XP HOME IIS DK problem løsning
Fra : Martin Hansen

Dato : 15-02-04 13:36

Alle som har købt en ny PC med XP HOME OEM installeret for at
hyggekode ASP ASPX har fået en lang næse. Microsoft includerer IKKE en
IIS eller PWS på HOME edition, hvilket er et gevaldigt selvmål.

Nuvel, der er et workaround, og jeg kører nu både asp og aspx scripts
(VB DOT.NET, Visual Studio 2003 Prof, SQL2000 server på en dansk XP
HOME DK - så det kan lade sig gøre.

Følg fx nedenstående links:

http://www.webthang.co.uk/tuts/tuts_server/iis_xph/pippo_xp.asp

Der er et par uklare punkter her - og min Internet Service Manager
dukkede ikke
i Kontrolpanelet under Administration, men under Alle Programmer /
Administrative Tools -

Alternative kilder til workaroundet er

http://www.developersdex.com/asp/message.asp?p=&r=1289789&page=1

Husk iøvrigt, at XP HOME ikke opgraderes til XP Pro ved hjælp af den
relativt
billigere Studenter opgradering. Denne virker nemlig kun fra win98 win
me og IKKE win xp home. Næh, her skal man købe en fuld XP PRO for at
få en IIS og den koster et par tusinde. Ikke befordrende for ASPX 's
fremtid :=/

mvh
Martin Hansen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-02-04 13:56

Martin Hansen wrote :

> Alle som har købt en ny PC med XP HOME OEM installeret for at
> hyggekode ASP ASPX har fået en lang næse. Microsoft includerer IKKE en
> IIS eller PWS på HOME edition, hvilket er et gevaldigt selvmål.

Det kan godt være, at det er et selvmål, men det er ikke ligefrem nogen
hemmelighed. Har man ikke undersøgt indholdet af, hvad man køber, så er
det vel lidt svært at brokke sig over bagefter.

> Nuvel, der er et workaround, og jeg kører nu både asp og aspx scripts
> (VB DOT.NET, Visual Studio 2003 Prof, SQL2000 server på en dansk XP
> [...]

Vær opmærksom på, at det kræver en licens til IIS at anvende den (eller
dele af den) - uanset om den kommer fra en Windows 2000 Server eller blot
en trial version. Hvis man ikke er indehaver af denne licens, så bliver
ens Windows XP Home automatisk konverteret til en piratkopi.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk