsa!

En bekendt vil ha sat en linux server på hans webspeed forbindelse,
men vi kan ikke få den til at logge på. Adresserne tildeles via dhcp,
men vi får bla disse adresser:
   192.168.100.11
   10.42.29.18
   10.42.28.198

.... og det er jo ikke helt rigtigt når vi burde få en 80.*.*.*

Er der nogen som har en ide om hvad der går galt?

TIA

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : P og T

Dato : 22-02-04 23:22

> En bekendt vil ha sat en linux server på hans webspeed forbindelse,
> men vi kan ikke få den til at logge på. Adresserne tildeles via dhcp,
> [...]

192.168.100.11 er sikkert dit Motorola modem
10.*.*.* er tdc's server hvor du skal registrere det netkort der sidder i
serveren. Problemet er at du ikke får den webside i gennem serveren hvor den
registreres. Det kan du få hvis du kender den nøjagtige adresse på den.
Alternativt kan du montere netkortet i en windows maskine registrere det og
sætte det tilbage i serveren, lidt bøvlet men det virker...

> ... og det er jo ikke helt rigtigt når vi burde få en 80.*.*.*

Jo, så snart netkortet er registreret.

Per

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-02-04 07:35

P og T skrev i -dk.edb.system.unix:

> [...]
> Alternativt kan du montere netkortet i en windows maskine registrere det og
> sætte det tilbage i serveren, lidt bøvlet men det virker...

Da jeg fik webspeed, havde jeg også besvær med at få de til at virke, så jeg
ringede til service, hun sagde at de godt er klar over at hvis der sider en
Linux bag en router bag modemmet at så kommer man ikke ind på siden, hun fik
så registeret min router, så den kunne få en 80... IP.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-02-04 07:36

Ivar Madsen skrev i -dk.edb.system.unix:

> hun fik
> så registeret min router, så den kunne få en 80... IP.

Det kræver naturligvis at man kender sin MAC kode.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 23-02-04 12:31

Ivar Madsen wrote:

> Det kræver naturligvis at man kender sin MAC kode.

Man kan også vælge at ændre mac adressen på netkortet på linux maskinen,
'man ifconfig'

/Peter.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-02-04 17:48

Peter Sepstrup skrev i -dk.edb.system.unix:

> Man kan også vælge at ændre mac adressen på netkortet på linux maskinen,
> 'man ifconfig'

Men hvis ikke man har fået registeret sig, så har man ikke noget registeret
MAC at ændre til,,,

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-02-04 17:52

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> writes:

>Men hvis ikke man har fået registeret sig, så har man ikke noget registeret
>MAC at ændre til,,,

MAC-adressen er bundet til det fysiske netkort, ikke til en given
forbindelse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-02-04 18:07

Klaus Ellegaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> MAC-adressen er bundet til det fysiske netkort, ikke til en given
> forbindelse.

Ja, og det udnytter TDC kabel-TV ved deres webspeed. Du får ikke forbindelse
på nettet bare ved at tilslutte kabelmodemmet til stikket, hvis du på en win
dåse gør det, og forsøger at browse til en tilfældig side på internettet, så
får du automatisk forbindelse til kabel-TV's regersteringsside, hvor de
registere MAC adressen, derefter så kan du bruge internettet til hvad du vil.

Hvis du registere med et netkort, og så sener vil bruge et andet netkort, så
skal du enten selv besøge registeringssiden, eller ændre MAC adresse på det
nye netkort så det er det samme som på det gammele.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 26-02-04 22:25

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> [...]
> Linux bag en router bag modemmet at så kommer man ikke ind på siden, hun fik
> så registeret min router, så den kunne få en 80... IP.

Det var løsningen. Den fungerer fint nu.

Tak for hjælpen - nu skal der leges