ECHELON
Fra : Spangkuk

Dato : 19-02-04 17:09

Nå, D'Herrer,

jeg er netop blevet færdig med "Gåden om ECHELON" af Bo
Elkjær og Kenan Seeberg.

Nogen der har læst den ?

Nogle kommentarer til bogen ?

Er det paranoia eller tæt på sandheden ?

Spang

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-02-04 17:28

On Thu, 19 Feb 2004 17:09:08 +0100
"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> wrote:
> [...]
>
> Nogen der har læst den ?
>
> Nogle kommentarer til bogen ?
>
> Er det paranoia eller tæt på sandheden ?

læste den da den i sin tid kom ud. Deres gennemgang af stoffet er ret
sagligt fremstillet synes jeg, men de er journalister så lidt
"spænding"[1] er der da proppet ind i bogen (hvilket nok kan vække lidt
paranoia hos visse typer.

MVH
Kim

[1] Hermed ikke sagt at der er falske informationer i bogen, for det ved
jeg ikke noget om, men det er mere måde hvormed bogen er skrevet.

--
Fund of Fundanemt - Join the User Group
http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-02-04 18:00

Kim Schulz wrote:

> [...]
> sagligt fremstillet synes jeg, men de er journalister så lidt
> "spænding"[1] er der da proppet ind i bogen (hvilket nok kan vække

Jeg har i et stykke tid overvejet at købe bogen, er den det værd?

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-02-04 18:24

[snip]
> Jeg har i et stykke tid overvejet at købe bogen, er den det værd?

jeg synes den var interessant - især fordi det var skrevet på en
faglitterær måde hvor de kommer med beviser mod forskellige politikeres
(og andre) udtalelser til offentligheden samt historier om hvordan de
har opsøgt informationer, kilder osv.
Hvis du er i tvivl, så kan du jo evt. låne den på biblioteket.

Fra : Alex Holst

Dato : 19-02-04 21:25

Spangkuk wrote:
[..]

Jeg har ikke selv laest bogen men vil tro der er en lov der siger, at
hvis man gaar op i Echelon, saa skal man laese Cryptome's filer om sagen:

   http://cryptome.org/cryptout.htm#Echelon

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-02-04 23:15

Alex Holst wrote:

> http://cryptome.org/cryptout.htm#Echelon

Jeg brugte lige lidt fritid på at læse, og hvis man skulle være
decideret i tvivl om ECHELONS eksistens, er det rigtige sted at starte
nok EU parlamentets "REPORT on the existence of a global system for the
interception of private and commercial communications (ECHELON
interception system)".
http://cryptome.org/echelon-ep-fin.htm

Kort uddrag:

A. whereas the existence of a global system for intercepting
communications, operating by means of cooperation proportionate to
their capabilities among the USA, the UK, Canada, Australia and New
Zealand under the UKUSA Agreement, is no longer in doubt; whereas it
seems likely, in view of the evidence and the consistent pattern of
statements from a very wide range of individuals and organisations,
including American sources, that its name is in fact ECHELON, although
this is a relatively minor detail,

B. whereas there can now be no doubt that the purpose of the system is
to intercept, at the very least, private and commercial communications,
and not military communications, although the analysis carried out in
the report has revealed that the technical capabilities of the system
are probably not nearly as extensive as some sections of the media had
assumed,

C. whereas, therefore, it is surprising, not to say worrying, that many
senior Community figures, including European Commissioners, who gave
evidence to the Temporary Committee claimed to be unaware of this
phenomenon,
<<

--
Niels Callesøe - dk pfy
Peddling Ourselves To Death, an essay by Fred:

Fra : Monty

Dato : 22-02-04 21:46

Jeg har med stor iver læst bogen og hvis ikke man er paranoid så bliver
man det da af at læse den.
Det der "bekymrer" mig mest er at den teknik de beskriver i bogen. Altså
den med at et land ikke må spionere mod sine egne bogere men istedet får
naboen til det og omvendt. Derefter er der lidt bytte bytte købmand. Det
er jo en smart måde at omgåes landet love på.

Men om det fungere som det er beskrevet i bogen i praksis er svært at
vurdere.

Monty