Network load sharing - hvordan
Fra : Ukendt

Dato : 20-02-04 12:04

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-04 09:19

"[8550] Niels Chr. Sørensen" <ncs[at]pc[dot]dk> wrote in message

> Hejsa,
>
> Et ret simpelt spørgsmål men så vidt jeg kan se med mange svar. Jeg
> vil gerne lave den bedst tænkelige løsning, derfor denne posting.
>
> Jeg er vant til at arbejde med SGI - her er løsningen simpelthen at
> købe og installere "Load sharing" - så virker det bare - men hvordan
> gør man bedst i Linux (Debian woody patchet til kernel 2.4.18)?
>
> Når man nu har 2 DSL linier, en fiberforbindelse eller andre rare
> udgange man kan anvende og en masse brugere der er NAT'tede bag
> disse, hvordan laver man så bedst en load-sharing transparent så
> [...]

Til alle der måtte have læst dette indslag er her en followup (der kom
såmænd ingen svar - en nat med google løste mit problem):

Følgende er kun godt for et lokalnet med flere brugere og henvender sig
således IKKE til hverken modelbrugere eller enkeltbrugere med behov for
flere udgange.

Man kan med fordel læse lidt om advanced routing på "lartc" - hele
dokumentet er absolut anbefalelsesværdigt men især må afsnit 4.2 nærlæses:
http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html#AEN298

Til sidst linkes til Julian Anastasov's patches:
http://www.ssi.bg/~ja/#routes
De kan med fordel installeres i kernel!

Julian henviser til "Nano-Howto to use more than one independent Internet
connection" af Christoph Simon: http://www.ssi.bg/~ja/nano.txt
Advarsel: Det kræver en kop kaffe at læse det hele igennem, men derefter
følte jeg mig så godt rustet at jeg nu er gået igang med at implementere
denne løsning.

/Niels
DjurslandS.net