memtest
Fra : claus larsen

Dato : 19-02-04 22:06

Hej.

Jeg kører nu en mentest på min meget ustabile amd64. Maskinen er
selvfølgelig gået ned undervejs i testen. Jeg kørte en memtest med
option -all.

Den kommer med en række failure, men jeg kan desværre kun få lov til at
se en lille del af dem da maskinen nu hænger.

bit flip kommer med faulire:0xff5fffff != 0x00fffffe at offset 0x01dcca01

bit stream

solid bits

bit spread

block sequential osv kommer med lign meddeelser

run 9 compleated in 210 seconds ( 5 test showed errors

øhm, vedrører denne memtest kun ram?

Kan jeg konkludere at det er mine ram der er dårlige?

Jeg går ud fra at et test med så mange failure helt klart viser at den
er gal med hardwaren. Jeg kan jo desværre ikke vise testen i sin helhed .

Men; Kan jeg få lidt forklaring på det her?

Hilsen Claus

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-02-04 23:57

claus larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> [...]
> er gal med hardwaren. Jeg kan jo desværre ikke vise testen i sin
> helhed .
>
> Men; Kan jeg få lidt forklaring på det her?

Det er (heldigvis) ikke noget jeg har haft de store chancer for at
opdyrke min viden indenfor. (Jeg tror ikke at jeg har set en RAM fejl
siden en gang i 1993 hvor selveste Linus forklarede mig hvad en NMI
interrupt kunne skyldes.) Men altså:

Du har temmelig sikkert et hardware problem, og det kan være fysisk
syge RAM klodser, men såvidt jeg har opsnuset så er der en del BIOS
opsætninger man kan komme til at sætte forkert, enten ved at sætte
timing parametre for aggressivt, eller ved at mappe tingene forkert så
det Linux tror er RAM i virkeligheden er memory-mapped I/O eller
lignende.

Er der en hardware guru til stede i gruppen?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-02-04 02:15

claus larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Jeg kører nu en mentest på min meget ustabile amd64. Maskinen er
> selvfølgelig gået ned undervejs i testen. Jeg kørte en memtest med
> option -all.

Kan sådan en maskine ikke køre memtest86? Hvis det er muligt vi du
kunne tage en evt. defekt Linux-installation eller harddisk ud af
ligningen.

Se http://www.memtest86.com/

Hvis der er flere stænger RAM i maskinen bør du teste dem en af
gangen.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Kim Hansen

Dato : 20-02-04 12:00

Kim Hansen <k-spam2003@oek.dk> writes:

> Kan sådan en maskine ikke køre memtest86? Hvis det er muligt vi du
> kunne tage en evt. defekt Linux-installation eller harddisk ud af
> ligningen.
>
> Se http://www.memtest86.com/

Rettelse, det ser ud til at der er kommet en ny version af memtest86
der netop kan køre på AMD64, den ligger på:
http://www.memtest.org/#history

Fra : Claus Larsen

Dato : 21-02-04 12:02

Kim Hansen wrote:

> Rettelse, det ser ud til at der er kommet en ny version af memtest86
> der netop kan køre på AMD64, den ligger på:
> http://www.memtest.org/#history

ok. Nu fik jeg så lavet et boot.iso med memtest, smart. Det kører så fra
cdromdrevet. Jeg kan slet ikke gennemskue alt det der testes men jeg
prøver med forskellige configurationer. Der er en kolosal masse errors i
den test.

Hilsen Claus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-02-04 12:16

Claus Larsen wrote:

<KLIP>

> ok. Nu fik jeg så lavet et boot.iso med memtest, smart. Det kører så fra
> cdromdrevet. Jeg kan slet ikke gennemskue alt det der testes men jeg

Det er blot forskellige mønstre af nuller og et-taller, der skrives og
læses igen samt flyttes rundt, med og uden cache.

> prøver med forskellige configurationer. Der er en kolosal masse errors i
> den test.

Uanset hvad skal der ikke komme errors i testen; det tyder på defekt
RAM, evt. bundkort og/eller overclocket ditto.

Så du skal altså fjerne evt. overclocking, sætte BIOS tilpas
konservativt og teste RAM-modulerne eet af gangen.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-02-04 12:28

On 2004-02-21, Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> wrote:
> [...]
> cdromdrevet. Jeg kan slet ikke gennemskue alt det der testes men jeg
> prøver med forskellige configurationer. Der er en kolosal masse errors i

memtest skriver og læser 0 og 1 til hver enste bit/hukommelsescelle i
hukommelsen. De forskellige tests er designet til at _maksimere_
sandsynligheden for at rammen fejler. memtest stresser altså rammen mest
muligt.

En stabil maskine vil ikke give fejl ved kørsel af memtest 24/7 i flere
uger.

En næsten stabil maskine vil give 1 til 2 fejl over en 4 ugers test (har
jeg haft en del af).

En ustabil maskine vil fejle _meget_ hurtigt. Du hører desværre til
sidste gruppe! Test med en ramblok ad gangen for at finde den ram
blok der fejler. Du kan godt komme ud for at begge blokke er ok, hver
for sig, men at der kommer fejl når begge installeres!

Mvh Thomas, 2720

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-03-04 10:28

Claus Larsen wrote:

> [...]
> cdromdrevet. Jeg kan slet ikke gennemskue alt det der testes men jeg
> prøver med forskellige configurationer. Der er en kolosal masse errors i

Prøv at sætte "safe defaults" op i din bios.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Line Traugott Larsen

Dato : 03-03-04 21:28

Kim Hansen wrote:

> Rettelse, det ser ud til at der er kommet en ny version af memtest86
> der netop kan køre på AMD64, den ligger på:
> http://www.memtest.org/#history

Takker alle for svar. Efter at have kørt memtest på maskinen sendte jeg
den tilbage til www.t-data.dk hvor jeg havde købt maskinen.

Jeg har nu fået den tilbagesendt, kvit og frit og uden problemer ,og alt
virker. Det var defekte ram.

Hilsen Claus