Sprøjtepistol eller FineCoat system?
Fra : Ole

Dato : 14-02-04 20:47

Jeg er i besiddelse af en ældre Wagner sprøjtepistol, der dog har den bagdel
at den næsten hæler en kvart liter maling ud på ingen tid. Enten er jeg ikke
god nok til at flytte pistolen eller?
I hvert fald har jeg fået kig på noget nyere der kan give noget mindre
maling på den samme tid.
Jeg har i tvivl om jeg skal købe en af de bedre sprøjtepistoler eller
Wagners FineCoat system.
Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med ovennævnte. En trykluftpistol
kan ikke komme på tale, da jeg ikke har en kompressor.

På forhånd tak

Ole

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-02-04 22:13

"Ole" skrev...
> Jeg er i besiddelse af en ældre Wagner sprøjtepistol, der dog har den bagdel
> at den næsten hæler en kvart liter maling ud på ingen tid. Enten er jeg ikke
> god nok til at flytte pistolen eller?

Jeg tror ikke jeg har set en elektrisk sprøjtepistol
hvor man ikke kunne regulere mængden?
Sidder der ikke en drejeknap på bagsiden over
håndtaget?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Ole

Dato : 14-02-04 22:42

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg tror ikke jeg har set en elektrisk sprøjtepistol
hvor man ikke kunne regulere mængden?
Sidder der ikke en drejeknap på bagsiden over
håndtaget?

Jo der sidder en drejeknap på bagsiden, men selvom der er skruet helt ned
for pistolen, kommer der alligevel betydelig mere maling end jeg kan nå at
få spredt jævnt udover den genstand jeg skal male

hilsen
Ole

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-02-04 00:56

"Ole" skrev
> Jo der sidder en drejeknap på bagsiden, men selvom der er skruet helt ned
> for pistolen, kommer der alligevel betydelig mere maling end jeg kan nå at
> få spredt jævnt udover den genstand jeg skal male

Sikker på at du har drejet den rigtige vej?
Iøvrigt har jeg konstateret at konsistensen har stor betydning,
idet en _for tyk_ konsistens nærmest får den til at virke som
en vandpistol. Måske den bare trænger til en ny dyse.
Evt. en fladstrålet lakdyse?

Fra : Calle.

Dato : 15-02-04 12:45

Peter Schrøder wrote:
> [...]
> idet en _for tyk_ konsistens nærmest får den til at virke som
> en vandpistol. Måske den bare trænger til en ny dyse.

derfor er der som regel en tragt med, hvor maligen skal rende igennem på en
given tid, for at få det bedste resultat. Der er bare ikke mange der bruger
den.

--
Calle

Fra : Ole

Dato : 15-02-04 19:50

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
[...]

Ja jeg er sikker på jeg har drejet den rigtige vej, men jeg har nok snydt
med tragten, der var engang en der bildte mig ind, at hvis jeg fortyndede
med ca 10% så ville det passe nogenlunde.
Hvis det med tragten ikke virker, så skulle jeg måske prøve at skifte dysen,
det er da billigere end en ny pistol.

hilsen
Ole

Fra : Bjarne

Dato : 15-02-04 21:11

In article <402fc295$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "Ole" <olepedersen@ofir.dk> writes:

> [...]
> med ca 10% så ville det passe nogenlunde.
> Hvis det med tragten ikke virker, så skulle jeg måske prøve at skifte dysen,

Det fine ord for "tragten" er viskositetsmåler og det er helt afgørende, at
den bliver brugt. Uanset hvad man bruger til at sprøjtemale, skal man
have styr på viskositeten i malingen og det bruger man måleren til.

Specielt på Wagner pistolerne er det vigtigt. På en trykluftspistol kan
man skrue op og ned for trykket og på den måde kompensere lidt for viskositet
kontra dyse størrelse.

Jeg har iøvrigt en 650 tilsalg, det er aldrig lykkedes mig at få lortet til
at virke ordentligt. Det er i mine øjne noget billigt plastikbras, uden
ordentlige indstillingsmuligheder. Jeg har to trykluftspistoler, en
overligger og en underligger, begge af høj kvalitet. På dem kan jeg
indstille både stråleform, luftmængde og malingsmængde. Når jeg bruger dem,
er det altid første klasses arbejde.

Jeg har aldrig, uanset hvilken type maling jeg har forsøgt mig med, fået noget
der bare minder om et ordentligt resultat fra Wagner'en. På et eller andet
tidspunkt under arbejdet sprutter pistolen umotiveret og så er det om igen.

Bemærk også, at det absolut ikke al maling der kan sprøjtes. Der står på
dåsen hvordan det skal påføres.

mvh,
Bjarne

Fra : Andreas

Dato : 15-02-04 23:14

Jeg er delvist enig med Bjarne i det med Wagners airless, men jeg kan evt.
anvende den til et helt andet formål. Mail mig evt. din pris men helst
direkte, da jeg kun sjældent gennemser disse NG´ere.

mvh

Fra : Bent Pedersen

Dato : 16-02-04 02:24

Ole wrote:

> [...]
> Er der nogen i gruppen, der har erfaringer med ovennævnte. En
> trykluftpistol kan ikke komme på tale, da jeg ikke har en kompressor.

Køb roligt en Wagner Finecoat, helst med regulering af luftmængde. Den
sprøjter rigtig godt, sviner ikke så meget som en alm sprøjtepistol. Den
kan slet ikke sammenlignes med en el-sprøjte. Med en del øvelse kan man
lave en afskæring på 5 mm, så man kan næsten male dørkarme uden at ramme
væggen. Den sprøjter også godt med vandbaseret lak eller maling - men der
skal gå ret lang tid mellem lagene.
--
Bent

Fra : John Vedsegaard

Dato : 16-02-04 07:23

"Ole" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
trykluftpistol
| kan ikke komme på tale, da jeg ikke har en kompressor.

Alt afhænger af hvad det du skal sprøjte!

Vibratorsprøjten (jeg går ud fra det er sådan en) er ikke anvendelig til ret
meget andet end radiatorer.
Og ja, man skal være hurtig til at flytte denne type sprøjte under arbejdet.
Maling i denne sprøjte skal fortyndes 10-25%.
Den kan være svær at styre, for som du skriver, der kommer meget maling ud.
Man "kan" sætte en mindre dyse i, men så vil den ofte tilstoppe hele tiden.
Lakdyser skal KUN anvendes til klar lak, da de ellers vil tilstoppe meget
hurtigt.
Til døre o.l. er disse sprøjter ikke gode.
Der skal dækkes rigtig meget af.
Jeg har selv én, den anvendes kun til radiatorer.

Fine Coat: systermerne er voldsomt dyre i forhold til kvaliteten.
Jeg har sprøjtet meget med begge systemer + flere andre.
En kvalitets Fine Coat koster op imod 16-40.000.00, så man skal virkelig
have noget at bruge den til.
Anvendelige til næsten alt lakarbejde, men ikke til vægge/lofter da der ikke
kan være meget maling i dem.
De er meget præsise og kan reguleres på alle mulige måder f.eks. viftens
bredde o.a.
De anvender varm luft, hvorfor malingen ikke løber så nemt.
Maling fortyndes 10-25%.
De billige er lige til at smide ud! Da der næsten ikke kommer noget maling
ud af dem og varmelegmerne ikke er kraftige nok.

Trykluftpistoler.
En kvalitets tryklufts pistol med kop koster 5-7.000 - - - uden kompressor.
De billige af slagsen (jeg så én i netto til 50.00) er heller ikke meget
værd, da de ikke kan reguleres ordentligt.
Maling fortyndes 10-25%.

Airless sprøjter: Består af en pumpe uden luft og en sprøjtepistol med kun
én slange.
De er velegnede til alt arbejde, undtaget biler og andet i samme kvalitet.
Priser fra ca. 14.000 til 160.000......
Maling skal normalt ikke fortyndes i disse.
Sådanne sprøjter kan købes i Tyskland/Sverie til den halve pris.

Der er flere andre typer, men ikke nogen grund til at komme nærmere på det
her.

Kort sagt, det afhænger af hvad du skal sprøjte.
Er det kun 2-3 radiatorer ville jeg bare købe et par spraydåser, det
anvender jeg ofte selv, for ikke at bruge tid
på at rense sprøjten og fordi afdækningen er mindre.
Ellers kan den sprøjte du allerede har anvendes, men er ikke egnet til
træværk, da den nemt laver klatter.

--
John Vedsegaard

http://www.taform.dk