/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
lidt elementær linux?
Fra : Tor Lund


Dato : 22-02-04 15:38

hvilken kommando skal jeg bruge for at se hvor meget plads jeg har tilbage
på mine drev eller biblioteker ?

har kigget på linuxbog.dk uden held

Tor Lund



 
 
Klaus Ellegaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 22-02-04 15:43

"Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> writes:

>hvilken kommando skal jeg bruge for at se hvor meget plads jeg har tilbage
>på mine drev eller biblioteker ?

df. Alene giver df liste over alle dine diske. Hvis du vil have
info på et specifikt "sted", kan du skrive "df /usr/local/bin"
eller "df ." for nuværende katalog.

Mvh.
   Klaus.

Martin Andersen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 22-02-04 15:50

On Sun, 22 Feb 2004 14:42:55 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> "Tor Lund" <REM THISmistral@tele2adsl.dk> writes:

>
> df. Alene giver df liste over alle dine diske. Hvis du vil have
> info på et specifikt "sted", kan du skrive "df /usr/local/bin"
> eller "df ." for nuværende katalog.
>
> Mvh.
>    Klaus.

df -h giver et mere læseligt output.

Klaus Ellegaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 22-02-04 16:39

Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:

>df -h giver et mere læseligt output.

....men virker kun få steder:

$ df -h
df: unknown option: h
Usage: df [-F FSType] [-abegklntVv] [-o FSType-specific_options] [directory | block_device | resource]

Mvh.
   Klaus.

Thomas Rasmussen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-02-04 16:50

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> $ df -h df: unknown option: h Usage: df [-F FSType] [-abegklntVv]
> [-o FSType-specific_options] [directory | block_device | resource]

Kun GNU's df kan vist håndtere -h som human readable format. Dog mener
jeg alle native df's kan håndtere -k som står for kilobyte, der er
lidt mere læseligt end bare at få spyttet antal bytes eller blokke ud


Er du på en Solaris box eller lign? De har som standard deres egen df
der ikke tager så vanvittigt mange argumenter. Man kan så som
alternativt installere gnu's værktøjer med prefix 'g' så man har begge
typer tilgængelige (rart m. bla. gdf, gls og lign)

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Henrik S. Pedersen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik S. Pedersen


Dato : 23-02-04 19:55



Thomas Rasmussen wrote:

> Er du på en Solaris box eller lign? De har som standard deres egen df
> der ikke tager så vanvittigt mange argumenter. Man kan så som
> alternativt installere gnu's værktøjer med prefix 'g' så man har begge
> typer tilgængelige

"df -h" findes som standard under Solaris 9:
http://docs.sun.com/db/doc/816-0211/6m6nc66p9?a=view#df-1m-indx-1

--
Mvh. Henrik


Klaus Ellegaard (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 23-02-04 19:56

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> writes:

>"df -h" findes som standard under Solaris 9:
>http://docs.sun.com/db/doc/816-0211/6m6nc66p9?a=view#df-1m-indx-1

....men det er meget, meget få Solaris-systemer, der kører 9.
Der er stort set ingen produktionsmæssige grunde til at gå
fra 8 til 9. En anelse flere for at gå fra 7 til 8.

Mvh.
   Klaus.

Henrik S. Pedersen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik S. Pedersen


Dato : 23-02-04 20:17



Klaus Ellegaard wrote:

> ...men det er meget, meget få Solaris-systemer, der kører 9.
> Der er stort set ingen produktionsmæssige grunde til at gå
> fra 8 til 9. En anelse flere for at gå fra 7 til 8.

Ja, jeg ville heller ikke skifte alene for at få "df -h"

Men de fleste nye systemer bliver da installeret med Solaris 9,
med mindre der er f.eks. applikationsbindinger.

De største fordele ved Solaris 9 er integreret Volume Management
(SVM) og forbedret resource management. Desuden er ssh nu med
som standard.

--
Mvh. Henrik


Klaus Ellegaard (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 23-02-04 20:34

"Henrik S. Pedersen" <aaa_nospam@c.dk> writes:

>Men de fleste nye systemer bliver da installeret med Solaris 9,
>med mindre der er f.eks. applikationsbindinger.

Oh jo. Men i den store sammenhæng er det småting.

>De største fordele ved Solaris 9 er integreret Volume Management
>(SVM) og forbedret resource management. Desuden er ssh nu med
>som standard.

SSH kan compiles til alle Solaris'er. Og de fleste bruger stadig
Veritas VM/FS, for Suns er ikke "proven technology" endnu. Men
bevares, det billede ændrer sig nok over de næste 2-5 år.

Mvh.
   Klaus.

Ivar Madsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 22-02-04 19:26

Martin Andersen skrev i -dk.edb.system.unix:

>> df. Alene giver df liste over alle dine diske. Hvis du vil have
>> info på et specifikt "sted", kan du skrive "df /usr/local/bin"
>> eller "df ." for nuværende katalog.
> df -h giver et mere læseligt output.

Hmm

| $ df /home/ivar
| Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
| /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part7
| 5,0G 4,7G 253M 95% /home
| $ df -h /home/ivar
| Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
| /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part7
| 5,0G 4,7G 253M 95% /home

Hvad er forskællen på med og uden -h ?

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Adam Sjøgren (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 22-02-04 17:28

On Sun, 22 Feb 2004 15:38:59 +0000 (UTC), Klaus wrote:

> Martin Andersen <martin@al-data.dk> writes:
>> df -h giver et mere læseligt output.

> ...men virker kun få steder:

Se subject


Mvh.

--
"But how can we appease the mighty snow demons if we Adam Sjøgren
don't sacrifice any leaves? We'll have a warm winter!" asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 22-02-04 19:38

On Sun, 22 Feb 2004 19:26:19 +0100, Ivar wrote:

> | $ df /home/ivar | Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on |
> /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part7 | 5,0G 4,7G 253M 95% /home

Er du sikker på at "df" ikke er et alias for "df -h" på din maskine?

asjo@virgil$ df /
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/md2 1949568 439360 1510208 23% /
asjo@virgil$ df -h /
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/md2 1.9G 430M 1.5G 23% /
asjo@virgil$


Mvh.

--
"I don't know whether your grasp om theology or Adam Sjøgren
meteorology is the more appalling." asjo@koldfront.dk

Thomas Overgaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 22-02-04 19:41


Ivar Madsen wrote :

> Hvad er forskællen på med og uden -h ?

Når du kører 'df' uden -h så vises resultatet i bytes:
$ df /home
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hdb2 24414908 14608480 9806428 60% /home

$ df -h /home
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hdb2 24G 14G 9.4G 60% /home

Når der ingen forskel er i dit tilfælde må betyde at 'df' er et alias
til 'df -h'

Prøv lige at checke:
alias | grep df
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Ivar Madsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 22-02-04 19:56

Thomas Overgaard skrev i -dk.edb.system.unix:

> Når der ingen forskel er i dit tilfælde må betyde at 'df' er et alias
> til 'df -h'
> Prøv lige at checke:
> alias | grep df

Korekt.

| $ alias | grep df
| alias df='df -h -x supermount'




--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Ivar Madsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 22-02-04 15:50

Tor Lund skrev i -dk.edb.system.unix:

> hvilken kommando skal jeg bruge for at se hvor meget plads jeg har tilbage
> på mine drev eller biblioteker ?

http://www.linuxbog.dk/alle/bog/unix-appendiks-kommandooversigt.html er en
fortegenlse over nogle nyttige kommandoer, her er det som Klaus allerede har
nævnt df du skal bruge.

> har kigget på linuxbog.dk uden held

Ja, man skal lige vide hvor man skal lede.

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Tor Lund (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Tor Lund


Dato : 22-02-04 16:03


> Ja, man skal lige vide hvor man skal lede.

tak for de hurtige svar, det var lige det.

Mht. Linuxbog.dk - generelt synes jeg at det er fine bøger. dog lidt
sparsomme med detaljerne. eks. der mangler lige nogle uddybende kommandoer
til en begynder som mig. for hvert eksempel.

Tor Lund



FePe (22-02-2004)
Kommentar
Fra : FePe


Dato : 22-02-04 19:09

Tor Lund wrote:

> Mht. Linuxbog.dk - generelt synes jeg at det er fine bøger. dog lidt
> sparsomme med detaljerne. eks. der mangler lige nogle uddybende kommandoer
> til en begynder som mig. for hvert eksempel.

Hvis du har brug for andre gratis bøger, så kan du kigge her:
http://www.linux.org/docs/online_books.html. Fandt det ved at søge på Google.
Jeg blev lidt overrasket over, at se Advanced Linux Programming på listen -
der er noget at gå i gang med, hvis man har lyst og tid.

Ellers kan Running Linux
(http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0596002726/qid=1077473129//ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl14/104-6379884-9691919?v=glance&s=books&n=507846)
anbefales. Den giver en meget god oversigt over de mest almindelige kommandoer
og programmer i Linux, men alligevel dykker den også ned i emnerne. Den er dog
ikke gratis.

Mvh. FePe.
--
Theorem: a cat has nine tails.
Proof:
No cat has eight tails. A cat has one tail more than no cat.
Therefore, a cat has nine tails.



Martin Jørgensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 22-02-04 23:03

FePe wrote:
-snip-

> Hvis du har brug for andre gratis bøger, så kan du kigge her:
> http://www.linux.org/docs/online_books.html. Fandt det ved at søge på
> Google. Jeg blev lidt overrasket over, at se Advanced Linux Programming på
> listen - der er noget at gå i gang med, hvis man har lyst og tid.

Findes der ikke en eller anden smart kommando til at downloade alle pdf'erne
i http://www.advancedlinuxprogramming.com/alp-folder??? Jeg har prøvet
noget med wget, men det virker ikke...

Istedet blev jeg nu nødt til at højreklikke og "save as" på alle pdf'erne,
men til en anden gang kunne det nu være rart med en lille kommando til at
klare jobbet...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Henrik Christian Gro~ (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Christian Gro~


Dato : 23-02-04 00:21

Martin Jørgensen <unoder.invalid.spam-protection@anti-spam.jay.net> writes:

> Findes der ikke en eller anden smart kommando til at downloade alle pdf'erne
> i http://www.advancedlinuxprogramming.com/alp-folder??? Jeg har prøvet
> noget med wget, men det virker ikke...

Nej, for wget respekterer robots.txt som siger at den skal holde
fingrene fra kataloget alp-folder/.

> Istedet blev jeg nu nødt til at højreklikke og "save as" på alle pdf'erne,
> men til en anden gang kunne det nu være rart med en lille kommando til at
> klare jobbet...

Jeg ville nok have taget index.html og kørt gennem
`perl -nle 'if (/a href="(.*\.pdf)"/) { print $1; }'` og så give den
liste til wget.

..Henrik

--
Den største fordel ved Windows er den gode understøttelse af
Windows-programmer.
-- citat Niels Andersen (i dk.edb.system.unix)

Tor Lund (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Tor Lund


Dato : 23-02-04 12:00


> Hvis du har brug for andre gratis bøger, så kan du kigge her:
> http://www.linux.org/docs/online_books.html. Fandt det ved at søge på
Google.
> Jeg blev lidt overrasket over, at se Advanced Linux Programming på
listen -
> der er noget at gå i gang med, hvis man har lyst og tid.

fandt selv den her med google http://www.faqs.org/docs/ der står ret mange
brugbare ting. specielt den nederste omkring samba den har hjulpet mig
meget. nu skal jeg bare finde ud af hvordan man mounter ens delte drev fra
min winxp maskine til linuxboxen. så kører det.

mvh. tor lund



Ivar Madsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 22-02-04 19:22

Tor Lund skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Ja, man skal lige vide hvor man skal lede.
> tak for de hurtige svar, det var lige det.

Ja, nogen gange så kan man være heldig at svaret kommer få minutter efter,
andre gange så kan man vente længe uden at få noget svar overhovedet, det er
usenet i en nødeskald

> Mht. Linuxbog.dk - generelt synes jeg at det er fine bøger. dog lidt
> sparsomme med detaljerne. eks. der mangler lige nogle uddybende kommandoer
> til en begynder som mig. for hvert eksempel.

Skynd dig, at lære en hel masse Linux stof, så du har forstand nok på Linux til
at lave det der mangler, så er jeg helt sikker på at dem der står for
linuxbog.dk gerne tager imod det
Men det kunne være lækkert med nogle gode eksempler mange steder,,,

--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Tor Lund (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Tor Lund


Dato : 23-02-04 12:02

> Skynd dig, at lære en hel masse Linux stof, så du har forstand nok på
Linux til
> at lave det der mangler, så er jeg helt sikker på at dem der står for
> linuxbog.dk gerne tager imod det
> Men det kunne være lækkert med nogle gode eksempler mange steder,,,

jep, er godt i gang. har skrevet til dem med forslag til ændringer og div.
rettelser til broken links.

Tor Lund



Jesper Harder (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 23-02-04 01:23

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Martin Jørgensen <unoder.invalid.spam-protection@anti-spam.jay.net> writes:
>
>> Findes der ikke en eller anden smart kommando til at downloade alle
>> pdf'erne i http://www.advancedlinuxprogramming.com/alp-folder???
>> Jeg har prøvet noget med wget, men det virker ikke...
>
> Nej, for wget respekterer robots.txt som siger at den skal holde
> fingrene fra kataloget alp-folder/.

Så fortæller man bare wget, at den _ikke_ skal respektere robots.txt:

robots = on/off
Specify whether the norobots convention is respected by Wget, "on"
by default. This switch controls both the `/robots.txt' and the
`nofollow' aspect of the spec.

Henrik Christian Gro~ (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Christian Gro~


Dato : 23-02-04 10:48

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:
>
> > Martin Jørgensen <unoder.invalid.spam-protection@anti-spam.jay.net> writes:
> >
> >> Findes der ikke en eller anden smart kommando til at downloade alle
> >> pdf'erne i http://www.advancedlinuxprogramming.com/alp-folder???
> >> Jeg har prøvet noget med wget, men det virker ikke...
> >
> > Nej, for wget respekterer robots.txt som siger at den skal holde
> > fingrene fra kataloget alp-folder/.
>
> Så fortæller man bare wget, at den _ikke_ skal respektere robots.txt:

Det var selvfølgelig også en mulighed, det var bare ikke beskrevet i
wget(1) som jeg faktisk tjekkede inden jeg begyndte at rode med perl
(eller også er min wget (1.9.1) bare for gammel).

..Henrik

--
if your typing speed is the main issue when you're
coding, you're doing something seriously wrong.
                  -- citat Linus Torvalds

Jesper Harder (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Harder


Dato : 23-02-04 15:21

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:
>
>> Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:
>
>> > Nej, for wget respekterer robots.txt som siger at den skal holde
>> > fingrene fra kataloget alp-folder/.
>>
>> Så fortæller man bare wget, at den _ikke_ skal respektere robots.txt:
>
> Det var selvfølgelig også en mulighed, det var bare ikke beskrevet i
> wget(1)

Prøv med info manualen i stedet. Ordet "robots.txt" er endda
indekseret, så man skal bare trykke 'i robots.txt'.

> (eller også er min wget (1.9.1) bare for gammel).

Min er 1.8.2.

Morten (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 22-02-04 16:00

Tor Lund <REM THISmistral@tele2adsl.dk> wrote:

> hvilken kommando skal jeg bruge for at se hvor meget plads jeg har tilbage
> p? mine drev eller biblioteker ?

df


--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste