UDDRAG FRA
WWW.FS.DK
Prismarkedsføring
Forbrugerombudsmandens vejledning
Februar 2002
Pris og kvalitet er noget, der altid interesserer forbrugerne. De
erhvervsdrivendes prisoplysninger indgår da også som en vigtig del af
markedsføringen for varer og tjenesteydelser.
Målet med denne vejledning er at sikre en mere reel priskonkurrence mellem
de erhvervsdrivende ved at hjælpe dem til at anvende korrekte prisangivelser
i markedsføringen. Forbrugerne har krav på sandfærdige, klare og utvetydige
oplysninger om priser og andre faktiske forhold.
Husk at prismarkedsføring bedømmes med udgangspunkt i det helhedsindtryk,
den umiddelbart giver forbrugerne. Ordvalg, annoncens opsætning og samspil
mellem forskellige markedsføringsmidler skaber helhedsindtrykket.
Grundlæggende for al erhvervsmæssig aktivitet er forbudet i
markedsføringslovens § 1 mod handlinger, der strider mod god
markedsføringsskik.
Af særlig relevans i forbindelse med prismarkedsføring er
markedsføringslovens § 2, stk. 1:
Om særtilbud bestemmes det i markedsføringslovens § 2 a, stk. 3