/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
klar til maling...eller hvad ??
Fra : Svend Brandt Jensen


Dato : 19-02-04 23:23

Hej NG

Claus forstalte for et par tråde siden lidt om rengøring, men lad mig få det
hele med (hvis der er mere....)

Jeg har strippet dækket og cockpittet for alle beslag med mere
Jeg er igang med at fjerne rester af sikaflex på skroget
Jeg kender ikke noget til hvilken maling der er brugt før
Jeg har en "air-less" Wagner 800 sprøjtesystem
Jeg har indkøbt 2 komponent lightprimer fra Hempel
Jeg har indkøbt den gelcoat farvede 2 komponent maling også fra Hempel

Hvad er de rigtige steps nu ??? Hvad er rækkefølgen og hvilke materialer
skal jeg bruge for at ende op med et nymalet dæk/cockpit ???

/Svend

Gennemgribende renovation af Maxi 77 (efterhånden danmarks dyreste....)



 
 
Olau (19-02-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 19-02-04 23:43


"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:403538ff$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Claus forstalte for et par tråde siden lidt om rengøring, men lad mig få
det
> hele med (hvis der er mere....)
>
> Jeg har strippet dækket og cockpittet for alle beslag med mere
> Jeg er igang med at fjerne rester af sikaflex på skroget
> Jeg kender ikke noget til hvilken maling der er brugt før
> Jeg har en "air-less" Wagner 800 sprøjtesystem
> Jeg har indkøbt 2 komponent lightprimer fra Hempel
> Jeg har indkøbt den gelcoat farvede 2 komponent maling også fra Hempel
>
> Hvad er de rigtige steps nu ??? Hvad er rækkefølgen og hvilke materialer
> skal jeg bruge for at ende op med et nymalet dæk/cockpit ???
>
> /Svend
>
> Gennemgribende >>>renovation<<< af Maxi 77 (efterhånden danmarks
dyreste....)
>
>

Hvorfor alt det arbejde når du alligevel sender båden til renovation
Undskyld jeg kunne ikke lade være.
Hilsen Olau



Claus Tersgov (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-02-04 05:20



Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:


> Jeg har strippet dækket og cockpittet for alle beslag med mere
> Jeg er igang med at fjerne rester af sikaflex på skroget
> Jeg kender ikke noget til hvilken maling der er brugt før
> Jeg har en "air-less" Wagner 800 sprøjtesystem
> Jeg har indkøbt 2 komponent lightprimer fra Hempel
> Jeg har indkøbt den gelcoat farvede 2 komponent maling også fra
Hempel
>
> Hvad er de rigtige steps nu ??? Hvad er rækkefølgen og hvilke
> materialer skal jeg bruge for at ende op med et nymalet dæk/cockpit

Først afrenser du grundigt med en malerrens (grundrens) og gerne flere
gange for at få alt voks og polish af.

Så affedter du med en acetone eller cellolosefortynder.

Så sliber du til passende overflade.

Så affedter du igen

Så spartler du dybe huller med en epoxyfiller, f.eks. hempel. Så
sliber du det igen og affedter bagefter (igen)

Alle steder, der er repareret, pletter du med LP. Resten af dækket
males, når du er færdig med pletmalingen. Lad det tørre efter
anvisningerne på dåsen, og vær opmærksom på temperaturen!!

LP tørrer meget langsommere, hvis det er under 10-15 grader. Vi taler
om dage..

HUSK!!! At bruge *rigtigt* åndedrætsværn. LP er en lavmolekylær epoxy
baseret maling, og der er specielle sikkerhedsforskrifter, når den
skal sprøjtemales.

Hvis du har købt Hempels 5555 (Polybest), så skal der en speciel
fortynder til, når den skal sprøjtes. Jeg kan ikke lige huske, om det
også gælder LP. Men det står på dåsen eller indlægsseddelen.

Når 5555 skal sprøjtes på, skal den sprøjtes "vådt-i-vådt". Det kan du
finde mere om på Hempels hjemmeside.

Men du skal være opmærksom på temperaturen, Skal du have et godt
resultat, så *skal* du have 18-20 grader. Du kan ikke male i en lade
eller andre uopvarmede lokaler. Det bliver *ikke* godt.

Mindste temperaturen er absolut 15-16 grader.

Claus





Claus Tersgov (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-02-04 05:38



Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Alle steder, der er repareret, pletter du med LP. Resten af dækket
> males, når du er færdig med pletmalingen. Lad det tørre efter

Du skal naturligvis også male over pletterne. Ideen er jo, at det får
en ekstra gang, men det smuttede ud af teksten

Claus



Svend Brandt Jensen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Svend Brandt Jensen


Dato : 20-02-04 08:56

Tak Claus, det var den rækkefølge jeg efterlyste.....det duer.

/Svend

Claus Tersgov wrote:
> Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
> følgende:
>
>> Alle steder, der er repareret, pletter du med LP. Resten af dækket
>> males, når du er færdig med pletmalingen. Lad det tørre efter
>
> Du skal naturligvis også male over pletterne. Ideen er jo, at det får
> en ekstra gang, men det smuttede ud af teksten
>
> Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste