/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Partition Magic
Fra : tux


Dato : 21-02-04 00:55

Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte fra NTFS
til FAT?
) tux

 
 
Henrik K Hansen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 21-02-04 01:03

tux, du skrev:

> Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte fra NTFS
> til FAT?

Ja.

--
Henrik
NP, H.

Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 01:24

> Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte
> fra NTFS til FAT?

Det har jeg lige gjort idag på min Inspiron 8600 fra Dell idag. De havde
NTFS'ed fra start af. Argh!

Og til dem der vil brokke sig over det:

!) Man kan ikke boote fra en normal startdisk og så overskrive filer
hvis der er tale om NTFS-diske. Specielt (i mit tilfælde) kan man ikke
placere en imagefil fra Ghost 2k3 til en NTFS-disk. Dens destination
skal være FAT32 eller derunder.



--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Edmund (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 21-02-04 08:00

Trygleren [9000] skrev:

> Specielt (i mit tilfælde) kan man ikke
> placere en imagefil fra Ghost 2k3 til en NTFS-disk. Dens destination
> skal være FAT32 eller derunder.

Jeg troede det problem var løst med Ghost 2003, kan den så heller ikke.
hvis man kører ghost inde fra Windows af, altså gemme på NTFS.

Kan det passe at man skal indtaste en kode hver gang man prøver at
gendanne et image.

--
Mvh Edmund


Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 09:52

> Jeg troede det problem var løst med Ghost 2003, kan den så heller
> ikke. hvis man kører ghost inde fra Windows af, altså gemme på NTFS.

Du kan ikke køre ghost fra windows af - underordnet hvilken version du
har (og jeg har 2003) - no can do, Magoo

> Kan det passe at man skal indtaste en kode hver gang man prøver at
> gendanne et image.

Nej, det har jeg nu aldrig oplevet og jeg har brugt Ghost i rigtig mange
år. Jeg har både købt den gamle Ghost, Ghost 2k og Ghost 2k3, og jeg er
aldrig nogensinde stødt på det problem.


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Christian Spøer (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 21-02-04 10:04

> Du kan ikke køre ghost fra windows af - underordnet hvilken version du
> har (og jeg har 2003) - no can do, Magoo

Sagtens! Hvis du har to eller flere partitioner, starter du ghost i windows
og vælger partition, så genstarter ghost maskinen og tager et billede efter
dine anvisninger.

> > Kan det passe at man skal indtaste en kode hver gang man prøver at
> > gendanne et image.
>
> Nej, det har jeg nu aldrig oplevet og jeg har brugt Ghost i rigtig mange
> år. Jeg har både købt den gamle Ghost, Ghost 2k og Ghost 2k3, og jeg er
> aldrig nogensinde stødt på det problem.

Det har jeg heller ikke været ude for...

--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 10:49

>> Du kan ikke køre ghost fra windows af - underordnet hvilken version
>> du har (og jeg har 2003) - no can do, Magoo
>
> Sagtens! Hvis du har to eller flere partitioner, starter du ghost i
> windows og vælger partition, så genstarter ghost maskinen og tager et
> billede efter dine anvisninger.

Læg mærke til hvad du selv skriver - "så genstarter maskinen og tager et
billede" = ghost bliver ikke kørt fra windows. Okay, grænsefladen kan
godt køres i windows, men dumpprocessen foregår *ikke* inden fra
windows.


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Christian Spøer (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 22-02-04 13:40

> Læg mærke til hvad du selv skriver - "så genstarter maskinen og tager et
> billede" = ghost bliver ikke kørt fra windows. Okay, grænsefladen kan
> godt køres i windows, men dumpprocessen foregår *ikke* inden fra
> windows.

Ok, der var jeg ikke præcis nok. Ghost kører fint fra windows, også når der
tages billede. Hvis Ghost ligger på c: kan man godt tage billede af d:, e:
osv. bare image-filen bliver sendt til en anden partition en den der bliver
taget billede af, og der ikke er nogen henvisninger (programmer olign.) der
bruger partitionen, der skal tages billede af. Så hvis du har et drev (eks.
x:) kun med billeder, film og musik ("døde" filer) går det fint.


--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Trygleren [9000] (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 22-02-04 15:39


> Ok, der var jeg ikke præcis nok. Ghost kører fint fra windows, også
> når der tages billede.

Nå okay.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Edmund (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 21-02-04 11:18

Christian Spøer skrev:

>>> Kan det passe at man skal indtaste en kode hver gang man prøver at
>>> gendanne et image.
>>
>> Nej, det har jeg nu aldrig oplevet og jeg har brugt Ghost i rigtig
>> mange år. Jeg har både købt den gamle Ghost, Ghost 2k og Ghost 2k3,
>> og jeg er aldrig nogensinde stødt på det problem.
>
> Det har jeg heller ikke været ude for...

Det var noget jeg læste i en anmeldelse en gang, men det kunne jo havde
væet en beta af en slags, jeg kan bare huske at anmelderen skev at det
var træls at denne kode var meget lang.
--
Mvh Edmund


Christian Spøer (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 22-02-04 13:42

> >>> Kan det passe at man skal indtaste en kode hver gang man prøver at
> >>> gendanne et image.
> >>
> >> Nej, det har jeg nu aldrig oplevet og jeg har brugt Ghost i rigtig
> >> mange år. Jeg har både købt den gamle Ghost, Ghost 2k og Ghost 2k3,
> >> og jeg er aldrig nogensinde stødt på det problem.
> >
> > Det har jeg heller ikke været ude for...
>
> Det var noget jeg læste i en anmeldelse en gang, men det kunne jo havde
> væet en beta af en slags, jeg kan bare huske at anmelderen skev at det
> var træls at denne kode var meget lang.

Jo, nu har jeg fundet det, man kan password-beskytte hvert enkelt image. Men
man behøver ikke at gøre det på alle... Og det er nogen man selv skal vælge.

--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Arne H.Wilstrup (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 21-02-04 08:46


"Trygleren [9000]" <hesteskeletAT@AThesteskelet.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4036a522$0$152$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte
> > fra NTFS til FAT?
>
> Det har jeg lige gjort idag på min Inspiron 8600 fra Dell idag. De havde
> NTFS'ed fra start af. Argh!
>
> Og til dem der vil brokke sig over det:
>
> !) Man kan ikke boote fra en normal startdisk og så overskrive filer
> hvis der er tale om NTFS-diske. Specielt (i mit tilfælde) kan man ikke
> placere en imagefil fra Ghost 2k3 til en NTFS-disk. Dens destination
> skal være FAT32 eller derunder.


Det er ikke korrekt - hvis du har Ghost 2003, kan du naturligvis også
placere en imagefil til en NTFS-disk -inklusive diverse andre medier (CD,
DVD) etc. jf.
http://www.symantecstore.com/dr/sat3/ec_MAIN.Entry10?SP=10023&PN=1&xid=&V1=426995&DSP=&CUR=840&PGRP=0&CACHE_ID=74456

Gå ind under "specifications" i højre hjørne og se, hvilke krav, der
stilles:

Windows® XP/2000/NT WS/Me/98

a.. 486 or higher processor
a.. 16 MB RAM (32 MB RAM recommended)
a.. 50 MB hard disk space available
a.. Microsoft ®-compatible mouse recommended
a.. Workstation v4.0 with Service Pack 6a for Windows NT
a.. Internet Explorer (minimum version 5.0 required)
File systems supported for backup, restore, and cloning tasks:

a.. All FAT
a.. ALL NTFS
a.. Linux EXT2/3

Det fremgår heller ikke af manualen at det ikke kan lade sig gøre, så du må
have gjort noget forkert.

--
ahw



Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 09:50


> Det er ikke korrekt - hvis du har Ghost 2003, kan du naturligvis også
> placere en imagefil til en NTFS-disk -inklusive diverse andre medier
> (CD, DVD) etc. jf.

Jeg har Ghost 2003 og jeg kan *ikke* placere min imagefil på en
ntfsdisk. Den bliver simpelthen ikke vist, så jeg har ikke mulighed for
at vælge den.

>
http://www.symantecstore.com/dr/sat3/ec_MAIN.Entry10?SP=10023&PN=1&xid=&V1=426995&DSP=&CUR=840&PGRP=0&CACHE_ID=74456

Jeg kan desværre ikke følge dit link - der er et eller andet galt.

> Gå ind under "specifications" i højre hjørne og se, hvilke krav, der
> stilles:
> File systems supported for backup, restore, and cloning tasks:
> a.. All FAT
> a.. ALL NTFS
> a.. Linux EXT2/3

Her står intet om placeringen af en imagefil. Her står om hvor du kan
*gendanne* en imagefil og det har intet med dette at gøre jo.

> Det fremgår heller ikke af manualen at det ikke kan lade sig gøre, så
> du må have gjort noget forkert.

Det er næsten umuligt at gøre noget forkert, da Ghost jo er så nemt
Når jeg skal vælge hvor imagefilen skal placeres, har jeg ikke mulighed
for at vælge drev med ntfspartitioner.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Christian Spøer (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 21-02-04 10:03

> !) Man kan ikke boote fra en normal startdisk og så overskrive filer
> hvis der er tale om NTFS-diske.

Jep, der skal specielle til.

> Specielt (i mit tilfælde) kan man ikke
> placere en imagefil fra Ghost 2k3 til en NTFS-disk. Dens destination
> skal være FAT32 eller derunder.

Sagtens! Gør det hver dag på mit arbejde. Få Ghost til at lave en DOS ghost
boot-disk. Så kan man. Det er hvertfald sådan det bliver gjort på mit
arbejde.

--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 10:51

>> !) Man kan ikke boote fra en normal startdisk og så overskrive filer
>> hvis der er tale om NTFS-diske.
>
> Jep, der skal specielle til.

Det ved jeg godt, det er også derfor jeg skrev at man ikke kan fra 'en
normal'

> Sagtens! Gør det hver dag på mit arbejde. Få Ghost til at lave en DOS
> ghost boot-disk. Så kan man. Det er hvertfald sådan det bliver gjort
> på mit arbejde.

Og du placerer imagefilen på en ntfsdisk? Jeg taler ikke om at du laver
et image af den, men hvor du fysisk placerer resultatet.


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Christian Spøer (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 22-02-04 13:47

> Og du placerer imagefilen på en ntfsdisk? Jeg taler ikke om at du laver
> et image af den, men hvor du fysisk placerer resultatet.

Jeg laver image af og sender det til en NTFS-disk. Virker uden problemer
overhovedet. Jeg kan endda vælge min eksterne USB2 Maxtor disk i dos-ghost
som destination (der har NTFS). Det virker rigtigt godt!
Kan godt lige kigge på det imorgen på arbejdet, og se om der er et elelr
andet jeg har sat til, tror det godt nok ikke. Det var vist bare en standard
installation.

--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Trygleren [9000] (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 22-02-04 15:41


> Jeg laver image af og sender det til en NTFS-disk. Virker uden
> problemer overhovedet. Jeg kan endda vælge min eksterne USB2 Maxtor
> disk i dos-ghost som destination (der har NTFS). Det virker rigtigt
> godt!

Okay så.

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Jesper G. Poulsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-02-04 10:23

In article <4036a522$0$152$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
hesteskeletAT@AThesteskelet.dk.invalid says...

> hvis der er tale om NTFS-diske. Specielt (i mit tilfælde) kan man ikke
> placere en imagefil fra Ghost 2k3 til en NTFS-disk. Dens destination

Så må du skifte til Drive Image.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 11:01

> Så må du skifte til Drive Image.

Det kan jeg ikke. Inde på PowerQuests side bliver jeg redirected til
Symantecs side når jeg vælger Buy Drive Image. Når så jeg er på
Symantecs side, kan jeg ikke finde Drive Image nogen steder. Hvorfor
skal alting også opkøbes?


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Jesper G. Poulsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-02-04 11:27

In article <40372c75$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
hesteskeletAT@AThesteskelet.dk.invalid says...

> Symantecs side, kan jeg ikke finde Drive Image nogen steder. Hvorfor
> skal alting også opkøbes?

For at stille aktionærerne bedre og forbrugerne dårligere.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Christian Spøer (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Christian Spøer


Dato : 22-02-04 13:45

> For at stille aktionærerne bedre og forbrugerne dårligere.

Udemærket :D

--
Mvh
Christian
Fjern /\SNYDT/\ fra min mail adresse
Holder den sig inde for reglementet? ;)



Jens Peter Karlsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 21-02-04 03:51

Ja.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sat, 21 Feb 2004 00:55:28 +0100, tux <tux@mail.dk> wrote:

>Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte fra NTFS
>til FAT?
>) tux


Kim Jensen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 21-02-04 09:54

Sletter man alt på HD hvis man ændrer fra NTFS til FAT ?
Kim



Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 09:53

> Sletter man alt på HD hvis man ændrer fra NTFS til FAT ?
> Kim

Nej, man sletter intet. En god ide er dog at slå Systemovervågning fra,
hvis du kører Windows XP. Det kan nemlig forhindre konverteringen.


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Henrik K Hansen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 21-02-04 12:29

Trygleren [9000], du skrev:

>> Sagtens! Gør det hver dag på mit arbejde. Få Ghost til at lave en DOS
>> ghost boot-disk. Så kan man. Det er hvertfald sådan det bliver gjort
>> på mit arbejde.
>
> Og du placerer imagefilen på en ntfsdisk? Jeg taler ikke om at du laver
> et image af den, men hvor du fysisk placerer resultatet.

Jeg gør det på samme måde, booter på disketten jeg har lavet i
Ghost, klikker mig frem til imagefilen, 'som ligger på en ntfsdisk'
og så genskaber jeg min installation.

--
Henrik

Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 12:58

> Jeg gør det på samme måde, booter på disketten jeg har lavet i
> Ghost, klikker mig frem til imagefilen, 'som ligger på en ntfsdisk'
> og så genskaber jeg min installation.

Ok, det er jeg med på. Men prøv lige at boote op fra den diskette og
vælg så at lave et image af en disk, og se om du kan vælge ntfsdisken
som det sted hvor diskdumpet skal ligge. Hvad siger den så?


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Henrik K Hansen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Henrik K Hansen


Dato : 21-02-04 13:31

Trygleren [9000], du skrev:

> Men prøv lige at boote op fra den diskette og
> vælg så at lave et image af en disk, og se om du kan vælge ntfsdisken
> som det sted hvor diskdumpet skal ligge. Hvad siger den så?

Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.

--
Henrik

Arne H.Wilstrup (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 21-02-04 17:38


"Henrik K Hansen" <henrik-k-hansen@despammed.com> skrev i en meddelelse
news:21.02.2004.13.30.31_dk.edb.system.ms-windows_@hkh.dyndns.dk...
> Trygleren [9000], du skrev:
>
> > Men prøv lige at boote op fra den diskette og
> > vælg så at lave et image af en disk, og se om du kan vælge ntfsdisken
> > som det sted hvor diskdumpet skal ligge. Hvad siger den så?
>
> Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.

hvis du har bootet fra en dos-diskette, vil du naturligvis ikke have adgang
til at se en ntfs-partition
--
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup



Edmund (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 21-02-04 17:50

Arne H.Wilstrup skrev:

>> Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.
>
> hvis du har bootet fra en dos-diskette, vil du naturligvis ikke have
> adgang til at se en ntfs-partition.

Har skriver at det er disketterne som Ghost har lavet.

Diskettene som DriveImage laver, kan godt se NTFS

--
Beklager, jeg fik sendt en mail, det kunne være rart hvis man kunne
flytte de svar muligheder lidt væk fra hinanden i OE.
Mvh Edmund


Kristian Vange (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Vange


Dato : 21-02-04 18:38


"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Beklager, jeg fik sendt en mail, det kunne være rart hvis man kunne
> flytte de svar muligheder lidt væk fra hinanden i OE.
> Mvh Edmund

Højreklik på værktøjslinjen og vælg Tilpas...

Kristian
--
Replace 'invalid' with 'dk' to reply



Arne H.Wilstrup (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 22-02-04 11:33


"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:c18277$1ffq9n$1@ID-157131.news.uni-berlin.de...
> Arne H.Wilstrup skrev:
>
> >> Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.
> >
> > hvis du har bootet fra en dos-diskette, vil du naturligvis ikke have
> > adgang til at se en ntfs-partition.
>
> Har skriver at det er disketterne som Ghost har lavet.

Men hvor? i en FAT32 partition?
>
> Diskettene som DriveImage laver, kan godt se NTFS

Det kan de også med ghost -har selv prøvet det uden problemer. Men jeg
bruger også NTFS overalt jeg kan komme afsted med det - massevis af fordele.

--
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup



Trygleren [9000] (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 21-02-04 20:13

>> Men prøv lige at boote op fra den diskette og
>> vælg så at lave et image af en disk, og se om du kan vælge ntfsdisken
>> som det sted hvor diskdumpet skal ligge. Hvad siger den så?

> Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.


Og det var min argumentation fra starten. Det er bl.a. derfor jeg ikke
vil have NTFS-partitioner

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Arne H.Wilstrup (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 22-02-04 12:07


"Trygleren [9000]" <hesteskeletAT@AThesteskelet.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4037ada7$0$154$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Men prøv lige at boote op fra den diskette og
> >> vælg så at lave et image af en disk, og se om du kan vælge ntfsdisken
> >> som det sted hvor diskdumpet skal ligge. Hvad siger den så?
>
> > Så siger den nej, den viser kun fat drevet som mulighed.
>
>
> Og det var min argumentation fra starten. Det er bl.a. derfor jeg ikke
> vil have NTFS-partitioner

Lad os lige rekapitulere:

FAT16 er det filsystem, som Windows 95 anvender, FAT32 er det filsystem, som
Windows 98/ME anvender, og NTFS er det almindelige filsystem, som anvendes
af Windows NT/2000. Den grundlæggende forskel på FAT32 og NTFS er, at NTFS
er mere effektiv og tilbyder en generelt øget sikkerhed for såvel filer som
for systemet i almindelighed. Med NTFS som filsystem får du bedre muligheder
for at kryptere filer, og du kan også angive rettigheder til enkelte filer.
Hvis du vælger NTFS så bliver det besværligt at få adgang til Partionen fra
en startdisk, hvis der er noget der går galt.
Husk blot at FAT32 kun kan håndtere diske på op til 32 GB. Hvis disken er
større kan du kun vælge NTFS i XP. Hvis du vil have størrer HD og FAT32 skal
du starte op i at andet OS eller bruge en WIN98 startdiskette..

Men der er også gratis alternativer til Ghost - prøv at læse, hvad en af
"guruerne" skriver om et bestemt program, der kan downloades gratis og
benyttes i alle formater:

http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/art0009.htm

Og hvad angår partitionering, prøv at læse her:

http://www.swandistribution.com/dk/products/showproduct.cfm?ProID=330


--
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup



Jesper G. Poulsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-02-04 13:51

In article <40388cb9$0$95103$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
karl@meget.dk says...

> af Windows NT/2000. Den grundlæggende forskel på FAT32 og NTFS er, at NTFS
> er mere effektiv og tilbyder en generelt øget sikkerhed for såvel filer som
> for systemet i almindelighed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

> Husk blot at FAT32 kun kan håndtere diske på op til 32 GB. Hvis disken er

Ikke korrekt. NT-baserede Windows-versioner kan ikke formattere FAT32
over 32GB, men Win98/ME kan godt.

> større kan du kun vælge NTFS i XP. Hvis du vil have størrer HD og FAT32 skal
> du starte op i at andet OS eller bruge en WIN98 startdiskette..

Du modsiger dig selv, Arne.


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Edmund (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 22-02-04 14:04

Jesper G. Poulsen skrev:

> Du modsiger dig selv, Arne.

Det er da vist mere en komma fejl, end det er en selvmodsigelse.
--
Mvh Edmund

Jesper G. Poulsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-02-04 17:58

In article <c1a9cg$1fa634$1@ID-157131.news.uni-berlin.de>,
nospam@surfpost.dk says...

> Det er da vist mere en komma fejl, end det er en selvmodsigelse.

Først skriver han at FAT32 ikke kan blive over 32GB og dernæst skriver
han at skal man have FAT32 over 32GB skal man anvende Win98/ME. Er det
ikke selvmodsigende?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

http://www.netmeister.org/news/learn2quote2.html

Trygleren [9000] (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 22-02-04 15:45

>Den grundlæggende forskel på FAT32 og NTFS er,
>at NTFS er mere effektiv og tilbyder en generelt
> øget sikkerhed for såvel filer som for systemet i almindelighed.

Det er jeg ganske klar over

> NTFS som filsystem får du bedre muligheder for at kryptere filer, og
> du kan også angive rettigheder til enkelte filer.

Korrekt, men det er uønsket. Rettighederne giver ikke andet end
problemer, da jeg aldrig har fået sat mig ordentlig ind i dem. De er
også til konstant irritation i mit debianlinux.

> Husk blot at FAT32 kun kan håndtere diske på op til 32 GB.

Det er ikke rigtigt.

>Hvis disken er større kan du kun vælge NTFS i XP.

Det er fordi Microsoft ønsker en brugermigration fra fat til ntfs. Det
har intet med formatets begrænsninger at gøre. Begge mine 80gb diske er
FAT32.

>Hvis du vil have størrer HD og FAT32 skal du starte op
>i at andet OS eller bruge en WIN98
> startdiskette..

Nej, det gør jeg nu inde fra Windows via Partition Magic eller hvad jeg
ellers lige har i nærheden.

> Men der er også gratis alternativer til Ghost - prøv at læse, hvad en
> af "guruerne" skriver om et bestemt program, der kan downloades
> gratis og benyttes i alle formater:

Det vil jeg så lige se på. Nu har jeg godt nok købt ghost, men det kan
jo sælges videre


--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Trygleren [9000] (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Trygleren [9000]


Dato : 22-02-04 15:49


> Men der er også gratis alternativer til Ghost - prøv at læse, hvad en
> af "guruerne" skriver om et bestemt program, der kan downloades
> gratis og benyttes i alle formater:
> http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/art0009.htm

Okay, jeg havde selv maxblast liggende. Det foretager kun en kloning og
ikke et imagedump som jeg ønsker. Ævs

--

"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Med venlig hilsen (Citroner Bananer)
Lars 'Trygleren' Winther
www.hesteskelet.dk/ -- www.vanmorrison.co.uk/


Kurt Pedersen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Pedersen


Dato : 21-02-04 18:41

Hej TUX
Brug du bare Partition Magic til at ændre din partition det er den rigtig
god til.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil væk fra NTFS. Fordele? ok ja mange og bare
for at nævne et par stykker. 1. Mindre spildplads. 2. Kan håndtere filer
større end 4GB, og det er jo godt hvis man er interesseret i
videoredigering.

Hvis du kan skaffe Partition Magic ver. 8 eller bedre vil jeg foreslå at du
installerer det, og når det er gjort så laver du de 2 Resquediske som anvist
i PM. Når du har gjort det og sikret dig at de er OK, afinstallerer du PM
igen. Nu kan du boote på de to disketter og på den måde starte PM. At bruge
disketterne har den fordel at PM kan gå direkte igang med det du ber den om,
og når du afslutter PM så står du faktisk i en DOS_prompt, lige som med en
startdiskette. Du kan bruge disketterne til at partitionere en ny harddisk
så undgår du de problemer der somme tider kan opstå ved installationen

mvh
Kurt

Vedr. Ghost
Selvfølgelig kan Ghost ikke køre direkte i winXP den skal jo have udelt
(låst) adgang til harddisken og det kan den ikke få, men det gælder jo ikke
kun Ghost det gælder f. eks. også microsofts egen CHKDSK som med parameteren
/f er nødt til at genstarte computeren for at få udelt adgang til
harddisken.





"tux" <tux@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c166pd$k2h$2@sunsite.dk...
> Har nogen erfragin med dette program? Kan det bruges til at skifte fra
NTFS
> til FAT?
> ) tux



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste