/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Skift af bundkort
Fra : J W Nielsen


Dato : 20-02-04 19:57

Hej...
Har et Soltek 75KAV som vi opdateret bios på, således at den kan køre med en
XP2600+.
Desværre er den blevet meget ustabil og vi kan ikke finde fejlen... Vil ikke
starte (for det meste).

Så kunne vi jo købe et andet bundkort - og valget faldt på ECS K7S5A pro,
men kan man åbenbart ikke få pt...

Kender I et bundkort som kan klare nævnte CPU samt den gamle ram (168pin) -
som vi altså 512 Mb af ???

Mvh
Jørgen



 
 
Ukendt (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-02-04 20:27

J W Nielsen wrote:
> Har et Soltek 75KAV som vi opdateret bios på, således at den kan køre med en
> XP2600+.
> Desværre er den blevet meget ustabil og vi kan ikke finde fejlen... Vil ikke
> starte (for det meste).
> Kender I et bundkort som kan klare nævnte CPU samt den gamle ram (168pin) -
> som vi altså 512 Mb af?

Hvad med at teste om RAM'en er defekt (og dermed skyld i instabiliteten)
inden du investerer i et nyt bundkort?

http://memtest86.com/

http://memtest.org/

J W Nielsen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 20-02-04 22:34

> Hvad med at teste om RAM'en er defekt (og dermed skyld i
> instabiliteten) inden du investerer i et nyt bundkort?
>
> http://memtest86.com/
>
> http://memtest.org/

Hej Jens...

Tjooo, men vi har faktisk ikke rørt rammen overhovedet. Det eneste vi gjorde
var at opdatere bios og udskifte cpu samt køler !
Den kørte førhen helt uden problemer - kan man tænke sig, at rammen
alligevel er blevet syg og dårlig ?

Mvh
Jørgen



Ukendt (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-02-04 23:24

J W Nielsen wrote:
>
> Tjooo, men vi har faktisk ikke rørt rammen overhovedet.

Heller ikke rørt den tilfældigt? - der skal ikke et ret stort (statisk)
elektrisk stød til at ødelægge en stang RAM eller to.

> Det eneste vi gjorde var at opdatere bios

Og I huskede at bruge RESET_CMOS-jumperen bagefter?
Hvilken Bios-version skiftede I fra, og til hvilken?
Hvad er bundkortets PCB-revision?

> og udskifte cpu samt køler

Sikker på at køleren ikke er monteret "omvendt", så den hviler på kanten
af soklen, og ikke har ordentlig kontakt til coren?

> Den kørte førhen helt uden problemer - kan man tænke sig, at rammen
> alligevel er blevet syg og dårlig?

Ja, måske.

J W Nielsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 21-02-04 11:34

Hej Jens...

> Heller ikke rørt den tilfældigt? - der skal ikke et ret stort
> (statisk) elektrisk stød til at ødelægge en stang RAM eller to.
>
Jaee, jeg kan jo nok ikke udstede nogen statsgaranti på det spørgsmål !


> Og I huskede at bruge RESET_CMOS-jumperen bagefter?
Nej !!!!


> Hvilken Bios-version skiftede I fra, og til hvilken?
Q9.1 til Q11

> Hvad er bundkortets PCB-revision?
>
F5


>> og udskifte cpu samt køler
>
> Sikker på at køleren ikke er monteret "omvendt", så den hviler på
> kanten af soklen, og ikke har ordentlig kontakt til coren?
>
Ja, det er ok !

>> Den kørte førhen helt uden problemer - kan man tænke sig, at rammen
>> alligevel er blevet syg og dårlig?
>
> Ja, måske.
Hmmm - ikke godt !

Mvh
Jørgen



Ukendt (21-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-02-04 12:13

J W Nielsen wrote:
>
>>Og I huskede at bruge RESET_CMOS-jumperen bagefter?
>
> Nej

Har I så brugt den nu?

Melder et eller begge memtest-programmer om fejl i RAM'en?

J W Nielsen (21-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 21-02-04 17:15

>>> Og I huskede at bruge RESET_CMOS-jumperen bagefter?
>>
>> Nej
>
> Har I så brugt den nu?
>
Jaeeeeee...
Og - nu startede den rent faktisk... Tester lige lidt mere !


> Melder et eller begge memtest-programmer om fejl i RAM'en?
Nej ! - Ingen fejl...

Vender tilbage senere...

Mvh
jørgen



J W Nielsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 22-02-04 12:55

Hej igen...

Nej, nu er den gal igen - den starter simpelhen ikke.
Jeg kan se/høre at den tjekker CD-drevet. Jeg tror også den starter hd.

Men der er en underlig ting: Da jeg fik den hjem, stillede jeg den i udhuset
(ca. 5-7 gr) og senere startede jeg den der uden problemer.
I går tog jeg den indenfor i stuen (21 gr) og lod den stå et par timer inden
jeg forsøgte mig igen. Så vil den ikke starte...
Ude igen - så starter den ???

Nu er det jo jævnt upraktisk, at den kun kan køre ved 5 gr. varme - eller er
det et tilfælde ???

Jørgen




Søren Jensen\(9800\) (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Søren Jensen\(9800\)


Dato : 22-02-04 13:55


"J W Nielsen" <jwnsletdette@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40389872$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej igen...
>
> Nej, nu er den gal igen - den starter simpelhen ikke.
> Jeg kan se/høre at den tjekker CD-drevet. Jeg tror også den starter hd.
>
> Men der er en underlig ting: Da jeg fik den hjem, stillede jeg den i
udhuset
> (ca. 5-7 gr) og senere startede jeg den der uden problemer.
> I går tog jeg den indenfor i stuen (21 gr) og lod den stå et par timer
inden
> jeg forsøgte mig igen. Så vil den ikke starte...
> Ude igen - så starter den ???
>
> Nu er det jo jævnt upraktisk, at den kun kan køre ved 5 gr. varme - eller
er
> det et tilfælde ???


Kan du se om din køler på cpu er rigtigt monteret og starter den med at
køre når du starter din computer.
lyder til at den ikke kan klare varmen.

Søren



J W Nielsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 22-02-04 14:10

Hej !

> Kan du se om din køler på cpu er rigtigt monteret og starter den med
> at køre når du starter din computer.
> lyder til at den ikke kan klare varmen.
>
Jamen når det nu kun er opstarten: Jeg mener, tager jeg maskinen ind, vil
CPU'en være 22 gr. - det skulle da ikke være noget problem at starte ved den
temperatur... Varmeproblemet skulle vel først komme senere ?
Køleren ser ud til at sidde ok - og kører med det samme...

Mvh
Jørgen



Ukendt (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-02-04 14:16

J W Nielsen wrote:
>
> Nej, nu er den gal igen - den starter simpelhen ikke.
> Jeg kan se/høre at den tjekker CD-drevet. Jeg tror også den starter hd.
> Men der er en underlig ting: Da jeg fik den hjem, stillede jeg den i udhuset
> (ca. 5-7 gr) og senere startede jeg den der uden problemer.
> I går tog jeg den indenfor i stuen (21 gr) og lod den stå et par timer inden
> jeg forsøgte mig igen. Så vil den ikke starte... Ude igen - så starter den?

Lyder som en dårlig forbindelse/ir på stikkene.
Tag alle PSU'ens kabler fra, og sæt dem til igen, især ATX-kablet til
bundkortet. Gør det evt. et par gange med det til bundkortet.

Thomas (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 23-02-04 11:40

J W Nielsen skrev:
> Hej...
> Har et Soltek 75KAV som vi opdateret bios på, således at den kan køre med
en
> XP2600+.
> Desværre er den blevet meget ustabil og vi kan ikke finde fejlen... Vil
ikke
> starte (for det meste).

Bundkortet understøtter i følge Solteks cpu-supportliste kun XP2600+ med 133
MHz FSB. Måske har I fået fat i en med 166 MHz FSB?

-Thomas




J W Nielsen (23-02-2004)
Kommentar
Fra : J W Nielsen


Dato : 23-02-04 12:36

> Bundkortet understøtter i følge Solteks cpu-supportliste kun XP2600+
> med 133 MHz FSB. Måske har I fået fat i en med 166 MHz FSB?
>
Hej Thomas...
Hvor kan jeg se det henne ???

Jørgen



Thomas (23-02-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 23-02-04 14:04

J W Nielsen:
> > Bundkortet understøtter i følge Solteks cpu-supportliste kun XP2600+
> > med 133 MHz FSB. Måske har I fået fat i en med 166 MHz FSB?
> >
> Hej Thomas...
> Hvor kan jeg se det henne ???

Kig på www.amdboard.com/amdid.html

Det sidste tegn i OPN-koden (Ordering Part Number) skal være C svarende til
FSB = 266/133 MHz. Hvis det sidste tegn er D, er FSB 333/166 MHz.

OPN står på cpu'en og måske også på din faktura eller emballage.

AMD'en skal desuden være en Thoroughbred og ikke en Barton

Jeg vil hverken udelukke eller garantere at du kan få en stabil maskine med
Thoroughbred XP2600+ 333/166 og Soltek-bundkortet, men optimalt hurtigt
kommer den i hvert fald ikke til at køre, da Soltek 75kav har en max FSB på
150 MHz.

Hvis du har købt den forkerte cpu og ikke kan returnere den, kan du måske
finde nogen der vil bytte med en XP2400+ thoroughbred. Den fungerer i hvert
fald fint på dit bundkort.

-Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste