Skærme
Fijala 3554
TFT/LCD
Fra : ChristianTC

Dato : 19-02-04 11:08

Hej NH
Hvad er forskellen på en TFT og en LCD skærm? Og hvad skal jeg være
opmærksom på når jeg skal købe en fladskærm?

MVH
Christian

Fra : Brian Hansen

Dato : 20-02-04 03:03

> Hvad er forskellen på en TFT og en LCD skærm?
LCD er en overordnet betegnelse for skærmene.
TFT er en af de teknologier man bruger til at lave LCD-skærme med.

Stort set alle skærme idag er TFT-skærme.

>Og hvad skal jeg være opmærksom på når jeg skal købe en fladskærm?

Det afhænger lidt af hvad du bruger din maskine til.

Responstid - lav som mulig. De nyeste skærme ligger på 16mS

Kontrast - høj som mulig. Så sort er sort og ikke grå. Ligger vel fra 250:1
til 500:1.

Synsvinkel - høj som mulig. Muligt at se skærmen i en skæv vinkel. (110-170)

Brian

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-02-04 13:04

"Brian Hansen" <blh@e-mail.dk> skrev

> Responstid - lav som mulig.

Ikke nødvendigvis. Responstiden er et fremragende salgsargument men
sandheden er, at et dårligt konstrueret 16 ms panel, kan virke langsommere
end et godt 30 ms panel. Desuden "snyder" nogle paneltyper sig til en lav
responstid ved at gå på kompromis med antallet af farver. (Læs mere:
http://www.tomshardware.com/display/20030626/lcd-05.html)

> Kontrast - høj som mulig. Så sort er sort og ikke grå. Ligger vel fra
250:1
> til 500:1.

Enig i, at kontrasten skal være så god som muligt. Men én ting er, hvad
producenten opgiver i sit datablad - en anden er virkeligheden. Visse
paneltyper kan prale med kontrastforhold på op til 800:1 - men i
virkeligheden klarer de sig måske ikke bedre end en skærm opgivet til 350:1.

> Synsvinkel - høj som mulig. Muligt at se skærmen i en skæv vinkel.
(110-170)

Enig! Men igen er én ting producentens opgivelser - en anden er
virkeligheden!

mvh
Peter