Billedeformater
Fra : Martin Molberg

Dato : 16-02-04 16:21

Hvilke billedeformater kan man benytte på sin webside?
Kan man foreksempel benytte billeder som er konstrueret i adobe
illustrater .ai filer?
-Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-04 16:27

"Martin Molberg" <Martin_molberg@hotmail.com> skrev

> Hvilke billedeformater kan man benytte på sin webside?
> Kan man foreksempel benytte billeder som er konstrueret i adobe
> illustrater .ai filer?

Det er fuldstændig ligegyldigt, hvilket program du anvender til at
frembringe billeder til brug på nettet. Eneste betingelse er, at det skal
være et af de tre formater gif, png eller jpg.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : John

Dato : 16-02-04 16:36

Martin Molberg <Martin_molberg@hotmail.com> skrev bla:
> Hvilke billedeformater kan man benytte på sin webside?
> Kan man foreksempel benytte billeder som er konstrueret i adobe
> illustrater .ai filer?
> -Martin

Hejsa dit ? hører måsske hjemme her
men jeg kan da fortælle hvilke jeg bruger:
GIF / JPEG er sikre

Ved ikke lige hvor mange Browsere der håndterer PNG pt

Alt andet ville jeg holde mig fra pt
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-02-04 17:05

"John" <j@jp-web.INVALID> skrev

> Hejsa dit ? hører måsske hjemme her

Eftersom spørgsmålet gik på, hvilke formater der kan bruges til websider og
ikke grafikbehandling generelt, er spørgsmålet stillet i den rigtige gruppe
imho.

> Ved ikke lige hvor mange Browsere der håndterer PNG pt

Bortset fra, at IE angiveligt ikke kan gengive delvis gennemsigtighed i png,
er der vist ikke nogen nutidige browsere, der ikke kan vise png.

> Alt andet ville jeg holde mig fra

Nemlig

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 16-02-04 19:50

Martin Molberg wrote:
> Hvilke billedeformater kan man benytte på sin webside?
> Kan man foreksempel benytte billeder som er konstrueret i adobe
> illustrater .ai filer?
> -Martin

Ikke for at være irriterende, men hvad med at lige se på
html.dk's artikler før du spørger om noget?

Tataa->
http://www.html.dk/artikler/00029/

Fra : John

Dato : 16-02-04 20:06

Sverri M Olsen <dripz@sol.dk> skrev bla:

> Ikke for at være irriterende, men hvad med at lige se på
> html.dk's artikler før du spørger om noget?

Ja det er rigtigt Sverri
Alt for mange brugere af html.dk kan ikke se forbi deres egen næsetip
desværre.
Masser af de ? de kommer med kan faktisk findes på de sider de selv poster
fra.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Martin Molberg

Dato : 17-02-04 16:12

John wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> fra.
>

> --
> Ja, jeg har været inde og læse html.dk's artikel, som der bliver henvist
til. Der bliver ikke skrevet noget om at det KUN er de tre nævnte formater
der kan benyttes, kun fordele og ulemper ved henholdsvis .gif .jpg og .png.

Da det nu forholder sig sådan, at et billed i .ai format er mere skarpt på
grund af at det er vektorbaseret ville det jo være smart hvis man kunne
benytte dette format.

Alt andet lige, så har jeg da fundet svar på mit ?.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-04 17:16

> [...]

> grund af at det er vektorbaseret ville det jo være smart hvis man kunne

Hvis du har et ønske om noget vektorbaseret grafik, så er det flash, du skal
bruge.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Olav Noksagt

Dato : 17-02-04 08:31

Sverri M Olsen skrev:

> Ikke for at være irriterende, men hvad med at lige se på
> html.dk's artikler før du spørger om noget?
>
> Tataa->

Stærkt uenig.
Jeg ved ikke præcist hvad den formulerede grundpræmis er for nyhedsgrupper -
men det er vel i bund og grund meningen at man stiller spørgsmål om noget
man er i tvivl om, og håber nogen rare mennesker svarer. Det er det jeg har
brugt det til, og det jeg har været EKSTREMT glad for.
Hvis folk stiller spørgsmål som man ikke gider svare på ville en mulighed jo
være simpelthen IKKE at svare.

Tidligere spurgte en bruger om hvordan man laver betalingssider, og du,
Sverri, svarede at han skulle spørge i php-gruppen. Men tænk nu hvis han
ikke aner hvad asp, php, javascript mv. er, og bare vil have et link til en
side hvor man kan oprette en konto? Sådan læste jeg hans spørgsmål, og det
var også det svar de fleste gav ham.

Jeg synes man skal geive lidt luft til spørgsmål, ellers bliver det kun
hard-core html-snedkere der bruger ng, og det er i hvert fald efter min
mening ikke meningen...

Olav