Dropdown menu
Fra : dav

Dato : 19-02-04 19:41

Hej

Hvor finder man et godt script til en dropdown menu - i første omgang en
"lodret" altså så den falder ned fra toppen.

Den skal være gratis - virke i Mozilla, Opera, IE fra 5.5

Og helst være relativt let at sætte op.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes R. Petersen

Fra : Christian

Dato : 19-02-04 20:30

dav wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> "lodret" altså så den falder ned fra toppen.
>
> Den skal være gratis - virke i Mozilla, Opera, IE fra 5.5

<select>
<option value="">tekst</option>
</select>

Var det, det du efterlyste?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-02-04 22:33

dav skrev:

> Hvor finder man et godt script til en dropdown menu - i første
> omgang en "lodret" altså så den falder ned fra toppen.
>
> Den skal være gratis - virke i Mozilla, Opera, IE fra 5.5

Her:
<http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/mhaList/readme.html>

Det er så afgjort den bedst understøttede javascriptmenu jeg
kender.

Den kan sættes op som træmenu (lodret) eller som dropdown (lodret
eller vandret).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : dav

Dato : 20-02-04 19:13

Her:
> [...]
> kender.
>
> Den kan sættes op som træmenu (lodret) eller som dropdown (lodret

Tak

Jeg har dog det problem at der sker underlige ting hvis jeg forsøger at
ændre menuens position vha. css position absolute.
Jeg kan ikke gennemskue hvorfor.
Men submenuerne kommer til at stå langt fra hovedpunktet.

Ret underligt.

Vh. Jes

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-04 23:00

dav skrev:

> Jeg har dog det problem at der sker underlige ting hvis jeg
> forsøger at ændre menuens position vha. css position absolute.
> Jeg kan ikke gennemskue hvorfor.

Har du et link til din side? (læs evt.
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>)

> Men submenuerne kommer til at stå langt fra hovedpunktet.

Spørgsmål 1: Har du i det hele taget brug for absolut
positionering? Hvad er det du gerne vil opnå?

Spørgsmål 2: Hvad positionerer du i forhold til (kender du måden
placeringen af positionerede elementer beregnes?) - og hvad vil du
gerne positionere i forhold til?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : dav

Dato : 23-02-04 15:11

> Spørgsmål 1: Har du i det hele taget brug for absolut
> positionering? Hvad er det du gerne vil opnå?

Jeg kunne godt tænke mig at opnå den kontrol det giver at kunne placere
menuen lige der hvor jeg vil.

Jeg undrer mig også over hvad der sker med menuen når jeg bruger det -
jeg kan ikke gennemskue det. Men det ser mærkeligt ud.

> Spørgsmål 2: Hvad positionerer du i forhold til (kender du måden
> placeringen af positionerede elementer beregnes?) - og hvad vil du
> gerne positionere i forhold til?

Jeg bruger position : absolute - og så vidt jeg ved er det i forhold til
øverste venstre hjørne af skærmområdet.

Jeg prøver at bygge et site helt uden brug af tabeller, frames og andre
trix. Kun CSS.

Hvad ville du foreslå? Jeg er åben og lytter gerne.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-02-04 15:15

dav wrote:

> Hvad ville du foreslå? Jeg er åben og lytter gerne.

Det er lidt svært at komme med forslag, når du ikke giver et link til
den side, der volder problemer. (Læs gerne den side, Jens henviste til)

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : dav

Dato : 23-02-04 15:25

> Det er lidt svært at komme med forslag, når du ikke giver et link til
> den side, der volder problemer. (Læs gerne den side, Jens henviste til)

Ja det er selvfølgelig korrekt - men jeg har ikke lagt det ud endnu -
har kun arbejdet med det lokalt - og da det ikke gør som jeg vil har jeg
ikke lagt det ud.
Men jeg må arbejde noget mere med det - det kan jo være at jeg finder en
løsning.

Men jeg troede bare at jeg kunne "indkapsle" hele koden i en <DIV> og så
positionere det der hvor jeg ville - med absolute position.
Men så nemt var det ikke - desværre.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-02-04 15:40

dav wrote:

> Ja det er selvfølgelig korrekt - men jeg har ikke lagt det ud
> endnu - har kun arbejdet med det lokalt - og da det ikke gør som
> jeg vil har jeg ikke lagt det ud.

Det behøver jo heller ikke være en færdig og fungerende side, du
lægger ud - det er jo det, der er pointen. De fleste internetudbydere
tilbyder gratis webhotel - om ikke andet er der sikkert også nogle
gratis, du kan benytte dig af til formålet.

> Men jeg må arbejde noget mere med det - det kan jo være at jeg
> finder en løsning.

Hvis du gør, så sig til her i gruppen - gerne i samme "tråd" - og
fortæl, hvad der gik galt, og hvad du gjorde for at løse problemet.
Det kan være, andre har gavn af løsningen (og så undgår nogen måske
at bruge tid på at forsøge at finde en løsning selvom problemet ikke
længere er der).

> Men jeg troede bare at jeg kunne "indkapsle" hele koden i en <DIV>
> og så positionere det der hvor jeg ville - med absolute position.

Absolut positionering giver ofte problemer, idet absolut
positionerede elemter fjernes fra dokumentets flow. Endvidere vil et
absolut positioneret element placeres absolut i forhold til det
omgivende element (såfremt dette er relativt, absolut eller fixed
positioneret).

> Men så nemt var det ikke - desværre.

Nej - og det er netop derfor, det er en god ide at lade andre se
siden

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 15:50

dav skrev:

> Ja det er selvfølgelig korrekt - men jeg har ikke lagt det ud
> endnu - har kun arbejdet med det lokalt - og da det ikke gør
> som jeg vil har jeg ikke lagt det ud.

Der er forskel på at lægge en side ud og at offentliggøre den. Du
kan sagtens have testsider liggende på nettet - og det er næsten en
nødvendighed hvis du skal have brugbar hjælp her i gruppen.

> Men jeg troede bare at jeg kunne "indkapsle" hele koden i en
> <DIV> og så
> positionere det der hvor jeg ville - med absolute position.

Det kan du (formentlig) også. Humlen er at du ofte har brug for at
positionere i forhold til mindre dele af en side i stedet for hele
siden. I dit tilfælde er det måske din menu - eller den beholder
som indeholder din menu. Se fx siden her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/position.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-02-04 16:10

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

><http://www.gyros.dk/usenet/html/position.shtml>

Centreringen virker ikke i ie5

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : dav

Dato : 23-02-04 16:27

> [...]
> siden. I dit tilfælde er det måske din menu - eller den beholder
> som indeholder din menu. Se fx siden her:

Jeg ved ikke hvad der skete - men menuen var denne:

http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/mhaList/readme.html

som en her fra gruppen anbefalede at jeg prøvede.

Den er også helt som det jeg søger - men som sagt har jeg haft svært ved
at finde ud af hvordan man flytter og tilpasser den.

Vh. Jes

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-02-04 16:36

dav wrote:

> http://users.cybercity.dk/%7Edsl58854/articles/mhaList/readme.html
> Den er også helt som det jeg søger - men som sagt har jeg haft
> svært ved at finde ud af hvordan man flytter og tilpasser den.

Jamen, så lad os dog se en testside, hvor du benytter menuen. Alt andet
vil blot være en omgang blindebuk.

Fra : dav

Dato : 23-02-04 16:51

> Jamen, så lad os dog se en testside, hvor du benytter menuen. Alt andet
> vil blot være en omgang blindebuk.

Ok - jeg vender straks tilbage.

Vh. Jes

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-04 16:15

Peter Loumann skrev:

> Centreringen virker ikke i ie5

Det ved jeg godt. Jeg gider ikke tilføje hacks til simple
eksempelsider - med mindre eksemplerne altså skal demonstrere
hacket . Det er ikke afgørende om boksen er centreret eller ej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lobais

Dato : 20-02-04 07:26

Thu, 19 Feb 2004 19:40:53 +0100. skrev dav:

> Den skal være gratis - virke i Mozilla, Opera, IE fra 5.5

Jeg har en css dropdown menu liggende. Den kræver blot at din menu et
lavet som

<ul>
<li>punkt</li>
<li>drop
<ul>
<li>punkt</li>
<li>punkt</li>
</ul>
</li>
<li>punkt</li>
</ul>

Ie vil dog vise den foldet ud fra starten da den kræver :hover
understøttelse af li.

--
Thomas
- "Videnskab uden religion er lam,