Linux Newbie - Hvilken distribution...??
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 09:47

Hejsa

Jeg er fuldstændig grøn i linux verdenen...

Det jeg har brug for er en server, som skal fungere som router for et par
maskiner, så de kan komme på nettet, og selvfølgelig også kunne udveksle
alle arter af information, printer, filer...

Har kigget på Devil Linux

http://www.devil-linux.org

Lyder til at være kanon til jobbet, eller tager jeg fejl, er der andre,
måske bedre løsninger...??

Og hvilken af de store distributioner, er den 'bedste' eller at foretække,
hvis man sådan vil ha' bare mere end en server låst væk i et skab...??

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 18-02-04 09:57

Carsten skrev:

> Det jeg har brug for er en server, som skal fungere som router for
> et par maskiner, så de kan komme på nettet, og selvfølgelig også
> kunne udveksle alle arter af information, printer, filer...

Jeg bruger Debian/stable til den type opgaver. Installationen ser
ikke helt så smuk ud som i visse af de andre distributioner, men til
gengæld behøver man kun se den én gang per maskine. Debian leverer
sikkerhedsopdateringer hurtigt og effektivt (man tilmelder sig deres
sikkerhedsannonceringspostliste og kører `apt-get update &&
apt-get-upgrade`, når der er fundet og rettet sikkerhedsproblemer i
nogle af de pakker man har installeret).

Du kan i øvrigt tage et kig på <http://www.linuxbog.dk/distro/bog/>,
hvis du vil læse en dansk gennemgang af et udvalg af
linuxdistributioner.

Jacob
--
»Skal kokken nu til at læse patentjura, hvis han/hun en dag
føler sig inspireret til at lave noget nyt, og finder på en

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 18-02-04 10:30

"Jacob Sparre Andersen" <sparre@nbi.dk> wrote in message

> [...]
>
> Du kan i øvrigt tage et kig på <http://www.linuxbog.dk/distro/bog/>,
> hvis du vil læse en dansk gennemgang af et udvalg af

Jeg kan synge med på samme sang, til en stabil server er Debian/stable det
rette valg, det sidste års tid boede jeg i udlandet og min server kørte
uovervåget herhjemme, overlevede endda minimum 3 strømafbrydelser.

Til andet end server brug er der mange distributioner at vælge imellem, jeg
foretrækker selv Fedora og Debian/unstable, jeg har endnu ikke helt fundet
ud af hvilket af de 2 jeg holder fast i.

Mvh
Torben

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-02-04 10:43

"Torben Schou Jensen" <tsj-antispam@bitnisse.dk> writes:

> Til andet end server brug er der mange distributioner at vælge
> imellem, jeg foretrækker selv Fedora og Debian/unstable, jeg har endnu
> ikke helt fundet ud af hvilket af de 2 jeg holder fast i.

Debian/stable med enkelte pakker fra backports er en mulighed hvis du
oensker nyere versioner af den software der ellers foelger med stable.

http://backports.org/

/Claus A

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 10:46

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>maskiner, så de kan komme på nettet, og selvfølgelig også kunne udveksle
>alle arter af information, printer, filer...

Til nybegyndere vil jeg foreslå Mandrake http://www.mandrakesoft.com
eller RedHat / Fedora http:///fedora.redhat.com .

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 16:36

Hej igen

Takker for svarene ind til videre...

Men har lige et par mere...

Jeg er ved at hente Red Hat, er ved sidste skive, henter så Debian
bagefter...

Hvad er mindste krav, og hvad er anbefalelsesværdigt at køre det på af
maskine, CPU, RAM osv, henholdsvis for Debian og Red Hat...??

Og hvordan emd Devil Linux, er der nogen der har efarring med den, det lyder
som en nem og lidt genial løsning, at ha' den til at køre fra CD-ROM...??

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 18-02-04 17:01

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad er mindste krav, og hvad er anbefalelsesværdigt at køre det på af
> maskine, CPU, RAM osv, henholdsvis for Debian og Red Hat...??

Det kommer helt an på det grafiske, Linux som sådan kan køre på meget små
maskiner i command prompt alene, men jo større maskine, jo bedre grafikkort,
jo bedre kører X.

Specielt Debian har mange WindowManagers at vælge imellem, alt efter hvor
godt udstyr du har.

Gnome og KDE tager en god portion RAM, men så er det også meget moderne og
minder lidt om Windows, jeg foretrækker personligt Gnome.

ICEWM er bygget til lavt RAM forbrug og langsom maskine, husker ikke om den
følger med til Red Hat/Fedora.

De første 8 mdr jeg havde min ADSL forbindelse var det en Pentium 133Mhz med
24MB ram og 1.2GB disk der med Debian/stable var web server, og det kørte
egentlig udmærket.

Hvis ikke du på forhånd ved om dit grafikkort er supported under Linux kan
jeg anbefale at du under installation undlader at konfigurere XFree, dermed
vil du ved boot starte i sikker command prompt og kan så når tid er
konfigurere XFree. XFree er dog blev meget bedre med årene så det meste er
supported idag.

Mvh
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-02-04 17:17

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad er mindste krav, og hvad er anbefalelsesværdigt at køre det på af
>maskine, CPU, RAM osv, henholdsvis for Debian og Red Hat...??

Jeg har haft en 486'er, 100 MHz med 32 Mb RAM kørende som fil/web
server og det fungerede fint - Men det er sæ'følig ingen skade til at
ha' en hurtigere CPU med mere RAM

>Og hvordan emd Devil Linux, er der nogen der har efarring med den, det lyder
>som en nem og lidt genial løsning, at ha' den til at køre fra CD-ROM...??

Kender ikke lige Devil, men CD-ROM destributioner kan være en udmærket
løsning hvis man bare skal ha' noget der kører her og nu...

<mlr>

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 18-02-04 17:22

Carsten skrev:

> Jeg er ved at hente Red Hat, er ved sidste skive, henter så Debian
> bagefter...

Debian kan installeres fra tre (tror jeg det er) disketter og en
netværksforbindelse. Det er meget hurtigere end at hente og brænde en
cd.

> Hvad er mindste krav, og hvad er anbefalelsesværdigt at køre det på
> af maskine, CPU, RAM osv, henholdsvis for Debian og Red Hat...??

Minimumskravene for Red Hats installationsprogram er større end for de
fleste hjemmeserveropgaver (64 Mb RAM). Min server er en 266 MHz
alphamaskine med 96 Mb RAM og et par Gb disk. Det fungerer helt fint.

På mit skrivebordsystem har jeg derimod en 500 MHz IA32, 128 Mb RAM og
12 Gb (og 12 Mbit/s) disk - og synes systemet er alt for langsomt.

> Og hvordan emd Devil Linux, er der nogen der har efarring med den,
> det lyder som en nem og lidt genial løsning, at ha' den til at køre
> fra CD-ROM...??

Hvis du vil have noget der kører fra cd-rom, vil jeg anbefale Knoppix
eller Dappix. Dappix er en speciel dansk tilpasning af Knoppix og
Knoppix er nok det bedste kør-fra-cd-system.

Jacob
--
"Any, sufficiently complicated, experiment is indistinguishable from magic."

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-02-04 17:32

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Debian kan installeres fra tre (tror jeg det er) disketter og en
> netværksforbindelse. Det er meget hurtigere end at hente og brænde en
> cd.

Ja. fra 2-3 disketter. Men jeg vil nu alligevel mene det er nemmere at
brænde et af de ca. 100Mb netværks-install CD-images, der er. Det tager
snart længere tid at rode med floppy-disketter.

Peter