Spisekammer
Fra : Per M.

Dato : 23-04-01 23:26

Hej NG.

Vi overvejer at indrette lille koldt rum som en slags spisekammer.
Det skal selvfølgelig være frostfrit om vinteren - så jeg havde tænkt mig at
isolerer det.
Spørgsmålet er hvordan jeg holder det koldt om sommeren. Rummet ligger på
mod nordvest og er derfor ikke bestrålet af sol ret længe. Jeg forestiller
mig, at en stor masse i gulvet holder rummet koldt. Det kunne være 500 mm
sand med 100 beton oven på.

Er der nogen der har erfaringer eller ideer?

Per

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-04-01 23:43

"Per M." <pmf@cool.dk> wrote in message

> Vi overvejer at indrette lille koldt rum som en slags spisekammer.
> Det skal selvfølgelig være frostfrit om vinteren - så jeg havde tænkt
mig at
> isolerer det.

'Gør det selv' havde for nylig en idé, som gik ud på at isolere et
køkkenskabelement mod køkkenet og hente kulde via et 10 cm ø hul (med
net for).

Jeg har ikke prøvet det endnu fordi fruen ikke mente at man kunne lave
hul i muren, men jeg tror det ville være fint til øl og grøntsager.

Niels

Fra : Brian

Dato : 24-04-01 14:21

Hvis jeg skulle bygge et helårs køleskab ville jeg grave mig en lille kælder
støbt i beton ( skal laves som en rigtig kælder)og med et omfangsdræn, for
at undgå at det bliver til en swimmingpool i stedet for. Det er den eneste
måde du kan holde det "koldt" på om sommeren og frostfrit om vinteren. Jeg
kan godt forstå at det er lettere at bygge et isoleret skur, men ved en
længerevarende hedebølge vil temperaturen i skuret stige voldsomt uanset
hvormeget du isolere.

Hilsen Brian.