Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 18-02-04 12:33

Meddelelserne 1-10 fra tråden
Besked 1 i tråden
Fra:Rasmus Nielsen (rasmusn@rasmusn.dk)
Emne:Validering af form

View this article only
Nyhedsgruppe:dk.edb.internet.webdesign.clientside
Dato:2001-01-13 05:10:04 PST

Hej,

Hvor kan jeg læse noget om enkelt validering af forms (eks. tjekke at navn
indeholder mere end 1 bogstav, tjekke at email indeholder @ m.v.)

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
Besked 2 i tråden
Fra:Dennis Skærup Højlund Andersen (usenet@euph.dk)
Emne:Re: Validering af form

Dato:2001-01-13 06:12:03 PST

http://www.google.com/search?q=validating+forms

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Der er intet værre en aktiv dumhed."
(Johann Wolfgang von Goethe)
Besked 3 i tråden
Fra:Rasmus Nielsen (rasmusn@rasmusn.dk)

Dato:2001-01-14 00:34:02 PST

> http://www.google.com/search?q=validating+forms

Tak for linket. Jeg kan dog ikke helt få eksemplet på den første side til at
virke. Jeg har den nedenstående kode, men det er kun feltet "email" der
bliver valideret, og ikke feltet "By".

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

<script>
<!--
function valider()
{
if ((document.regneark.email.value=="")||
(document.regneark.By.value==""))
{
alert ("Du skal udfylde alle de påkrævede felter!")
return false
} file://-->
}
</script>
Besked 4 i tråden
Fra:Dennis Skærup Højlund Andersen (usenet@euph.dk)

Dato:2001-01-14 09:20:04 PST

Rasmus Nielsen wrote:
>Tak for linket. Jeg kan dog ikke helt få eksemplet på den første side til at
>virke. Jeg har den nedenstående kode, men det er kun feltet "email" der
>bliver valideret, og ikke feltet "By".

Du har ikke et sted hvor vi kan se hele siden i sammenhæng?

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Der findes to slags musik. God og dårlig."
(Duke Ellington)
Besked 5 i tråden
Fra:Jakob Andersen (jakob@andersen.as)

Dato:2001-01-14 10:18:04 PST

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> wrote
> Tak for linket. Jeg kan dog ikke helt få eksemplet på den første side til at
> virke. Jeg har den nedenstående kode, men det er kun feltet "email" der
> bliver valideret, og ikke feltet "By".

Du har en syntax fejl.

> [...]
> (document.regneark.By.value==""))
> {
> alert ("Du skal udfylde alle de påkrævede felter!")

skal være:

<SCRIPT language="javascript">
<!--
[...]
// -->
</SCRIPT>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
Fra:Jakob Andersen (jakob@andersen.as)

Dato:2001-01-13 06:34:05 PST

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> wrote
> Hvor kan jeg læse noget om enkelt validering af forms (eks. tjekke at navn
> indeholder mere end 1 bogstav, tjekke at email indeholder @ m.v.)

Spørg her, eller kig i dokumentationen.

For dit konkrete eksempel:
<SCRIPT TYPE="text/javascript">
var email = "min@email.dk";
var pos1 = email.indexOf("@");
var pos2 = email.lastIndexOf("@");
document.write(pos1 + "<br>" + pos2)
if(pos1 != pos2){
alert("En email adresse skal kun indeholde ét @");
}
if(pos1 < 0){
alert("En email adresse skal indeholde et @");
}
</SCRIPT>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "
Besked 7 i tråden
Fra:Thomas Voller (voller@nospam-voller.dk)

Dato:2004-01-31 03:52:34 PST

Hej javascript-eksperter.

Jeg har et lille problem, jeg ikke ved, hvordan jeg kan løse. Jeg validerer
en form når denne afsendes. Et uddrag af denne form og javascriptet jeg
bruger kan ses her:
http://www.voller.dk/rod/ValidateTest.html. Se venligst i kildekoden for at
se javascriptet.

Problemet er: E-mail-adresse feltet må gerne være tomt. Det er ikke påkrævet
at brugeren af siden indtaster sin e-mailadresse, PÅ NÆR hvis brugeren har
markeret feltet "Send info".
Med andre ord: Hvis brugeren sætter hak i feltet "Send info", så SKAL
brugeren også indtaste en korrekt e-mailadresse i E-mail-adresse feltet.

Hvordan skal jeg angribe det problem?

Mvh. Thomas.
Skriv en opfølgning til denne besked

Besked 8 i tråden
Fra:Lasse Reichstein Nielsen (lrn@hotpop.com)

Dato:2004-01-31 06:47:01 PST

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> writes:

> [...]
> Med andre ord: Hvis brugeren sætter hak i feltet "Send info", så SKAL
> brugeren også indtaste en korrekt e-mailadresse i E-mail-adresse feltet.

if (this.form.elements["checkbox"].checked &&
! isEmail(thisform.elements["emailadresse"].value)) {
// fejl
}

/L
Skriv en opfølgning til denne besked

Besked 9 i tråden
Fra:Thomas Voller (voller@nospam-voller.dk)

Dato:2004-01-31 08:39:49 PST

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev
> if (this.form.elements["checkbox"].checked &&
> ! isEmail(thisform.elements["emailadresse"].value)) {
> // fejl
> }

Tak for hjælpen.

Der var lige et punktum for meget ved this.form, men konceptet virker fint
nok. Desuden har jeg valgt at checke om
thisform.elements["emailadresse"].value er tom i stedet for at checke om det
er en e-mail-adresse. Så slipper jeg for, at validatoren både brokker sig
over man skal angive en e-mail-adresse og at man intastede e-mail-adresse
ikke er korrekt.

Mvh. Thomas.
Skriv en opfølgning til denne besked

Besked 10 i tråden
Fra:Rasmus Christiansen (rasmusc@vjk.dk)

Dato:2004-02-17 15:29:54 PST

Jeg bruger Danhost og deres "gamle" formmail, så jeg har noget kode a la:

<script type="text/javascript">
function fieldcheck(){
var error = 0;
if(document.all.Navn.value=="")
{
alert("Udfyld venligst navn");
document.all.Navn.focus();
error = 1;
//return false;
}
if(document.all.Tlf.value=="" & error==0)
{
alert("Udfyld venligst telefon nummer");
document.all.Tlf.focus();
error = 1;
//return false;
}
if(document.all.Afhentningstidspunkt.value=="" & error==0)
{
alert("Udfyld venligst afhentningstidpunkt");
document.all.Afhentningstidspunkt.focus();
error = 1;
//return false;
} if(error==0) {XXXXXX}
}

<form name="bestform" action="http://scripts.dandomain.dk/mailform.exe"
method="post" onsubmit="fieldcheck();return false;">

Den funger ikke helt efter hensigten. fieldcheck undersøger om navn, tlf,
osv. er udfyldt og fortæller brugeren hvis det mangler, og det er fint nok,
men når det går godt får brugeren først en fejl og derefter bliver formen
sendt afsted. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der skal stå ved
XXXXX, for det er vel der fejlen ligger ? Jeg har prøvet at sætte XXXX =
document.forms[0].submit(); men jeg får en fejl om at det object ikke kan
kaldes, men brugeren ledes alligevel videre og formen bliver sendt afsted.
Hvad gør jeg forkert ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-02-04 12:55

Rasmus Christiansen skrev:

> Meddelelserne 1-10 fra tråden
> Besked 1 i tråden

Øh - hvorfor sender du googlearkiverede indlæg til gruppen? Hvis
der er noget relevant i dem, så henvis til dem på nettet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 18-02-04 18:24

Fordi jeg har et spørgsmål.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-02-04 18:51

Rasmus Christiansen skrev:

> Fordi jeg har et spørgsmål.

Du kan sagtens stille et spørgsmål uden at sende kopier af gamle
indlæg med (det har du allerede gjort tre gange med samme
spørgsmål).

Det er svært at overskue 10 indlæg bragt i en køre i et newsindlæg.
Det er til gengæld meget let at se dem i sammenhæng på Google
Groups.

Prøv evt. at læse siden her:

   <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Det vil være meget lettere at hjælpe hvis du kan give et link til
din side.

FUT: <news:dk.admin.netikette>
Om FUT og X-FUT: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

--