Barnestole
Fra : Peter

Dato : 18-02-04 12:16

Hejsa
Jeg er i gang med en lille teknologi-opgave på HTX, om sikkerhedsseler. Lige
p.t. er jeg kommet til sikkerhedsselerne i barnestole, og er stødt på nogle
spørgsmål som jeg ikke sådan lige kan løse. Jeg håber der sidder nogle
eksperter herinde, som kender til stolene, da jeg jo ikke selv har en lille
guldklump til at kunne teste med

Jeg er kommet frem til at der i størstedelen af alle barnestole enten er en
Y-sele eller en 5-punktssele. Y-selen bliver fortrinsvis brugt til de helt
små børn, og derefter 5-punktsselen, indtil de kan bruge bilens normale
3-punktssele.

Så nu er det mine spørgsmål begynder at komme:
Hvorfor bruger man Y-/5-punktsselen til børn. Istedet for 3-punktsselen?
Hvorfor kan man ikke bruge 5-punktsselen til små børn, istedet for en
Y-sele?
Hvordan er selerne i en barnestol - er det sådan nogle der kan trækkes ud
som jeg kender det fra en normal 3-punktssele eller har de en bestemt
længde?
Er skridtstroppen ikke meget ubehagelig for barnet og sidde med (eller
afhjælper bleen dette)?
Er 5-punktsseler sikrere end den normale 3-punktssele?
Hvis dette er tilfældet, hvorfor bruger man så ikke 5-punktsseler til
voksne?

Jeg ved godt at det er en masse spørgsmål, men jeg håber at der er nogen her
som kan hjælpe mig.

På forhånd tak, og med venlig hilsen
Peter Jensen

PS. Hvis i hjælpe mig lidt ekstra vil jeg gerne have at i besvarer dette
spørgeskema http://www.misterpoll.com/results.mpl?id=598675812

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-04 12:51

Peter wrote:
> Hejsa

hej peter ;)

nu har jeg været helt turen igennem så jeg håber du kan bruge mine
erfaringer til noget ;)
min søn er knapt 10 år ;)

> [...]
> bilens normale 3-punktssele.
>
> Så nu er det mine spørgsmål begynder at komme:
> Hvorfor bruger man Y-/5-punktsselen til børn. Istedet for

en 3 punkts sele giver et tryk på tværs af barnets brystkasse og ved
hoften.. små børn er meget bløde i det, og har derfor brug for et mere
"blødt" pres fra selen, frem for det hårde ryk der kan komme fra 3
punktsselen.....

> Hvorfor kan man ikke bruge 5-punktsselen til små børn,
> istedet for en Y-sele?

ofte sidder helt små børn, med Y-selen i autostole der ligger halvvejs ned
(en Boxette mener jeg de hedder).... deres bevægelighed er ikke så stor at
de møver sig ud af selen, og sikkerheden ligger i at de er sikret på begge
sider af ryggen/hoften med stolen, og over skuldrene og i skridtet af
selen..... (eksembel : http://babysam-odense.dk/babysafe.htm )
når barnet bliver mere mobilt er 5-punkts selen et godt alternativ da den
sørger for at barnet sidder "fast" med den lille urolige mås..... det var
det siderne på den tidligere autostol sørgede for før..... eksembel :
http://babysam-odense.dk/quickfix.htm )

> Hvordan er selerne i en barnestol - er det sådan nogle der kan
> trækkes ud som jeg kender det fra en normal 3-punktssele eller har de
> en bestemt længde?

selerne justeres ind efter barnet, og beholder den faste længde.... de kan
efterjusteres efter behov (feks hvis barnet en dag har en tyk frakke på)

> Er skridtstroppen ikke meget ubehagelig for barnet og sidde med (eller
> afhjælper bleen dette)?

det afhjælper bleen..... og derudover sidder den jo ikke helt stramt... der
er stadig en smule bevægelsesfrihed..... det allervigtigste er at selen
sidder godt til..... den skal sidde så stramt på brystkassen at man lige kan
få en finger ind bagved, men ikke mere.....

> Er 5-punktsseler sikrere end den normale 3-punktssele?

ja, til små børn...

> Hvis dette er tilfældet, hvorfor bruger man så ikke 5-punktsseler til
> voksne?

det gør man jo også til de voksne der skal have numsen placeret ordentligt i
sædet (racerkører og lignende*G*)
håber ellers du forstod min forklaring længere oppe...
men den almindelige 3 punkts sele gør jo tricket, og hvis folk ellers kan
finde ud af at holde bagdelen hvor den hører hjemme, er den jo også lige så
effektiv til almindeligt brug..... 5-punkts selen er god til biler hvor folk
bliver rystet meget rundt.....

> [...]
> nogen her som kan hjælpe mig.

> PS. Hvis i hjælpe mig lidt ekstra vil jeg gerne have at i besvarer

og det gør jeg så lige også ;)
eller rettere, det gjorde jeg hvis jeg kunne*G* den går direkte ind på
resultatlisten... ikke spørgeskemaet..
her er det rigtige link : http://www.misterpoll.com/poll.mpl?id=598675812

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Friberg

Dato : 18-02-04 15:00

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> nu har jeg været helt turen igennem så jeg håber du kan bruge mine
> erfaringer til noget ;)
> min søn er knapt 10 år ;)

Du har stadig noget til gode

S Friberg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-04 15:44

Friberg wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> Du har stadig noget til gode

hehe ja det er jeg slet ikke i tvivl om... men nu er han da i det mindste
gradueret op til 3 punkts seler ;)

Fra : Friberg

Dato : 18-02-04 20:34

> 3 punkts seler ;)

senere bliver det til ingen sommetider!

S Friberg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-02-04 21:07

Friberg wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> senere bliver det til ingen sommetider!

seler??
næppe..... jeg kan naturligvis ikke garantere for hvordan han bliver når han
bliver ældre, men kan jo da kun erklære at som situationen er lige nu er det
HAM der minder os andre om at vi skal huske selen ;)
skulle vi forvilde os til at bakke ud af indkørslen inden han er spændt helt
fast, så skal du høre et ramaskrig*G*
men helt ærligt... det er et spørgsmål om opdragelse mener jeg..... jeg er
selv opdraget uden sele, men min søn har ALTID været spændt fast.... bilen
har ganske enkelt ikke bevæget sig hvis han ikke var spændt fast (og som den
nomadesjæl han er æææælsker han en god biltur*G*)

Fra : SHM

Dato : 18-02-04 12:56

"Peter" <peterjjensen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så nu er det mine spørgsmål begynder at komme:
> Hvorfor bruger man Y-/5-punktsselen til børn. Istedet for 3-punktsselen?

Det holder børnene bedre fast!

> Hvorfor kan man ikke bruge 5-punktsselen til små børn, istedet for en
> Y-sele?

Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro det er for besværligt.

> Hvordan er selerne i en barnestol - er det sådan nogle der kan trækkes ud
> som jeg kender det fra en normal 3-punktssele eller har de en bestemt
> længde?

I så fald kunne barnet nemt vride sig ud og smutte ud af stolen, hvilket
absolut IKKE er meningen.

> Er skridtstroppen ikke meget ubehagelig for barnet og sidde med (eller
> afhjælper bleen dette)?

På mange modeller er skridtselen/kliklåsen polstret, men det har kun
betydning når barnet har bare ben.

> Er 5-punktsseler sikrere end den normale 3-punktssele?

Ja! Du kan jo sammenligne 3punktselen med en Hsele, som næsten er det samme
som en 5punktsele.

> Hvis dette er tilfældet, hvorfor bruger man så ikke 5-punktsseler til
> voksne?

Tjaaa... forestil dig lige en kvinde i lang kjole og en 5-punktsele

> Jeg ved godt at det er en masse spørgsmål, men jeg håber at der er nogen
her
> som kan hjælpe mig.

Håber du kan bruge svarene.

Bente

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 18-02-04 13:06

Peter wrote:
> [...]
> kan løse. Jeg håber der sidder nogle eksperter herinde, som kender
> til stolene, da jeg jo ikke selv har en lille guldklump til at kunne

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener med en fempunktssele.
Jeg går ud fra, at det er det samme som det jeg kalder en H-sele, dvs. en
strop fra et punkt over venstre skulder, henover skulderen og ned til et
punkt ved venstre hofte, en tilsvarende strop i højre side, og et bælte til
at forbinde dem hen over hoften.

Er vi enige om det?

Når det er sagt skal jeg tilføje, at jeg *ikke* er ekspert på området.

Men...

H-selen er i almindelighed at foretrække frem for 3-punktsselen fordi den
ved sammenstød støtter begge skuldre, og dermed i al almindelig holder bdre
på kroppen. H-selen har imidlertid den ulempe, at den (for det meste) skal
fastgøres i selve sædet frem for som 3-punktsselen i bilens karosseri.

Når vi taler børnestole, er det ikke et problem, eftersom selen i
børnestolen under alle omstændigheder bl.iver fastgjort i børnestolen, som
så bliver fastgjort til bilen. Der er altså her ikke noget der taler imod
at bruge den overlegne H-sele.

Når vi taler små børn er den yderligere faktor, at de er - surprise - små.

Det betyder, at de ofte ligger halvt ned og at derfor har lettere ved at
glide neden ud af selen. Selv når de ikke ligger ned kan de meget nemt
glide nedenud fordi de ganske enkelt er så små. Dette forhindrer Y-selen.

Hvorfor bruger man så ikke Y-selen frem for H-selen i almindelighed? Fordi
de fleste voksne ikke vil bryde sig om at få en sikkerhedssele spændt tværs
henover deres forplantningsorganer!

<snip>

> Hvordan er selerne i en barnestol - er det sådan nogle der kan
> trækkes ud som jeg kender det fra en normal 3-punktssele eller har de
> en bestemt længde?

En barnestol, der ikke har justerbare stropper vil ikke være noget værd.
Dels vokser børnene, og dels er der pokker til forskel på hvor meget de
fylder hhv. med og uden vintertøj.

Men jeg tvivler på at du kan finde en barnestol, hvor denne forlængelse
fungerer på samme måde som en rullesele.

> Er skridtstroppen ikke meget ubehagelig for barnet og sidde med (eller
> afhjælper bleen dette)?

Muligvis og muligvis. Men den er altså nødvendig som stopklods. Du ser det
samme på barnestole til indendørsbrug.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Those who desire to give up Freedom in order to gain Security, will not

Fra : Peter

Dato : 18-02-04 13:44

Tak for svarene alle jer der har svaret indtil videre - jeg er utrolig glad
for at der kommer så mange svar i løbet af ingen tid.

Til Kristian - en 5-punktssele er næsten en H-sele - bare med den tilføjelse
at der går en skridtstrop ned, ligesom ved en Y-sele...

Igen tak for svarene - og dette betyder naturligvis ikke at jeg ikke vil
have flere

- Peter