Radiator, løber vandet den rigtige vej?
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 11:25

Måske spørger jeg dumt, men så er det ikke første gang ;)

Jeg synes ikke at mine radiatorer varmer tilstrækkeligt. Jeg har været
turen igennem med udluftning, udskiftning af termostater og ventiler
m.v. På trods af en fremløbstemp. på ca. 70 grader bliver mine
radiatorer kun godt og vel 'håndlune'.

Jeg har fundet ud af, at der findes to typer systemer/ventiler. Nogen
der er beregnet til montering på tilgangen og nogle der er beregnet til
montering på afgangen. Jeg har for et par år siden fået udskiftet mit
gasfyr, og måske har man i den forbindelse fået byttet om på tilgang og
retur, så vandet nu løber den 'forkerte' vej.

Er jeg helt ude i 'hampen'?

Hvordan finder jeg ud af, om vandet løber den rigtige vej?

Lidt data:
Fyr: Junkers Type ZSR 18-3 AE 23 S0800
Ventiler: Danfoss RA 2612
Radiatorer: Ældre pladeradiatorer med ventilen monteret på tilgangen.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Schrøder

Dato : 18-02-04 11:51

"Carsten Finn Rasmussen" skrev
> [...]
> gasfyr, og måske har man i den forbindelse fået byttet om på tilgang og
> retur, så vandet nu løber den 'forkerte' vej.

Jeg antager at du har skruet op for hastigheden
på cirkulationspumpen?
Da jeg klagede over det samme problem, kom
min vvs-mand anstigende med en armeret slange
som skulle skiftes. Det viste sig at under montering af fyret
blev denne slange (som sidder på bagsiden) "altid snoet"
og som følge deraf "altid slammede til".
Mit fyr var 3 år gammelt.
Efter han skiftede slangen (som han ikke fik lov at sno igen)
funkede alting som før...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 12:10

I news:4033439a$0$55932$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk <Peter Schrøder>
<nospample@se> skrev:

> Jeg antager at du har skruet op for hastigheden
> på cirkulationspumpen?

Ja da, den står på fuldt knald.

> [...]
> blev denne slange (som sidder på bagsiden) "altid snoet"
> og som følge deraf "altid slammede til".

Det samme var tilfældet her, da jeg flyttede ind for 11 år siden.
Dengang var der installeret et 10-15 år gammelt gasfyr (jeg tror det var
et Tasso). Fejlen var den samme. En armeret slange var snoet under
monteringen og blokerede for gennemstrømningen. Mit 'nye' fyr har ingen
slanger, kun rør, så det kan ikke være det samme igen.

Installationen af det nye fyr var ret omfattende, konvertering fra et
gulvmonteret Tasso til et væghængt Junkers, så muligheden for en
ombytning af fremløb og retur foreligger.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-02-04 13:47

> Hvordan finder jeg ud af, om vandet løber den rigtige vej?

Hvis du nu lader radiatoren blive kold, og så tænder den på fuld skrue... Så
kan du vel mærke om den først bliver varm ved ind- eller ved udløbet...

/Nygaard

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 14:48

I news:40335ed4$0$1587$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Keld Nygaard>
<keld@wapse.dk> skrev:

> Hvis du nu lader radiatoren blive kold, og så tænder den på fuld
> skrue... Så kan du vel mærke om den først bliver varm ved ind- eller
> ved udløbet...

Ja det er ikke noget problem.
Problemet er placeringen af termostaten. Skal den sidde ved indløb eller
udløb.

I øjeblikket sidder alle termostater ved indløb.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:04

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
> eller udløb.
>
> I øjeblikket sidder alle termostater ved indløb.

Indløb, der er en retningspil støbt i ventilhuset

--
Calle

Fra : kim rasmussen

Dato : 18-02-04 15:19

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> Måske spørger jeg dumt, men så er det ikke første gang ;)
>
> Jeg synes ikke at mine radiatorer varmer tilstrækkeligt.

Hej Carsten Finn Rasmussen
Det kan være vat termostaten er monteret forkert ,at der f.eks er en
vindueskarm.Så lukker termostaten for varmen lige så snart at det lille rum
mellem karm og termostat er varmet op til det termostaten er stillet til.
Du skal måske have termostater der har det man kalder lang føler ,hvor
føleren sidder under radiatoren og føler om der er fodkoldt og så lukker den
op for varmen.
Hvis du har gardiner der hænger ned foran termostaten virker den heller ikke
optimalt.

mvh mcloud
Blikkenslager

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 18-02-04 15:48

> [...]
den
> op for varmen.
> Hvis du har gardiner der hænger ned foran termostaten virker den heller
Hej
Prøv at afmontere en af termostaterne, og bevæg stiften så den går helt ud,
Så skal der gerne være fuld knald på radiatoren, er der det er det din
termostat der er problemet. For øvrigt har jeg set flere steder hvor der er
monteret både fremløbstermostat og returvandstermostat på samme radiator.
Det bevirker at ingen af termostaterne reager, altså åbner på grund at træk,
ja åbner gør de nok, men der kommer ikke mere vand gennem, for de skal så
åbne begge to.
Gunnar

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 16:07

I news:40337af8$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Gunnar Grooss>
<g.grooss@oncable.dk> skrev:

> Hej
> Prøv at afmontere en af termostaterne, og bevæg stiften så den går
> helt ud, Så skal der gerne være fuld knald på radiatoren, er der det
> er det din termostat der er problemet.

'Massering' af stifterne er faktisk en del af min normale
'efterårsklargøring'. Sidste efterår blev alle termostater og ventiler
(den med stiften) skiftet.

> For øvrigt har jeg set flere
> steder hvor der er monteret både fremløbstermostat og
> returvandstermostat på samme radiator.

Jeg har kun een termostat pr. radiator, og de er alle monteret ens (på
det der nu er fremløbet).

Hvad er (udover placeringen) forskellen på en fremløbstermostat og en
returvandstermostat?

Hvårnår bruger man hvad?

Hvad vil der ske, hvis man bytter om (vender vandretningen)?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:08

Carsten Finn Rasmussen wrote:
Sidste efterår blev alle termostater og ventiler
> (den med stiften) skiftet.

Af hvilken grund, stiften kan købes løs, og skiftes uden at tage vandet af.

> Jeg har kun een termostat pr. radiator, og de er alle monteret ens (på
> det der nu er fremløbet).

Som er det mest alm. og det Danfoss er lavet til

> Hvad er (udover placeringen) forskellen på en fremløbstermostat og en
> returvandstermostat?
retur vandstermostat føler ikke på rummet, men på vandet, bruges til f.eks
gulvvarme.

> Hvad vil der ske, hvis man bytter om (vender vandretningen)?
Det skal følge pilen i ventilhuset

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 17:23

I news:d2MYb.7505$yG.7427@news.get2net.dk <Calle.> <Fake@Fake.Fake>
skrev:

> Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Sidste efterår blev alle termostater og ventiler
>
> Af hvilken grund, stiften kan købes løs, og skiftes uden at tage
> vandet af.

Det var det jeg gjorde. Skiftede stiften og det hus/messingskrue den
sidder i uden at tømme anlægget.

> retur vandstermostat føler ikke på rummet, men på vandet, bruges til
> f.eks gulvvarme.

OK.

> Det skal følge pilen i ventilhuset

Det ved jeg nu (tak for det), og de vender/ er monteret rigtigt.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:36

> Det var det jeg gjorde. Skiftede stiften og det hus/messingskrue den
> sidder i uden at tømme anlægget.

Så er det ikke ventilen du har skiftet, men kun pakdåsen.

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 15:51

I news:c0vs7u$7g8$1@sunsite.dk <kim rasmussen> <raski@dbmail.dk> skrev:

> [...]
> lang føler ,hvor føleren sidder under radiatoren og føler om der er
> fodkoldt og så lukker den op for varmen.

Mine termostater *er* med 'lang føler'. De åbner og lukker også
tilfredsstillende som følge af temp., men åbner tilsyneladende ikke nok.

> Hvis du har gardiner der hænger ned foran termostaten virker den
> heller ikke optimalt.

Alle mine termostater/følere har fri luftilførsel og er ikke dækket af
gardiner eller andet.

Jeg kunne godt tænke mig en forklaring pådet med placering af
termostaten på tilgang/afgang. Måske giver det kun mening i forbindelse
med gulvvarme. Jeg kan ikke rigtigt huske, i hvilken forbindelse jeg
stødte på det :(

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-04 16:41

Det kunne lyde som om at dit anlæg måske er 1-strengs system, ved at skifte
fra en gulv-kedel med stort vandindhold til en væghængt kedel med meget
lille vandindhold, får man med 1-strengs system problemer som du beskriver.

Mvh Thomas.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 16:56

I news:40338793$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Thomas Jensen>
<Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> skifte fra en gulv-kedel med stort vandindhold til en væghængt kedel
> med meget lille vandindhold, får man med 1-strengs system problemer

Det tror jeg også det er. Hvordan kan jeg se det? Jeg har skjulte rør.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:09

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> I news:40338793$0$255$edfadb0f@dread12.news.tele.dk <Thomas Jensen>

> Det tror jeg også det er. Hvordan kan jeg se det? Jeg har skjulte rør.

du må kunne se hvor mange der løber fra fyret og ind til radiatorerne.

--
Calle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 18-02-04 18:57

Calle. wrote:

> du må kunne se hvor mange der løber fra fyret og ind til radiatorerne.

Hej Calle.
Den forstår jeg ikke helt. Ved både 1- og 2-strengs systemer kan der da
sagtens være et "fremløbsrør" og et "returrør" ved fyret. Altså, du kan ikke
ved at tælle rør ved fyret afgøre om det er det ene eller det andet system.
Ebbe.

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 23:53

Ebbe Rasmussen wrote:

> [...]
> da sagtens være et "fremløbsrør" og et "returrør" ved fyret. Altså,
> du kan ikke ved at tælle rør ved fyret afgøre om det er det ene eller

du kan da se om de gå samme sted hen, hvis det er 1 strengs ville de jo ikke
følges, så kunne man jo lige så godt have lavet 2 strengs.

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 17:40

> [...]

> skifte fra en gulv-kedel med stort vandindhold til en væghængt kedel
> med meget lille vandindhold, får man med 1-strengs system problemer

Jeg har nu (godt hjulpet af gruppen specielt Calle) fundet ud af, at
mine ventiler virker og er monteret rigtigt, samt at jeg har et
1-strengssystem.

Spørgsmålet er nu: Hvad gør jeg ved det?
Skifte/tune cirkulationspumpen er ikke så nemt, da den er integreret i
fyret.
(Når jeg mærker på fremløb og retur på fyret er temp. forskellen ikke så
stor, at jeg tror at det er der problemet ligger).

Øger jeg fremløbstemp.?
Er mine radiatorer tilstoppede? De har siddet der længe.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 18-02-04 19:01

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> (Når jeg mærker på fremløb og retur på fyret er temp. forskellen ikke
> så stor, at jeg tror at det er der problemet ligger).

Hej Carsten.
Jeg forstår ikke helt ovenstående sætning. Hvis dine radiatorer afgiver
varme, skal der da være forskel på temperaturen i de to rør. Jo mere varme
radiatorerne afgiver, jo større forskel på temperaturen i de to rør
Ebbe..

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-02-04 20:54

> [...]
> (Når jeg mærker på fremløb og retur på fyret er temp. forskellen ikke så
> stor, at jeg tror at det er der problemet ligger).

Korrekt, hvis frem og retur er ca. lige varme har du 99 % sikkert et
1-strengs system,

Dit problem er, som jeg også skrev tidligere, din nye væghængte gaskedel med
meget lille vandindhold.

Et 1-strengs system virker kun ved en 100% konstant tilførelse at varmt
vand, det havde du med din gamle Tasso, men ikke med din væghængte.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte den installatør der har monteret det
nye fyr. Måske kan problemet løses ved at lade pumpen køre konstant, - eller
en buffer beholder kan monteres.

Mvh Thomas.

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 17:03

> [...]
> Fyr: Junkers Type ZSR 18-3 AE 23 S0800
> Ventiler: Danfoss RA 2612
> Radiatorer: Ældre pladeradiatorer med ventilen monteret på tilgangen.

du må kunne mærke på de 2 radiator tilslutninger hvilken der er varmest, det
må være fremløb. Den skulle gerne sidde i toppen af di radiator.
På Danfoss ventilhuset er der en pil (ikke den du har på scalaen) der
angiver den retning flowet skal løbe i ventilen, så den skal pege ind med
raditoren.

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-02-04 17:13

I news:EZLYb.7446$8y.5492@news.get2net.dk <Calle.> <Fake@Fake.Fake>
skrev:

> du må kunne mærke på de 2 radiator tilslutninger hvilken der er
> varmest, det må være fremløb.

Det kan jeg også. Termostaterne sidder på fremløb.

> Den skulle gerne sidde i toppen af din radiator.

De sidder nu begge to i bunden.

> På Danfoss ventilhuset er der en pil (ikke den du har på scalaen) der
> angiver den retning flowet skal løbe i ventilen, så den skal pege ind
> med raditoren.

Den havde jeg ikke fået øje på. De vender rigtigt :) / :(

Jeg må lede efter en anden årsag.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 18-02-04 21:17

"> Det kan jeg også. Termostaterne sidder på fremløb.

> De sidder nu begge to i bunden.

Fremløb (tilgang) bør altid være i toppen, så er radiatoren varmest i
toppen og bliver koldere ned af. Det normale er tilløb i toppen og afgang i
bunden, De Enstrengede anlæg jeg kender, kommer varmen fra oven, til
øverste aftag af radiatoren, så går der et lidt tyndere rør ned til nederste
hvor der et T stykke ind i radiatoren, og røret fortsætter igen i fuld
størrelse. Herved presses noget af vandet ind gennem radiatoren og her kan
termostaten som regel sidde øverst. Tilgangstermostat måler på
lufttemperaturen omkring den, returventilen måler på temperaturen i det vand
der skal lukkes ud af radiatoren.
Gunnar

Fra : Calle.

Dato : 18-02-04 23:55

Gunnar Grooss wrote:
> "> Det kan jeg også. Termostaterne sidder på fremløb.

> Fremløb (tilgang) bør altid være i toppen, så er radiatoren varmest i
> toppen og bliver koldere ned af.

Det vil den blive alligevel, da varme stiger opad.

--
Calle