Dampspærre i gipsskillevæg
Fra : Tornoe

Dato : 16-02-04 22:16

Jeg skal have lavet en skillevæg mellem køkken og det, der bliver et
viktualierum. Jeg regner med at bygge det med to lag gips på stållægter
(fire lag i alt) med isolering imellem. Der kommer ikke varme på i
viktualierummet.

Vil det være en fordel at lægge en dampspærre i væggen? Hvis ja, skal den så
være på den kolde eller varme side, eller måske begge?

Med venlig hilsen

Jens

Fra : MetteCecilie

Dato : 16-02-04 22:36

"Tornoe" <ny@tornoe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det være en fordel at lægge en dampspærre i væggen? Hvis ja, skal den

> være på den kolde eller varme side, eller måske begge?

Generelt skal man kun lave dampspærrer hvis man kan lave det helt tæt - men
mange gør det alligevel hvis de ka det få tilnærmelsesvis tæt ...
Jeg vil foreslå en dampspærrer på den varmeside af isoleringen - måske endda
imellem de to lag gips (og på den måde benytte sig af at gipspladerne kan
samle dampspærreren sammen til at være mere tæt)

- Mette Cecilie

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-02-04 01:37

"MetteCecilie" <info@inferieurSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> imellem de to lag gips (og på den måde benytte sig af at gipspladerne kan
> samle dampspærreren sammen til at være mere tæt)

Dampspærer skal altid være på den varme side...
Om det er en god ide med dampspær i denne situation afhænger af forskellen i
temperatur og luftfugtighed, mellem de 2 rum. Men det kan vel ikke skade at
sikre sig...
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Jens

Dato : 17-02-04 14:27

Tak for jeres svar! Jeg sætter en dampspærre op, jeg skal alligevel
have købt noget Alukraft til et andet projekt.

Skal en indvendig skillevæg forøvrigt leve op til nogen krav mht.
brandsikkerhed?

/Jens

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 17-02-04 12:26

Hej Jens!

Dampspærren SKAL altid sidde på den varme side, og jeg har gjort det til en
fast regel altid at vende den blanke side ind imod varmen.

Derudover skal du huske at tætne alle samlinger med Alutape.

Venlig hilsen

Klaus-E.

Professionel isolatør igennem mere end 25 år.

Fra : stig klausen

Dato : 23-02-04 13:34

vil lige til føje at det kun er nødvendigt med dampspærre når temperatur
forskellen på de 2 rum er mindst 15 grader.
stig

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-02-04 18:49

> vil lige til føje at det kun er nødvendigt med dampspærre når temperatur
> forskellen på de 2 rum er mindst 15 grader.
> stig

Og som tommelfingerregel 1/3 inde fra den varme side.

Stef