Beskyttelse ad HD data
Fra : Bo

Dato : 18-02-04 10:31

Jeg skal have fundet en fornuftig løsning til backup.

Jeg havde overvejet at købe en DVD-brænder, men har nu set at priserne på
HD'r er faldet meget og overvejer derfor at købe en ekstra HD istedet for.

Mit spørgsmål er så, kan man sætte en ekstra HD i og på en eller anden måde
sikre den mod utilsigtet sletning, virus m.m. ?

Jeg forestiller mig at den bedste løsning vil være en HD der kan
afmonteres.... men er der andre måder.

Mvh
Bo

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-02-04 10:38

Bo wrote:
> Jeg skal have fundet en fornuftig løsning til backup.
[..]
> [...]
> sikre den mod utilsigtet sletning, virus m.m. ?
>
> Jeg forestiller mig at den bedste løsning vil være en HD der kan

Ordentlig backup foregår bl.a. ved at backup'en er placeret fysisk
adskilt fra systemet. Så hvis du gerne vil bruge en harddisk, så
foreslår jeg at du anskaffer et eksternt USB-kabinet (max. 400 kr) og
putter den i.
Du kan aldrig sikre imod at der ikke kommer virus på din backup, hvis du
ikke har sikret systemet selv i forvejen.

"utilsigtet sletning" er netop en af grundene til at man tager backup.
RAID og lign. kan sikre imod meget, men det kan ikke sikre imod
uforsigtige system-administratorer og naturkatastrofer - derfor bør man
også opbevare backuppen et andet sted.

Peter

Fra : Bo

Dato : 18-02-04 11:01

> [...]
> adskilt fra systemet. Så hvis du gerne vil bruge en harddisk, så
> foreslår jeg at du anskaffer et eksternt USB-kabinet (max. 400 kr) og

Det lyder fornuftigt.

Hvordan er det med hastigheden via USB ?

Mvh
Bo

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-02-04 11:25

Bo wrote:

> Det lyder fornuftigt.
>
> Hvordan er det med hastigheden via USB ?

12 Mbit/s via USB 1.1 og 420 Mbit/s via USB 2 ... så vidt jeg husker.

USB2 er rigeligt. Det vil ihvertfald være mindst ligeså hurtigt som en
DVD-brænder.

Peter

Fra : Bo

Dato : 18-02-04 12:10

> 12 Mbit/s via USB 1.1 og 420 Mbit/s via USB 2 ... så vidt jeg husker.
>
> USB2 er rigeligt. Det vil ihvertfald være mindst ligeså hurtigt som en
> DVD-brænder.

Lyder godt, kan du (eller andre her) anbefale et ekstern kabinet ?
Som jeg har forstået det, så anvender eksterne kabinetter en strømforsyning,
men jeg har også hør at nogle kaninetter istedet for anvender 2 usb stik er
det noget du/I kender til ?

Jeg overvejer at købe en:Seagate Barracuda 7200.7 80GB / 7200rpm / 2MB /
8.5ms / DMA/ATA-100 (Ultra) 487 kr.

Mvh
Bo

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-02-04 12:19

Bo wrote:
> [...]

Ellers kan man da få Firewire kabinetter :)

> Lyder godt, kan du (eller andre her) anbefale et ekstern kabinet ?

Jeg har set at Zitech har et. Det så ok ud.

> Som jeg har forstået det, så anvender eksterne kabinetter en strømforsyning,
> men jeg har også hør at nogle kaninetter istedet for anvender 2 usb stik er
> det noget du/I kender til ?

"kaninetter" ... små kaniner ?

Du slipper nok ikke for strømforsyningen. Jeg ville ihvertfald ikke
forsøg at trække den slags strøm via min USB-port.

> Jeg overvejer at købe en:Seagate Barracuda 7200.7 80GB / 7200rpm / 2MB /
> 8.5ms / DMA/ATA-100 (Ultra) 487 kr.

Bare den ikke varmer for meget. Der er sikkert ikke verdens bedste
udluftning i sådan et kabinet og det er heller ikke nødvendigt med en
super-hurtig disk.

Peter

Fra : Bo

Dato : 18-02-04 15:17

Hm måske skulle jeg i stedet for se efter en "skuffe" så slipper jeg for at
skulle køre det gennem USB samtidig med at strømforsyningen kan undværes.

Det kunne være fedt hvis backupen kunne ske automatisk. Jeg har downloaded
demoversionen af Second Copy 2000 som umiddelbart virker meget tiltalende. I
den er det muligt at automatisere de forskellige backups, men idéen
forsvinder jo lidt når man skal sætte drevet i manuelt.

> "kaninetter" ... små kaniner ?

Jeg elsker små bløde kaniner Kaninpelse (Softwear ?)

Bo

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 18-02-04 12:42

"Bo" <no_name[no spam]@ofir.dk> wrote in message

> [...]
er
> det noget du/I kender til ?
>
> Jeg overvejer at købe en:Seagate Barracuda 7200.7 80GB / 7200rpm / 2MB /

Jeg bruger en maxtor usb/firewire disk. 200gb diskplads. Den har ovenikøbet
en smart knap som man kan trykke på hvorefter den spejler eens harddisk :)

/Martin

Fra : Sune

Dato : 18-02-04 12:52

On Wed, 18 Feb 2004 12:41:49 +0100, "Martin Rytter Jensen" <jensenFJERNMIG@mermaidconsulting.dk>
wrote:

>Jeg bruger en maxtor usb/firewire disk. 200gb diskplads. Den har ovenikøbet
>en smart knap som man kan trykke på hvorefter den spejler eens harddisk :)

Den knap koster dig 700 kr.

Hvis du køber samme disk + en ekstern skuffe (400kr) til disken sparer du 300kr.
Og så kan du også benytte skuffen til din fremtidige diske.

Maxtor OneTouch FireWire and USB 200GB / 7200rpm / 8MB / 9.3ms / IEEE 1394 (FireWire) / Hi-Speed
USB 9,11 kr. 1.822 kr.

Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB / 7200rpm / 8MB / 9.4ms / DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives 5,52
kr. 1.104 kr.

Mvh
Sune

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-04 21:03

Peter Mogensen wrote:

> 12 Mbit/s via USB 1.1

Korrekt.

> og 420 Mbit/s via USB 2 ... så vidt jeg husker.

Nope, 480 Mbit/s - men i praksis kommer hastigheden ikke over ca. 32-33
MB/s pga. en voldsom protokol-overhead.

> USB2 er rigeligt. Det vil ihvertfald være mindst ligeså hurtigt som en
> DVD-brænder.

Det er også rigtigt. Selv hvis man kunne få en 16x DVD-brænder og ditto
skiver, så ville det være langsommmere end USB 2.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-02-04 23:55

Nemlig - her er måske en løsning

http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=137&a=3832