CSS: Kolonner
Fra : Holger Danske

Dato : 21-02-04 01:17

Hej gruppe!

Hvis jeg gerne vil have opstillet nogle felter i noget der kunne minde
om en tabel:

Hvordan skal jeg så håndtere kolonner med forskellige bredder? Her
tænker jeg på, at det eneste jeg umiddelbart kan komme på er at lave tre
kolonner i mit CSS med hver sin bredde, fx

span.column200 {
width: 200px;
}

Det virker ikke umiddelbart som en god løsning, at have denne form for
dobbeltkonfekt (i tilfælde af kolonner har fælles egenskaber). Så jeg
ville høre om der er en kønnere måde at gøre det på?

På forhånd tak!

Fra : Lobais

Dato : 21-02-04 08:38

Sat, 21 Feb 2004 01:17:03 +0100. skrev Holger Danske:

> Hvis jeg gerne vil have opstillet nogle felter i noget der kunne minde
> om en tabel:

Hvorfor ikke beholde det i en tabel?
Tabeller er meget dårlige til struktur, men meget gode til at lave
tabeller.

--
Thomas
- "Videnskab uden religion er lam,

Fra : Holger Danske

Dato : 21-02-04 12:17

In article <pan.2004.02.21.07.38.02.598647@ahle.dk>, thomas@ahle.dk
says...

> Hvorfor ikke beholde det i en tabel?
> Tabeller er meget dårlige til struktur, men meget gode til at lave
> tabeller.

Fordi der ikke er tale om tabulær data(?).

Det drejer sig om søgning ud fra nogle kriterier, som man kan angive i
en række select's og input's. Disse input's og select's vil jeg gerne
have opstillet i kolonner, således at de fremstår struktureret, fx

-------|---------|-------|--------------------
| | |

Hvor <input> til <input> angiver, at man kan kan vælge i hvilket
interval den pågældende værdi skal være for at blive vist.

Fra : Lobais

Dato : 21-02-04 18:37

Sat, 21 Feb 2004 12:17:07 +0100. skrev Holger Danske:

> Fordi der ikke er tale om tabulær data(?).

Ah, jeg forstod det bare som at du ville lave en tabel over data om
Anders and.

Som jeg ser det, bør du her bare bruge

Navn: <input><br/>
Alder: <input><br/>
Køn: <input>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 21-02-04 19:09

Lobais wrote:

> Som jeg ser det, bør du her bare bruge
>
> Navn: <input><br/>
> Alder: <input><br/>
> Køn: <input>

Og hvis elementerne ønskes ordnet, som var de i en tabel, kan man med
fordel benytte label- og legend-elementerne og definere passende CSS-
regler. Måske noget i den her stil:

[XHTML]

<form action="whatever.php" method="post">
<fieldset>
<legend>Vælg søgekriterier</legend>

</fieldset>
</form>

[CSS]

label {
   display: block;
   width: 200px;
   float: left;
}

input {
   width: 250px;
}

Men værdierne vil under alle omstændigheder afhænge af de specifikke
layout-ønske.

Generelt ville jeg betragte information som ovenstående som ren
tabulær data, og derfor velegnet til en tabel. Ønsket er jo at vise
variable og deres mulige værdier i en overskuelig form - hvadenten
det er for at vælge input til en søgemaskine eller for at vise
søgeresultater.

Ergo: brug blot tabeller til den slags.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Lars Christensen

Dato : 22-02-04 02:01

Du kan også læse denne artikel om hvordan man laver et spalte layout med
css:

http://www.html.dk/artikler/00006/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-02-04 14:26

Lars Christensen wrote:

> Du kan også læse denne artikel om hvordan man laver et spalte
> layout med css:

Hvem, mig? Jeg kender skam godt til CSS-baseret layout.

Men det var måske ikke mig, du svarede? Det er svært at se, når du ikke
citerer fra det indlæg, du svarer på.

Læs gerne: <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Det er langt fra alle, der læser indlæg i webdesign-nyhedsgrupperne via
HTML.dks interface, hvorfor de (vi) ikke nødvendigvis ser indlæggene i
en træstruktur.

Fra : Lars Christensen

Dato : 22-02-04 18:39

Anders Thorsen Holm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Det er langt fra alle, der læser indlæg i webdesign-nyhedsgrupperne via
> HTML.dks interface, hvorfor de (vi) ikke nødvendigvis ser indlæggene i
Uha....det er jeg oprigtigt ked af. Håber virkelig ikke jeg har ødelagt din
dag....skal nok bede min præst om syndsforladelse for mit helt
utilstedelige indlæg.

En anden gang kan du spare dig sarkasmen og helt undlade at kommentere.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-02-04 19:20

Lars Christensen wrote:

> Uha....det er jeg oprigtigt ked af. Håber virkelig ikke jeg har
> ødelagt din dag....

Slet ikke.

> skal nok bede min præst om syndsforladelse for
> mit helt utilstedelige indlæg.

Det er der absolut ingen grund til.

> En anden gang kan du spare dig sarkasmen og helt undlade at
> kommentere.

Hvilken sarkasme? Mit indlæg var skam velment og reelt nok. Du læser
og skriver indlæg til usenet-gruppen dk.edb.internet.webdesign.html -
*ikke* til et forum forbehold HTML.dk, hvorfor der er nogle ting, man
bør være opmærksom på.

Herunder er bl.a., at folk sætter deres newsreaders op forskelligt -
nogen sorterer indlæggene strengt kronologisk, andre ignorerer
indlæg, hvor emnet er skrevet udelukkende med stort og en del vælger
ikke at vise "trådene" i en træstruktur.

Du kan læse mere om de danske nyhedsgrupper og tips og gode råd
hertil på <http://www.usenet.dk>.

Må du have en fortsat god dag.