/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Hurtig hjælp til lasagne med auberginer
Fra : Heidi


Dato : 15-02-04 18:22

Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte aubergineskiverne
i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først for at få det bedste
resultat? Har set et par opskrifter hvor de bages i ovnen først, men er
det nødvendigt?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


 
 
Helle (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Helle


Dato : 15-02-04 18:37


"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
news:c0o9r2$18fpkb$1@ID-64059.news.uni-berlin.de...
> Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
> imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte aubergineskiverne
> i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først for at få det bedste
> resultat? Har set et par opskrifter hvor de bages i ovnen først, men er
> det nødvendigt?
>
> --
> Mvh. Heidi
> Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
> "Time is fun when you're having flies" - Kermit
>

Du kan bare ligge dem rå imellem - for der er jo en del væske i lasagne og
står de automatisk og bliver kogt i den tid lasagnen bager i ovnen.
Smager ellers rigtig godt.

Mvh Helle



-V- (15-02-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 15-02-04 18:44

Heidi wrote:
> Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
> imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte
> aubergineskiverne i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først
> for at få det bedste resultat? Har set et par opskrifter hvor de
> bages i ovnen først, men er det nødvendigt?

Traditionelt salter og presser man rå auberginerskiverne før brug, men hvis
du er ligeglad med om de er bitre kan du jo spare den tid.

Husk at der er en del vand i auberginer, så du måske skal nok bruge lidt
mindre væde.

Hvorfor iøvrigt lave lasagne uden lasagneplader?





-V-



Heidi (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 15-02-04 19:12

-V- wrote:
> Heidi wrote:
>> Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
>> imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte
>> aubergineskiverne i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først
>> for at få det bedste resultat? Har set et par opskrifter hvor de
>> bages i ovnen først, men er det nødvendigt?
>
> Traditionelt salter og presser man rå auberginerskiverne før brug,
> men hvis du er ligeglad med om de er bitre kan du jo spare den tid.

Nu prøvede jeg så at bage dem i ovnen i godt 10 minutter først, med lidt
salt på, men ved ikke om det gør nogen forskel. Skulle de ligge i pres
for at få vandet ud?

> Husk at der er en del vand i auberginer, så du måske skal nok bruge
> lidt mindre væde.
>
> Hvorfor iøvrigt lave lasagne uden lasagneplader?

En lille ting måske, men jeg er på en mere eller mindre low-carb kur, og
undgår såvidt muligt pasta, sukker, brød osv.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


Rene' Hjorth (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 15-02-04 18:49

[Heidi | Sun, 15 Feb 2004 18:21:34 +0100]

>Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
>imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte aubergineskiverne
>i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først for at få det bedste
>resultat?

Når jeg laver en pasta-fri lasagne, plejer jeg at bruge tynde skiver
aubergine, og ja - jeg anvender dem rå.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Heidi (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 15-02-04 19:13

Rene' Hjorth wrote:
> [Heidi | Sun, 15 Feb 2004 18:21:34 +0100]
>
>> Jeg skal lave lasagne, hvor min halvdel skal være med aubergineskiver
>> imellem i stedet for lasagneplader. Kan man godt putte
>> aubergineskiverne i rå, eller *skal* der gøres noget ved dem først
>> for at få det bedste resultat?
>
> Når jeg laver en pasta-fri lasagne, plejer jeg at bruge tynde skiver
> aubergine, og ja - jeg anvender dem rå.

Tak for svarene alle tre - om ca. en halv time kan jeg fortælle hvordan
resultatet blev
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


Heidi (15-02-2004)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 15-02-04 21:04

Heidi wrote:
>
> Tak for svarene alle tre - om ca. en halv time kan jeg fortælle
> hvordan resultatet blev

Og det blev faktisk ganske udmærket - jeg bagte som sagt
aubergineskiverne godt ti min. i ovnen med lidt salt på, og lagde dem så
bare i lag i fadet,ligesom med pladerne. Sovsen var ikke specielt tynd,
og jeg syntes heller ikke aub.skiverne afgav så meget væde, og de var
heller ikke bitre.
Thumbs up til den
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit


Anders H. Andersen (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Anders H. Andersen


Dato : 16-02-04 21:45

On Sun, 15 Feb 2004 21:03:49 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

>Og det blev faktisk ganske udmærket - jeg bagte som sagt
>aubergineskiverne godt ti min. i ovnen med lidt salt på, og lagde dem så
>bare i lag i fadet,ligesom med pladerne. Sovsen var ikke specielt tynd,
>og jeg syntes heller ikke aub.skiverne afgav så meget væde, og de var
>heller ikke bitre.

Øhh ikke for noget men er det ikke græsk mousaka når man skifter
lasagne pladerne ud med auberginer. Jeg ved godt at mousaka ofte
bliver lavet med kartofler her i danmark men det synes jeg er en fejl.

mvh
Anders

Rene' Hjorth (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 16-02-04 22:33

[Anders H. Andersen | Mon, 16 Feb 2004 21:45:25 +0100]

>Øhh ikke for noget men er det ikke græsk mousaka når man skifter
>lasagne pladerne ud med auberginer.

Nej, ikke nødvendigvis (men det er ikke længere lasagne, korrekt nok).
Jeg husker desværre ikke hvad denne klassiske Italienske ret hedder.

Håber at Sandra kommer mig til hjælp?

>Jeg ved godt at mousaka ofte bliver lavet med kartofler her i danmark men det synes jeg er en fejl.

Ganske enig, det er lidt en gal størrelse.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

-V- (16-02-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 16-02-04 23:01

Rene' Hjorth wrote:
> Nej, ikke nødvendigvis (men det er ikke længere lasagne, korrekt nok).
> Jeg husker desværre ikke hvad denne klassiske Italienske ret hedder.

Hmmm, det tætteste min Elisabeth David kommer det er Melanzane, men det er
jo bare en generel beskrivelse.




-V-



Christina G (16-02-2004)
Kommentar
Fra : Christina G


Dato : 16-02-04 23:11


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:40313db7$0$1669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Rene' Hjorth wrote:
> > Nej, ikke nødvendigvis (men det er ikke længere lasagne, korrekt nok).
> > Jeg husker desværre ikke hvad denne klassiske Italienske ret hedder.
>
> Hmmm, det tætteste min Elisabeth David kommer det er Melanzane, men det er
> jo bare en generel beskrivelse.

Melanzane er en aubergine på italiensk.
Retten hedder "parmigiana".

Mvh, Christina



-V- (16-02-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 16-02-04 23:39

Christina G wrote:
> Melanzane er en aubergine på italiensk.

Jotak, det er jeg klar over.

> Retten hedder "parmigiana".

Parmagiana er ifølge E. David "en solid kage af melanzane indeholdende lag
af mozzarella og med et gratineret lag pamesan ovenpå".

Det har ikke meget med en lasagne at gøre, som egentlig var det jeg og René
kommenterede.





-V-



Ebbe Kristensen (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 17-02-04 09:15

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message news:<4031469e$0$1658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Parmagiana er ifølge E. David "en solid kage af melanzane indeholdende lag
> af mozzarella og med et gratineret lag pamesan ovenpå".
>
> Det har ikke meget med en lasagne at gøre, som egentlig var det jeg og René
> kommenterede.

Tjaeh, eftersom "lasagne" er betegnelsen for de pastaplader, der
indgår i den traditionelle udgave og som ikke er med i Renés glimrende
opskrift, er "Melanzane alla parmagiana" vel egentlig en bedre
betegnelse end lasagne?

Bare det smageer godt...

Ebbe

-V- (17-02-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 17-02-04 14:46

Ebbe Kristensen wrote:
> Tjaeh, eftersom "lasagne" er betegnelsen for de pastaplader, der
> indgår i den traditionelle udgave og som ikke er med i Renés glimrende
> opskrift, er "Melanzane alla parmagiana" vel egentlig en bedre
> betegnelse end lasagne?

Tomato, tomatoe.
Jeg overgiver mig...

> Bare det smager godt...

Truer words were never spoken.





-V-



Christina G (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Christina G


Dato : 17-02-04 17:51


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:4031469e$0$1658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
> Parmagiana er ifølge E. David "en solid kage af melanzane indeholdende lag
> af mozzarella og med et gratineret lag pamesan ovenpå".
>
> Det har ikke meget med en lasagne at gøre, som egentlig var det jeg og
René
> kommenterede.

Hej V,

for et par år siden postede Sandra en opskrift på parmigiana hvor man skulle
bruge følgende:
auberginer, tomatsauce, mozarella, basilikum i lag og til sidst parmesan. Så
skulle det hele i ovnen i et stykke tid.
Her i weekenden spiste jeg hos en veninde, som har haft en siciliansk
svigermor i ca. 5 år og hendes opskrift var lidt anderledes: auberginer,
tomatsauce og basilikum i lag, drysses med parmesan, serveres. Kan vist
forfines med hakket æg og skinke.
Og i min italienske kogebog (som er på italiensk) er der også tomat i en
parmigiana.
Så jeg går udfra at parmigiana bare er en betegnelse for en ret, sammenlagt
af aubergineskiver og derudover fri for fortolkning, sikkert afhængig af
hvilken region man lige kommer fra.

Mvh, Christina



-V- (17-02-2004)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 17-02-04 20:36

Christina G wrote:
> for et par år siden postede Sandra en opskrift på parmigiana hvor man
> skulle bruge følgende:
> auberginer, tomatsauce, mozarella, basilikum i lag og til sidst
> parmesan. Så skulle det hele i ovnen i et stykke tid.

Næsten den opskrift, som Elisabeth D (nu har folk efterhånden fattet at jeg
holder meget af hendes bog...) opgiver.

> Og i min italienske kogebog (som er på italiensk) er der også tomat i
> en parmigiana.
> Så jeg går udfra at parmigiana bare er en betegnelse for en ret,
> sammenlagt af aubergineskiver og derudover fri for fortolkning,
> sikkert afhængig af hvilken region man lige kommer fra.

Ja, den slutning er jeg efterhånden også nået til.

Den i denne tråd oprindelig opskrift var på lasagne, og i mit hovede er
lasagne noget med hakket kød, lasagneplader og bechamelsauce.
Når man fjerner lasagnepladerne, og bruger aubergine istedet bliver det så
automatisk til melanzane?

Og hvis man kommer tilstrækkeligt med ost på er det så en melanzane
parmagiana de something-something?
Nej, jeg indrømmer det blankt - jeg er forvirret.

Egentlig er det jo ligegyldigt. Det vigtigste er at det smager efter mere.





-V-



Rene' Hjorth (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 28-01-05 16:36

[Christina G | Tue, 17 Feb 2004 17:51:22 +0100]

>for et par år siden postede Sandra en opskrift på parmigiana hvor man skulle
>bruge følgende: auberginer, tomatsauce, mozarella, basilikum i lag og til sidst parmesan. Så
>skulle det hele i ovnen i et stykke tid.

Ganske forsinket at svare dig - men tak for hjælpen :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Rene' Hjorth (17-02-2004)
Kommentar
Fra : Rene' Hjorth


Dato : 17-02-04 16:31

[Christina G | Mon, 16 Feb 2004 23:10:34 +0100]

>Melanzane er en aubergine på italiensk.
>Retten hedder "parmigiana".

Jeps, tak skal du have.

Det er naturligvis ikke "bare" en lasagne hvor pasta er erstattet af
aubergine, men det er tæt på - i allefald som jeg har fået den i
Italien.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste