Kan ikke boote efter strømsvigt
Fra : Morten Trab

Dato : 18-02-04 19:11

Hvad kan der være sket for en RedHat 7.3 server, som blot skriver LI når den
skal boote efter et strømsvigt??

Evt. nogle hints til at få den på rette køl igen, hurtigst muligt??

--

Mvh,/Best regards,
Morten Trab

Ved direkte mail, fjern da REMOVE fra adressen.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-02-04 19:14

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

>Hvad kan der være sket for en RedHat 7.3 server, som blot skriver LI når den
>skal boote efter et strømsvigt??

Enten har du hældt en ny kerne på uden at lilo'isere den. Eller
også har MBR'en det skidt.

Boot fra en rescue disk.

(Noget à la "linux root=/dev/hda1 ro")

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten Trab

Dato : 18-02-04 20:53

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Enten har du hældt en ny kerne på uden at lilo'isere den. Eller
> også har MBR'en det skidt.
>
> Boot fra en rescue disk.

Rescue disken har det desværre skidt :( Den kan ikke læses :(

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 18-02-04 22:11

In <c10fkd$tbq$1@svr-1.homedir.dk> "Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> writes:

>"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

>Rescue disken har det desværre skidt :( Den kan ikke læses :(

Vel, saa download en knoppix og boot fra den.

Mvh
Martin

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 09:31

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Vel, saa download en knoppix og boot fra den.

?? Øøøhhhh...Det har jeg aldrig hørt om før, hvad er det?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-02-04 09:28

Morten Trab wrote:
> Rescue disken har det desværre skidt :( Den kan ikke læses :(

Så boot fra redhat 7.3 installations cd'en i rescue mode.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 09:40

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Så boot fra redhat 7.3 installations cd'en i rescue mode.

Det prøver jeg da så bare :)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-02-04 10:18

Morten Trab wrote:
> Det prøver jeg da så bare :)

Hvis den vil boote og genkender dine partitioner,
så se hvad den mounter dem som.

Så skal du lave en

chroot /mnt/derhvordinrootermountet

og køre lilo.

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 13:09

> Hvis den vil boote og genkender dine partitioner,
> så se hvad den mounter dem som.
>
> Så skal du lave en
> chroot /mnt/derhvordinrootermountet
> og køre lilo.

Den skriver stadig blot LI ved opstart :(

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-02-04 13:26

Morten Trab wrote:
> "Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Den skriver stadig blot LI ved opstart :(

Genkendte den alle dine partitioner?

Hvad skriver den når du kører lilo i rescue?

Lister bios'en alle dine diske?

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 13:39

> Genkendte den alle dine partitioner?

Umiddelbart ja...
Den kunne ikke finde 2, men det er 2 IDE diske der er pillet fra, for at jeg
kunne få kablet til at nå til et CD-rom drev...

> Hvad skriver den når du kører lilo i rescue?

Noget med at den ikke kan finde disken på 0x82 og at /dev/sda ikke er første
disk...

> Lister bios'en alle dine diske?

Og ja, den finder alle diske som den skal :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-02-04 07:20

Morten Trab skrev i -dk.edb.system.unix:

> Umiddelbart ja...
> Den kunne ikke finde 2, men det er 2 IDE diske der er pillet fra, for at jeg
> kunne få kablet til at nå til et CD-rom drev...

MS OS'er synes ikke om at få fjernet diske, det kan ændre på hvilke partitioner
der ligger hvor, hvordan har Linux det med det?

(jeg er klar over at der er makante forskælle på hvordan Linux og MS's OS'er
håndtere diske, bare ikke på dette stadie)

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-04 18:54

Den Fri, 20 Feb 2004 07:20:14 +0100 skrev Ivar Madsen:

>MS OS'er synes ikke om at få fjernet diske, det kan ændre på hvilke partitioner
>der ligger hvor, hvordan har Linux det med det?

Sålænge der er tale om IDE: bedøvende ligeglad, diskene er navngivet
efter controller og master/slave:

primary master: /dev/hda
primary slave: /dev/hdb
secondary master: /dev/hdc
secondary slave: /dev/hdd

Ved SCSI bliver diskene derimod navngivet efter den rækkefølge de
detectes, så her er man nødt til at bruge LABEL= hvis man vil kunne
rykke rundt på diskene.

Den disk /boot ligger på skal man ikke forvente at kunne flytte på, både
af hensyn til BIOS/LILO/GRUB, og til root=/dev/xxx option til kernen,
som ikke forstår LABEL= syntax (det gjorde den i hvert fald ikke sidst
jeg checkede), det er kun mount der gør det. Derfor skal man altid sørge
for at /boot ligger på enden /dev/hda eller /dev/sda, afhængig af
hvad BIOS er sat til at boote fra.

Mvh
Kent

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 13:45

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skriver den når du kører lilo i rescue?

sh-2.05a# lilo
Warning: /dev/sda is not on the first disk
Warning: BIOS drive 0x82 may not be accessible
Added linux *
sh-2.05a#

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-02-04 14:36

Morten Trab wrote:
> [...]
> Warning: BIOS drive 0x82 may not be accessible
> Warning: BIOS drive 0x82 may not be accessible
> Warning: BIOS drive 0x82 may not be accessible

Hm, det ville nok hjælpe lidt med en
oversigt over, hvilke scsi diske du har i maskinen,
og hvad der står i /etc/lilo.conf og /etc/fstab

Fra : Morten Trab

Dato : 19-02-04 18:19

"Morten Trab" <mortenREMOVE@trab.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan der være sket for en RedHat 7.3 server, som blot skriver LI når
den
> skal boote efter et strømsvigt??
>
> Evt. nogle hints til at få den på rette køl igen, hurtigst muligt??

Vi valgte at køre en opgradering på den, så nu er den på plads igen...